۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
تعداد بازدید: ۱۴۴۳۵۳
معاون وزیر نفت گفت: 69 میلیون تن از انواع محصول پتروشیمی در سال 1401 تولید و درآمد 26 میلیارد دلاری برای این صنعت محقق شد.
کد خبر: ۳۰۱۶۰

تحقق درآمد ۲۶ میلیارد دلاری برای صنعت پتروشیمی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، آقای مرتضی شاه میرزایی گفت: صنعت پتروشیمی در قبل از انقلاب وابسته به بیگانگان بود، وابستگی به کاتالیست‌ها 100 درصد بود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به ظرفیت یک و نیم میلیون تنی تولید فرآورده‌های نفتی در دوران پیش از انقلاب اسلامی گفت: در حال حاضر این مقدار به بیش از 100 میلیون تن رسیده است.

او گفت:هنگام پیروزی انقلاب ظرفیت تولید واقعی صنعت پتروشیمی حدود ۱.۵ میلیون تن با چهار یا پنج محصول بود که امروز این میزان با رشد قابل ملاحظه‌ای از مرز 90 میلیون تن فراتر رفته است. بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب، درگیر جنگ هشت ساله شدیم و حدود 10 سال از پیروزی انقلاب، امکان توسعه صنعت نفت نبود و چند سالی نیز به بازسازی صرف شد و فرصت توسعه وجود نداشت، ولی پس از آن برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه صنعت نفت با تکیه بر توان داخلی انجام شد.

او گفت: هنوز در 25 درصد از صنعت پتروشیمی اعم از کالا، تجهیزات و مواد شیمیایی وابسته هستیم، به طوری که این بخش شامل کالا و تجهیزات گران قیمت و فناوری برتر های‌تک است و ما به‌دنبال آن هستیم که با کمک فناوران داخلی این مقدار وابستگی را کاهش دهیم.

معاون وزیر نفت گفت: با وجود تحریم‌ها امروز بر قله 93 میلیون تن سالیانه ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی قرار داریم و امید داریم تا چند سال آینده این رقم ارتقاء پیدا کند و تا پایان این دولت همه کاتالیست‌های موردنیاز صنعت پتروشیمی بومی‌سازی خواهد شد به گفته او، بیش از 550 گرید از محصولات پتروشیمی در کشور تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: تکمیل زنجیره محصولات و ایجاد ارزش افزوده باید با هدف کاهش خام فروشی مدنظر باشد و این موضوع به معنای آغاز دوره‌ای تازه از فعالیت‌های این صنعت ارزش‌آفرین است. 95 درصد تولیدات داخلی در آینده با گره از محصولات صنعت پتروشیمی باز می‌شود. 69 میلیون تن انواع محصول پتروشیمی در سال 1401 تولید و درآمد 26 میلیارد دلاری برای این صنعت محقق شد.

معاون وزیر نفت گفت: حدود 80 درصد توسعه طرح‌های پتروشیمی با تکیه بر داخلی‌ها انجام می‌شود که شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای مابقی آن برنامه منسجم و فشرده‌ای آماده کرده و پیگیری می‌کند. همچنین سال گذشته حدود 12 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در داخل به فروش رفت که ارزش آن معادل 10 میلیارد دلار بوده است.

معاون وزیر نفت گفت: سیاست دولت در سال گذشته به این صورت بود که عرضه محصولات پتروشیمی در بورس باشد، همچنین ارز ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی با نرخ یکسان داخلی ارزش‌گذاری شود که بازه آن از حدود 23500 تومان تا 28500 تومان بود./ باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: صنعت پتروشیمی وزیر نفت سال 1401
ارسال نظر
آخرین اخبار