۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
تعداد بازدید: ۹۷۴۹۹
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر ضرورت بازنگری جدی در برنامه های نظام سلامت کشور تاکید کرد.
کد خبر: ۳۰۰۰۰

ضرورت بازنگری در نظام سلامت کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، علیرضا زالی، در مراسم روز جهانی بهداشت، به ابر چالش‌های بهداشتی موجود در جهان اشاره و بر لزوم بازنگری در حوزه بهداشت تاکید کرد.

وی، تغییرات دموگرافیک جامعه را یک ابرچالش برشمرد و با تاکید بر توجه جدی به سالمندی کشور، افزود: سرعت تغییرات دموگرافیک در ایران متأسفانه کمتر از یک دهه است و فرصت کمی برای انجام تمهیدات لازم در این زمینه داریم.

زالی همچنین به تأثیرات سالمندی و فشار ناشی از مشکلات و بیماری‌های سالمندان بر نظام سلامت کشور اشاره کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گرم شدن زمین را یک ابرچالش جهانی برشمرد که در منطقه مدیترانه شرقی بسیار پرشتاب‌تر است و یادآور شد: الگوی بیماری با تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا تغییر می‌یابد و مشکلات بهداشتی برای افراد نظیر اختلال خواب، افسردگی، اضطراب و…، ایجاد می‌کند و ارتباط تغییرات اقلیمی با بیماری‌ها بر روی سلامت بسیار وسیع است.

زالی، هوای آلوده را ابر چالش دیگری برشمرد که حاصل رفتار‌های آسیب‌رسان انسان به محیط زیست و جنگل‌ها و در نتیجه تغییر اکولوژی است و گفت: رفتار انسان‌ها با محیط زیست مهربانانه نیست به عمق جنگل‌ها نفوذ کرده و اکولوژی طبیعی را نابود می‌کند.

وی با اشاره به فرایند بیابان‌زایی به عنوان چالشی دیگر گفت: الگوی بیماری‌ها و رفتار میکروارگانیسم‌ها با تغییرات اقلیمی تغییر می‌یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیماری‌های بازپدید و نوپدید را از دیگر چالش‌ها عنوان کرد و یادآور شد که یک سوم بیماری‌های شناخته شده می‌توانند در جرگه بیماری‌های بازپدید و نوپدید قرار گیرند.

زالی همچنین پیشگیری و کنترل اهمیت بیماری‌های غیر واگیر را بسیار مهم برشمرد که مرگ و میر ناشی از آن‌ها در رتبه اول قرار دارد.

وی افزود: نظام سلامت ما از یک پلتفرم غنی شبکه‌ای برخوردار است که به آن افتخار می‌کنیم، اما نیاز به یک بازنگری جدی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برخی چالش‌های حوزه بهداشت از جمله کمبود نیرو و بودجه گفت: امروز ضمن افتخار به دستاورد‌های نظام سلامت باید گفت که نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی PHC فرسوده شده و نیازمند احیا و بازنگری است که با سیاستگذاری، تخصیص بودجه مناسب، همکاری بین‌بخشی می‌توان آن را احیا کرد.

وی گفت: هفته سلامت فرصتی مناسب است و باید در قالب یک مطالبه عمومی همه دستگاه‌ها را به مشارکت بطلبیم.

زالی با اشاره به اینکه سواد سلامت مردم رو به افزایش است بر نقش مهم آگاه‌سازی رسانه‌ها در این راستا تاکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به بهداشت و پیشگیری، گفت: نباید صرفاً به حوزه درمان بپردازیم بلکه باید توجه داشته باشیم که با استفاده از دالان پیشگیری می‌توان نیاز‌های درمانی را کاهش داد و به ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها پرداخت./ مهر

برچسب ها: علیرضا زالی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نظام سلامت
ارسال نظر
آخرین اخبار