۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
تعداد بازدید: ۱۶۶۰۷۳
مرحوم محمدرضا رحمانی یار احمدی؛ با نام هنری "مهرداد اَوِستا" و متخلص به "رعنا"، از شعرای معاصر که به دلیل سرودن قصیده‌های فراوان، برخی وی را "پدر قصیده سرایی معاصر" نامیده‌اند.
کد خبر: ۳۰۴۳۳

۱۷ اردیبهشت؛ سالروز درگذشت پدر قصیده سرایی معاصر

پایگاه خبری تحلیلی خطوط: مرحوم محمدرضا رحمانی یار احمدی؛ با نام هنری "مهرداد اَوِستا" و متخلص به "رعنا"، از شعرای معاصر که به دلیل سرودن قصیده‌های فراوان، برخی وی را "پدر قصیده سرایی معاصر" نامیده‌اند.

غمخوار به‌جز دَرد و وفادار به‌جز دَرد
جز د‌َرد که دانست که این مَرد چه مَردی‌ست

از دَرد سخن گفتن و از دَرد شنیدن
با مَردم بی‌دَرد ندانی که چه دَردی‌ست...

"ژان پل سارتر" از مرحوم محمدرضا رحمانی به عنوان "یکی از متفکران برجسته مشرق زمین" نام برده‌است.
اوستا، علاوه بر شاعری، در زمینه فلسفه، موسیقی و ادبیات فارسی نیز فعالیت داشت. او برگزیده اولین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش امام و انقلاب بود.

از اوستا بیش از ۴۰ اثر تحقیقی یا تألیفی در زمینه ادبیات و هنر به یادگار مانده که برخی از آن‌ها عبارتند از: “راما”، "عقل و اشراق"، "از کاروان رفته"، "پالیزبان"، "حماسه‌ی آرش"، "از امروز تا هرگز"، "اشک و سرنوشت"، "شراب خانگی ترس محتسب خورده"، "تیرانا"، "امام، حماسه‌ای دیگر"، “منطق کلام حافظ”، “منطق کلام فردوسی”، “منطق حماسی مهابرات”، “نقد وبررسی آثار سنائی”، تصحیح "کلیات شیخ سعدی” و دیوان: "سلمان ساوجی" و "ابوسعید ابوالخیر”، “تحلیل نوروز نامه و رساله وجود حکیم عمر خیام نیشابوری”، “تحلیل فلسفی و علمی پیرامون اصول ادیان”، “لحن شناسی پیرامون آثار و افکار بزرگان سخن ایران” و ...

مزارش در قطعه هنرمندان در بهشت زهرای تهران قرار دارد

برچسب ها: شاعر ادبیات معاصر شعر معاصر فارسی
ارسال نظر
آخرین اخبار