۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
تعداد بازدید: ۱۵۴۵۱۴
موشک "استارشیپ" چهار دقیقه پس از پرتاب در هوا منفجر شد!
کد خبر: ۲۹۹۰۰

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، موشک استارشیپ با بوستر سوپرهوی اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد، اما با گذشت حدود چهار دقیقه پس از پرتاب، به دلیل بروز مشکل و تأخیر در فاز جداشدن مرحله بوستر راکت، موشک منفجر شد. استارشیپ با نیروی پرتاب برابر با ۷۳.۵ میلیون نیوتن قوی‌ترین راکتی می‌بود که انسان‌ها به فضا پرتاب کرده‌اند. این نیرو تقریباً دو برابر بیشتر از رکورددار قبلی، ابرراکت سامانه پرتاب فضایی ناسا (SLS) است.

پرواز کامل استارشیپ قرار بود ۹۰ دقیقه باشد. طبق برنامه، پس از گذشت ۱۶۹ ثانیه، ۳۳ موتور متان-اکسیژن مایع سوپرهوی خاموش و سه ثانیه بعد از فضاپیما جدا می‌شدند، اما به دلیل مشکل در جداشدن بوسترها، فضاپیما پس از چندبار دوران در هوا در یک منظره تماشایی منفجر شد.

در صورتی که این اتفاق رخ نمی‌داد، تعدادی از موتور‌های بوستر دوباره روشن می‌شد تا آن را به سمت تگزاس بازگردانند و حدوداً پس از هشت دقیقه از آغاز پرواز در فاصله ۳۲ کیلومتری ساحل خلیج مکزیک به داخل دریا بیفتند. استارشیپ نیز سفر ۹۰ دقیقه‌ای خود را به سمت شرق و دماغه فلوریدا و پس از آن، اقیانوس اطلس ادامه می‌داد و پس از دورزدن زمین به اقیانوس آرام می‌رسید.

در آخرین آزمایش قرار بود استارشیپ با سرعت بازگشت وارد اتمسفر زمین شود و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری ساحل شمال‌شرق هاوایی به اقانوس بیفتد. با این که اسپیس ایکس موفق به کامل‌کردن این برنامه پرواز و جمع‌آوری داده‌های موردنظر خود نشد، اطمینان می‌دهد که این انفجار را نه یک شکست، بلکه یک مرحله در توسعه استارشیپ و سوپرهوی هستند و داده‌های جمع‌آوری‌شده برای توسعه نمونه‌های آزمایشی آینده استفاده خواهند شد.

انتهای پیام/ تسنیم

برچسب ها: پرتاب موشک
ارسال نظر
آخرین اخبار