۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
تعداد بازدید: ۹۷۷۶۳
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.
کد خبر: ۳۰۱۶۴

ضرورت پیگیری حق‌آبه ایران از رودخانه‌های مرزی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ناصر کنعانی در ابتدای نشست هفتگی خود با خبرنگاران با گرامیداشت روز خلیج فارس اظهار کرد: خلیج فارس بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی مشترک منطقه است. ایران تقویت روابط همسایگی با کشورهای حوزه خلیج فارس را مهمترین عامل دستیابی به امنیت مشترک می‌داند و سیاست اصولی ایران اول همسایگان است و برقراری امنیت دسته جمعی با مشارکت همه کشورهای منطقه خاصه با کشورهای حوزه خلیج فارس.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین روز کار و کارگر را به قشر زحمتکش و پرتلاش کارگر تبریک گفت.

کنعانی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره پیگیری حق‌آبه هیرمند اظهار داشت: این موضوع جزو مطالبات ملت ایران از دولت و دستگاه دیپلماسی و دستگاه‌های دست اندرکار است. حق‌آبه ایران از رودخانه‌های مشترک به صورت عام مورد توجه و اهتمام دولت و دستگاه دیپلماسی است. رئیس جمهور بر ضرورت پیگیری حق‌آبه ایران از رودخانه‌های مرزی تأکید دارد. حق‌آبه نه فقط در بحث افغانستان بلکه در مذاکرات با دیگر همسایگان و مشخصا ترکیه، عراق و ترکمنستان جزو موضوعات در دستورکار دائمی ما در گفتگو‌های دوجانبه و چندجانبه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ایران در تحقق حق‌آبه ملت ایران از هیرمند به صورت جدی پیگیر است و جزو موضوعات ثابت گفتگو‌های ما با طرف‌های افغانستانی است.امیرعبداللهیان حداقل سه دور در مذاکرات با سرپرست وزارت خارجه افغانستان این موضوع را مورد پیگیری قرار داد. طرف افغانستانی به اصل حق‌آبه ایران اعتراف و اقرار دارد و در آخرین دور مذاکرات در سمرقند نیز بر این موضوع تأکید کرده است. البته در این خصوص آن‌ها دلایل و معذوراتی را مطرح می‌کنند که چرا حق‌آبه کامل ایران را ادا نمی‌کنند که طبیعتا این موضوع برای ما قانع کننده نیست و این را جزو پیگیری‌های جدی خودمان قرار داده ایم..

کنعانی افزود:از پیگیری حق‌آبه ایران در هیرمند به هیچ وجه کوتاه نیامدیم و به صورت جدی در دستورکار مذاکرات داریم و بخش قابل توجهی از دیپلماسی آب ایران است. امیدواریم طرف افغانستانی به نشانه التزام به قرارداد بین‌المللی و حس نیت و پایبندی خود به حسن همسایگی در مراودات خود با کشور مهم منطقه یعنی ایران در انجام این تعهد کوتاهی نکند و نسبت به اعطای کامل حق‌آبه ایران همه اقدامات لازم را انجام دهد. با توجه به اینکه طرف‌های افغانستانی بعضی موضوعات فنی از جمله در سازه سد به عنوان مانع مطرح می‌کنند ایران با توجه به اشراف و توانمندی در حوزه سدسازی و دانشی که در اختیار دارد به طرف افغانستانی وزیر خارجه پیشنهاد داد که آماده ایم مشکلات فنی برطرف شود هیأت فنی مشورتی ایران برای کار تعیین شود و در کنار تیم افغانستانی برای رفع مشکلاتی که آن‌ها در حوزه فنی مطرح می‌کنند اقدام لازم را انجام دهد. همه تلاش‌های خود را در حوزه سیاسی و حقوقی و هم فنی و تکنیکی انجام داده و امیدواریم شاهد التزام طرف افغانستانی به این تعهد خود باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره روابط با اروپا عنوان کرد: ایران هیچگاه در حوزه روابط خارجی خود را محدود به حوزه جغرافیای خاص نکرده است. دولت سیزدهم بر روابط خارجی متوازن تأکید می‌کند و توجه به همسایگان مرزی و شرق و آسیا را اولویت مهم خود مطرح می‌کند. تأکید بر حوزه آسیا و همسایگان و شرق به معنای نادیده گرفتن ظرفیت‌های موجود در دیگر حوزه‌های جغرافیایی بر روابط متوازن و روابط مبتنی بر سود و منفعت مشترک نیسست. با اروپا تلاشمان این بود روابط را مبتنی بر احترام و منافع مشترک سازماندهی کنیم، ولی تمرکز طرف اروپایی بر موضوعات خاصی بود و آن موضوعات به دلیل رویکرد‌های خاص طرف اروپایی به عنوان عوامل بازدارنده عمل کرد./ باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: سیاست خارجه ناصر کنعانی
ارسال نظر
آخرین اخبار