۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
تعداد بازدید: ۱۲۶۴۴۸
مرتضوی از طراحی سامانه‌ای در این وزارتخانه خبر داد که با راه‌اندازی آن تا 6ماه آینده، تمام نیروهای جویای کار و بیکار در کل کشور به صورت برخط ساماندهی خواهند شد.
کد خبر: ۳۰۲۱۰
ساماندهی بر خط تمام نیرو‌های جویای کار و بیکار در کل کشور /نیرو‌ها بر اساس مهارت‌های خود و نیاز بازار معرفی می‌شوند
 
 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، امنیت شغلی کارگر، به مجموعه اقدامات و تدابیری گفته می‌شود که با هدف حفظ اشتغال، سلامت و ایمنی کارگران در محیط کار انجام می‌شود. این اقدامات شامل تامین شرایط ایمنی و بهداشتی در محیط کار، آموزش‌های لازم برای پیشگیری از حوادث و بیماری‌های حرفه‌ای، ارائه تجهیزات و وسایل ایمنی، نظارت بر اجرای قوانین و مقررات ایمنی و بهداشتی، و تدوین سیاست‌های مناسب جهت حفظ سلامت کارگران و بحث قراردادهای کاری است.

امنیت شغلی کارگر یکی از موضوعات مهم در حوزه کار و اشتغال است و تضمین آن به عنوان یک حق برای کارگران در بسیاری از کشورها تأکید شده است. همچنین، بهبود امنیت شغلی کارگر باعث کاهش نرخ حوادث و بیماری‌های حرفه‌ای، افزایش بهره‌وری و کیفیت محصولات، و بهبود شرایط کاری و حقوق کارگران می‌شود.

طبق آمارارائه شده در حال حاضر نزدیک به 95 درصد قراردادهای کاری موقت هستند که می تواند شامل قراردادهای کوتاه مدت یک ماهه و سه ماهه باشد. آسیب این مسئله از آنجا ناشی می شود که کارگر نمی تواند با قرارداد کوتاه مدت برای زندگی و خانواده اش به صورت بلند مدت برنامه ریزی کند.

متأسفانه این مهم به عنوان یک دغدغه اصلی برای کارگران سال های سال است که مطرح است. روز گذشته ابراهیم رئیسی, رئیس جمهور کشورمان درباره مطالبات مطرح شده از سوی نمایندگان تشکل‌های کارگری در این مراسم، به مسئله امنیت شغلی بویژه قراردادهای چند ماهه به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم جامعه کارگری اشاره کرد و وزیر کار را موظف کرد با بررسی دقیق موضوع قراردادهای کارگری ساماندهی لازم در این زمینه را اعمال کند.

 سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که  ایجاد اشتغال پایدار، دفاع از فرهنگ کار و صیانت از حقوق کارگران است، به تشریح اقدامات 18 ماه گذشته و همچنین برنامه‌های آتی این وزارتخانه پرداخت و گفت: علاوه بر اضافه شدن یک میلیون و 700هزار نفر بیمه شده جدید در 18ماه گذشته، از سوی این وزارتخانه چند سامانه رصد و پایش از جمله رفاه ایرانیان و نیازسنجی نیروی کار متصل به تمام کارگاه‌ها و کارخانه‌ها راه‌اندازی شده است.

وزیر کار همچنین از طراحی سامانه‌ دیگری در این وزارتخانه خبر داد که با راه‌اندازی آن تا 6ماه آینده، تمام نیروهای جویای کار و بیکار در کل کشور به صورت برخط ساماندهی خواهند شد.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه جامع نیروی های متقاضی کار در کشور افزود: آماده‌سازی زیرساخت‌ها و اجرای طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیک در سراسر کشور، راه‌اندازی سامانه جامع پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، آغاز عملیات احداث 56هزار و 803واحد مسکونی جهت تأمین مسکن مددجویان نیازمند تحت پوشش بهزیستی، پذیرش یک میلیون و 700هزار نفر بیمه‌شده جدید تأمین اجتماعی از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم و جذب 317هزار نفر بیمه‌شده جدید از جامعه کشاورزان، روستائیان، عشایر در سال 1401و افزایش مستمری از مهم‌ترین این موارد است.

مرتضوی از راه‌اندازی سامانه جدید نیروهای متقاضی کار در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: در این سامانه همه نیروهای فاقد اشتغال بر اساس مهارت‌های خود ثبت شده و براساس نیاز بازار کار و مجموعه‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی معرفی می‌شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار امیدواری کرد با تکمیل و طراحی سامانه‌های مختلف بتوان نظام جامع آماری حوزه اشتغال کشور را تثبیت کرد.

/

 
ارسال نظر
آخرین اخبار