۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
تعداد بازدید: ۵۷۰۷۵
رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک:
رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک با اشاره به تلاش پژوهشگران ایرانی برای درمان مبتلایان هموفیلی با روش ژن‌درمانی گفت: همکاران ما در مدل حیوانی موفق شدند که موش‌های هموفیل را تولید کنند و به دنبال این هستند که فاز بالینی مطالعات ژن درمانی را انجام دهند.
کد خبر: ۲۹۸۳۷

درمان مبتلایان هموفیلی با روش ژن‌درمانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، جواد محمدی با بیان اینکه ما با حمایت از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و دیگر مراکز آموزش عالی کمک کردیم تا کیت‌های پزشکی و دامی را تولید کنند، اظهار کرد: در حال حاضر نمونه کیت‌ها در مقیاس آزمایشگاهی تولید و برای سازمان دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی ایران ارسال شده تا مجوز‌های این مصحولات اخذ شود. تیم تولیدکننده همچنین برای تجاری‌سازی محصولات خود وارد مشارکت با بخش خصوصی شده و برای دانش بنیان شدن نیز اقدام کرده است.

آغاز پروژه ژن‌درمانی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک

وی با اشاره به آغاز پروژه ژن‌درمانی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک تصریح کرد: برای ژن درمانی با هدف درمان سرطان با بخش خصوصی وارد مشارکت شده‌ایم و قرار است "کارتی سل" و "ان کا سل" برای درمان سرطان تولید کنیم همچنین در حوزه ژن‌درمانی قراردادی با ستاد سلول‌های بنیادی منعقد شده و همکاران ما در مدل حیوانی موفق شدند که موش‌های هموفیل را تولید کنند و به دنبال این هستند که فاز بالینی مطالعات ژن درمانی را انجام دهند؛ تاکنون وکتور‌ها تهیه و قرارداد با ستاد سلول‌های بنیادی منعقد شده است.

به گفته وی، وکتور حاملی است که اطلاعات ژنتیکی وارد آن می‌شود؛ در این روش ژن سالم تولیدکننده پروتئین فاکتور ۸ برای درمان هموفیلی وارد وکتور می‌شود و سپس ژن سالم تکثیر و وارد بدن بیمار هموفیلی می‌شود تا برای درمان او استفاده شود.

محمدی یادآور شد: البته باید توجه داشت که به نتیجه رسیدن این پروژه‌ها به زمان نیاز دارد. این پژوهش پس از مدتی وارد فاز بالینی خواهد شد که در این مرحله، با بیمارستان‌ها هماهنگی به عمل خواهد آمد تا افراد مبتلا به هموفیلی در صورت رضایت وارد مطالعه شوند.

تلاش برای تولید جنین گاو‌های شیری

وی به تحقیقات انجام شده در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک در حوزه کشاورزی اشاره و بیان کرد: در حوزه کشاورزی روی "بذر هیبریدی دانه‌های روغنی" و "گندم کم‌آب‌بر" در حال کار کردن هستیم که این بذر‌ها تولید و به وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده است همچنین تولید جنین گاو‌های شیری از دیگر موضوعاتی است که در دستور کار قرار دارد تا بتوان آن‌ها را به گاوداری‌ها ارائه کرد.

وی اضافه کرد: ساختمانی که قرار بود در پژوهشگاه مهندسی ژنتیک راه‌اندازی شود نیز مرحله نهایی را طی می‌کند و در خرداد ماه با دعوت از وزیر علوم و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری فاز اول پروژه را افتتاح خواهیم کرد؛ در این ساختمان حدود ۳۰ شرکت مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی استقرار پیدا می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک درباره چگونگی حمایت از نخبگان در این پژوهشگاه خاطرنشان کرد: دارندگان مدال‌های جهانی و کشوری المپیاد‌های علمی که عضو سمپاد هستند به پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک دعوت شده‌اند و در ساختمانی که در دست افتتاح داریم از ظرفیت علمی آن‌ها کمک خواهیم گرفت تا بتواند کار تحقیقاتی خود را آغاز کنند و در راستای اولویت‌های کشور مشغول به کار شوند چرا که اگر جوانان ببینند از ظرفیت‌های آن‌ها به خوبی استفاده میشود برای خدمت رسانی به مردم در داخل کشور می‌مانند./ تسنیم

برچسب ها: مبتلایان درمان قطعی هموفیلی بیماران هموفیلی داروهای درمان هموفیلی مهندسی ژنتیک
ارسال نظر
آخرین اخبار