۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
تعداد بازدید: ۱۰۷۹۷۵
عضو هیات انتخاب و داوری بخش فیلم شصت و ششمین جشنواره انجمن سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس گفت: همچنان در پرداختن به ایده‌های فیلم کوتاه مشکل و خلاهایی وجود دارد، زیرا فیلم‌های کوتاه عمدتا گویی بخشی یا تکه‌ای از یک فیلم بلند هستند. در حالیکه خود باید هویت مستقلی داشته باشند.
کد خبر: ۲۹۸۸۸

فیلم‌های کوتاه باید هویت مستقلی داشته باشند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، محسن آقالر، درباره اهمیت برگزاری رویدادهایی، چون جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس بیان کرد: جشنواره‌های منطقه‌ای به نوعی حلقه واصل هفته‌های فیلم و عکس و جشنواره‌های استانی با جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران هستند. چراکه برای بسیاری از فیلمسازان ورود به جشنواره فیلم کوتاه تهران به دلیل حجم زیاد متقاضی و رقابت بیشتر کاری سخت است؛ دست کم برای کسانی که تجربه‌های اولیه فیلمسازی خود را پشت سر می‌گذارند، اینطور است؛ بنابراین در جشنواره‌های منطقه‌ای محک می‌خورند.

به نظر می‌رسد همچنان در پرداختن به ایده‌های فیلم کوتاه مشکل و خلا‌هایی وجود دارد، زیرا فیلم‌های کوتاه عمدتا گویی بخشی یا تکه‌ای از یک فیلم بلند هستندوی افزود: از سویی دیگر شرایط جشنواره‌های منطقه‌ای و سطح حرفه‌ای بودنشان به گونه‌ای است برای هنرمندان استان‌های شرکت کننده ایجاد انگیزه و شور و شوق می‌کند، همین فضا که آن‌ها فرصت می‌یابند تا فیلم‌های یکدیگر را ببینند به نوعی در رقابتی سالم جایگاه خود و کیفیت عملکردشان را تشخیص می‌دهند، در آینده و ادامه مسیر فیلمسازی‌شان اتفاقات درخشانی رقم خواهد زد.

آقالر درباره کیفیت آثار راه‌یافته به رقابت شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس عنوان کرد: باید بگویم با توجه به رصدی که از فیلم‌ها داشتم و نگاهی به فیلم‌های انجمن سینمای جوانان ایران و حوزه فیلم کوتاه که ماحصلش را در جشنواره فیلم کوتاه تهران هم دیدیم، به لحاظ فنی و تکنیکی پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در فیلم کوتاه شاهد هستیم، اما به نظر می‌رسد همچنان در پرداختن به ایده‌های فیلم کوتاه مشکل و خلا‌هایی وجود دارد، زیرا فیلم‌های کوتاه عمدتا گویی بخشی یا تکه‌ای از یک فیلم بلند هستند. در حالیکه خود باید هویت مستقلی داشته باشند.

این سینماگر تصریح کرد: چنانچه در سایر عرصه‌ها مثل داستان‌نویسی هم نوول نویسان بزرگی داریم، در سینما نیز فیلم کوتاه باید از اینکه بخشی از یک فیلم بلند باشد، فاصله بگیرد. با این حال به لحاظ فنی و تجهیزات فاصله بین سینمای بلند و کوتاه برداشته شده است و امید است به لحاظ محتوا نیز در آینده این امر به طور کامل محقق شود.

در سینما نیز فیلم کوتاه باید از اینکه بخشی از یک فیلم بلند باشد، فاصله بگیردآقالر درباره میزبانی بوشهر از شصت و پنجمین جشنواره منطقه‌ای انجمن سینمای جوانان ایران گفت: اگرچه هر استان و منطقه از ایران رنگ و بوی خاص خود را دارد، اما استان‌های مرزی ما به نوعی یک رنگین کمان فرهنگی را ترسیم می‌کنند. در واقع هرچه به سمت مرز‌ها می‌رویم، انگار فرهنگ مشترکی که بین مرز کشور‌ها هست را دربرمی‌گیرند که با شرایط استان‌های مرکزی کشور متفاوت‌تر است، جغرافیای بوشهر به دلیل حضور خلیج فارس و وجود یک فرهنگ بومی غنی و اصیل، قطعا حال و هوای خاصی به جشنواره منطقه‌ای شصت و ششم می‌دهد. امیدوارم این رویداد برای سینمای بوشهر هم منشا اتفاقاتی خوب باشد وفیلمسازان بوشهری در سینما بدرخشند.

وی درباره اهمیت همراهی بخش عکس در جشنواره منطقه‌ای توضیح داد: در سال‌هایی نه چندان دور که سیستم آنالوگ فعال بود، عکس در انجمن سینمای جوانان ایران همپای عرصه فیلم فعالیت داشت و پیش می‌رفت. به ویژه اینکه برای ظهور عکس‌ها نیاز به لابراتوار و تاریکخانه بود و، چون همه عکاسان این امکان را نداشتند، جنبه‌های پشتیبانی وحمایتی از سوی انجمن صورت می‌گرفت و همین نقش این نهاد را پررنگ‌تر می‌کرد، اما در سال‌های دیجیتالی شدن عکاسی به اصطلاح به لشگر تک نفره تبدیل شد.

این سینماگر گفت: حالا خوشحالم که دوباره و به واسطه جشنواره‌های منطقه‌ای به حوزه عکس توجه ویژه شده است، زیرا فیلمسازان ما گاهی از اهمیت عکاسی غافل می‌مانند در حالیکه اتفاقا آن گروه از فیلمسازانی که عکاس بوده یا آن را می‌شناسند امروز به سینماگران قابلی تبدیل شده‌اند. همچنین اگرچه عکس جز هنر‌های تجسمی قرار می‌گیرد، اما در انجمن‌های تجسمی نسبت به عکس توجه جدی ندارند و غالبا دفاتر سینمایی نگاهشان به این هنر ویژه‌تر است. عکاسان حق دارند سهمی از جشنواره‌های منطقه‌ای داشته باشند و حتی در جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز باید رقابت کنند و خوشبختانه نقش انجمن در عکس در حال احیا شدن است.

شصت‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج‌فارس ۵ تا ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ به میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران_ دفتر بوشهر یزد در شهر بوشهر و به دبیری عبدالرحیم افروغ برگزار می‌شود./ ایرنا

برچسب ها: فیلم کوتاه سینماگران فیلم بلند
ارسال نظر
آخرین اخبار