۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
تعداد بازدید: ۱۴۱۰۹۵
دولت برای صدق و صحت گفتار خود می‌تواند  آمار خود را به تفکیک استان بیرون دهد تا مشخص شود این آمار چگونه و بر چه مبنایی بیرون آمده است. اکنون یکی از ایرادهای دولت این است که در سازمان برنامه و بودجه از نیروهای متخصص استفاده نمی‌کند و بعضا  باعث دلسردی متخصصین حاضر نیز  می‌شوند.
کد خبر: ۳۰۱۱۲

پایگاه خبری تحلیلی خطوط: اینکه دولت از کاهش نرخ بیکاری صحبت می‌کند باید از آن طرف بگوید که چه میزان افراد و در کجاها سر کار رفته و شاغل شده‌اند. این گفته باید بدین معنا باشد که سرمایه‌گذاری در اقتصاد افزایش پیدا کرده و تولید ملی و رفاه جامعه بالا رفته است. در حالی که شاخص‌های اقتصادی پایین آمده یعنی میزان سرمایه گذاری بیش از استهلاک افزایش یافته و رشد اقتصادی بالا رفته و تولید سرانه ملی افزایش پیدا کرده است.

کاهش نرخ بیکاری شفاف سازی  شود

 اگر این اتفاق افتاده باشد به طور طبیعی رفاه جامعه بالا می‌رود. در حالی که به دلیل گرانی‌ها و تورمی که اتفاق افتاده و سیاست‌هایی که در این دو سال اعمال شده سفره مردم کوچک شده است.

این امری کاملا واضح است و نیازی به توضیح ندارد. کافی است که صرفا نگاهی به نرخ تورم داشته باشید تا شرایط فعلی جامعه بدست آید. اکنون مسکن چند درصد بالا رفته است؟ الان ماه نقل و انتقال اجاره نشین‌هاست و این امر به وضوح مشخص می‌شود. لذا شاخص‌های اقتصادی باید یکدیگر را تایید کنند. اکنون دولت آمار می‌دهد که نرخ بیکاری را به 8.2 درصد رسانده است. اگر اینگونه باشد باید مشخص شود که این آمارچگونه و بر اساس چه ارقامی بدست آمده است.

دولت برای صدق و صحت گفتار خود می‌تواند  آمار خود را به تفکیک استان بیرون دهد تا مشخص شود این آمار چگونه و بر چه مبنایی بیرون آمده است. اکنون یکی از ایرادهای دولت این است که در سازمان برنامه و بودجه از نیروهای متخصص استفاده نمی‌کند و بعضا  باعث دلسردی متخصصین حاضر نیز  می‌شوند. رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران را در نظر بگیرید که دکترای اقتصاد از دانشگاه تربیت مدرس بوده و سال‌ها کارشناس، بعد کارشناس ارشد، معاون دفتر  و در نهایت مدیر شده را بر می‌دارند و شخصی که سلسله مراتب مدیریتی را طی نکرده  را به جای او می‌گذارند.

شخص جایگزین نیز مسئول دفتر آقای ابراهیم عزیزی رئیس سابق سازمان برنامه بوده است. در حالی که مسئول دفتر باید کار خود را انجام دهد. مگر در  آموزه‌های دینی ما  نیامده هرکس به کاری واردتر و قوی‌تر بود باید او را به کار گمارد و شخص ضعیف را کنار گذاشت. به نظر می‌رسد برخورد دولت با نیروهای انسانی هم برخورد جالبی نیست. یا مثلا رئیس سازمان مناطق آزاد را ببینید اخیرا  آمار داده که صد هزار میلیارد در نمایشگاه  سرمایه‌گذاری کردند. خب این شخص می‌داند صد هزار میلیارد یعنی چه  و چه عددی است. اگر صد هزار میلیارد سرمایه گذاری شده باید نرخ بیکاری زیر 5 درصد باشد. 

/مهدی پازوکی، کارشناس مسائل اقتصادی 

برچسب ها: نرخ بیکاری #بیکاری بحران بیکاری آمار بیکاری و اشتغال کاهش نرخ بیکاری
ارسال نظر
آخرین اخبار