۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
تعداد بازدید: ۱۲۹۵۹۵
برنامه پزشکی خانواده در شعار امسال هفته سلامت گنجانده شده است تا توجه و تمرکز بیشتری بر روی این برنامه و اهمیت و نقش آن در ارتقای سلامت جامعه مدنظر قرار گیرد.
کد خبر: ۳۰۲۰۴

سلامتی برای همه با اجرای طرح

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

پایگاه خبری تحلیلی خطوط: امسال با توجه به آسیب‌هایی که همه‌گیری جهانی کرونا به اقتصاد جهانی و روند توسعه کشور‌های جهان زده است و شواهدی که نشان می‌دهد برخی اقشار آسیب‌پذیر و گروه‌های سنی بیش از سایر افراد از کرونا در دنیا آسیب دیده‌اند کشور‌های جهان تصمیم گرفتند بار دیگر شعار «سلامتی برای همه» را سرلوحه برنامه‌های توسعه سلامت و خدمت‌رسانی خود در این زمینه قرار دهند.

این شعار در سال‌های گذشته به‌عنوان شعاری جهانی در راستای ارتقای سلامت در جهان انتخاب شد و تغییرات اساسی در رویکرد خدمات بهداشتی در دنیا ایجاد کرد.

در رویکرد سلامتی برای همه مقرر بود خدمات سلامت به همه افراد و اقشار جامعه برسد و نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران نیز با راه‌اندازی و گسترش شبکه بهداشت و درمان در سراسر کشور، دسترسی به خدمات سلامت را در اقصی نقاط ایران اعم از روستا‌ها و مناطق عشایری تسهیل کرد و از زمره کشور‌هایی بود که بار‌ها به دلیل کیفیت خدمات و گسترش جغرافیایی خدمت‌رسانی مورد تحسین جهانیان قرار گرفت.

کشور‌های پیشرو در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع توانسته‌اند با رویکرد سلامت‌نگر، کل‌نگر و توجه به همه ابعاد سلامتی و ریشه‌یابی علل بیماری درروش و محیط زندگی و نیز تشخیص و درمان به‌موقع همراه با کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم، ضمن ارتقای سلامتی فرد، خانواده و اجتماع با هزینه کرد کارا و اثربخش منابع منجر به عدالت در سلامت و درنهایت ارتقای رضایت مردم و ارائه‌کنندگان خدمات سلامتی شوند.

با توجه به اهمیت این موضوع، برنامه پزشکی خانواده در شعار امسال هفته سلامت گنجانده شده است تا توجه و تمرکز بیشتری بر روی این برنامه و اهمیت و نقش آن در ارتقای سلامت جامعه مدنظر قرار گیرد.

بی‌تردید برای انجام چنین اقدام مهمی همراهی تمام اجزای نظام سلامت به‌خصوص سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر و دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی از ضرورت تام برخوردار است.

خوشبختانه در این مقطع از زمان همراهی فوق با مدیریت هماهنگ و هدفمند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در عالی‌ترین سطح خود و حول محور سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت و قانون برنامه ششم توسعه کشور، شکل‌گرفته و نتیجه این تعامل و همکاری، تهیه دستور عمل حاضر بوده که امید است به یاری ایزد متعال و همکاری تمام متصدیان نظام سلامت از سطح ستاد تا محیطی‌ترین واحد‌ها و به‌ویژه پزشکان و تیم سلامت بتوانیم این برنامه ارزشمند و تکلیف قانونی را به نحو احسن اجرا کرده و بدین ترتیب گامی جدی در حل مشکلات و نارسائی‌هایی موجود برداریم./ مهر

برچسب ها: پزشک خانواده وزارت بهداشت سلامتی
ارسال نظر
آخرین اخبار