۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
تعداد بازدید: ۲۳۶۴۲۶
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران، درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما عنوان کرد: افزایش قیمت بلیت هواپیما به صورت غیررسمی صورت پذیرفته است.
کد خبر: ۳۰۴۷۱

افزایش قیمت بلیت هواپیما به‌صورت غیررسمی/مردم به جای سفر در داخل کشور ترجیح می‌دهند به دبی و ترکیه سفر کنند

 بلیت هواپیما در مسیرهای پرتقاضا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است!

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، چندی پیش محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش 100 درصدی قیمت بلیت هواپیما را داشته‌اند. به دنبال اعلام این خبر، قرار بود دولت پس از اخذ نظر ستاد تنظیم بازار اقدام به تغییر قیمت بلیت هواپیما کند.

این موضوع واکنش تند حرمت‌الله رفیعی‌، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی قرار گرفت و عنوان کرد: چه کسی می‌گوید قیمت بلیت هواپیما افزایش پیدا نکرده است؟! بلیت هواپیما در برخی مسیرهای پرتقاضا نه‌تنها تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده، که کمیاب هم شده است.

او به ایسنا گفته است: اخیراً در اجلاس گردشگری کشورهای عضو اکو در اردبیل، یکی از مسئولان دنبال بلیت رفت و برگشت تهران ـ مشهد بود که به او نزدیک به سه میلیون تومان قیمت دادند، در حالی‌ که نرخ مصوب بلیت یک‌طرفه این مسیر در حال حاضر یک میلیون و ۱۹ هزار تومان است. بماند که بلیت هواپیما در مسیرهای پرترددی مثل مشهد، شیراز و کیش پیدا نمی‌شود و کمیاب شده است.

بلیت هواپیما کمیاب شد

بررسی‌ها کمیاب شدن بلیت هواپیما در برخی از مسیرها را تائید می‌کند. برای مثال در حال حاضر پرواز تهران – مشهد از روز یکشنبه تا پایان هفته تکمیل ظرفیت شده است.

بررسی بیشتر گویای آن است که از هم‌اکنون بلیت پرواز تهران – مشهد در هفته آینده با توجه به تعطیلی روز 26 اردیبهشت‌ماه (سه‌شنبه) کاملا کمیاب و از طرفی گران‌تر شده است. همین وضعیت در مسیر تهران -شیراز و تهران-کیش مشاهده می‌شود. اما علت کمیاب شدن بلیت هواپیما چیست؟

 

از عدم همخوانی عرضه و تقاضا می‌توان به عنوان مهم‌ترین عامل کمیاب شدن بلیت هواپیما به‌ویژه در مسیرهای پرتردد نام برد. در حال حاضر 330 فروند هواپیما در کشور به دلیل نداشتن قطعه که به واسطه تحریم‌ها تامین آن برای ایرلاین‌ها بسیار سخت و از طرفی بسیار هزینه‌بر شده است، زمین‌گیر هستند؛ این در حالی است که نیاز صنعت هوایی کشور 550 فروند هواپیما اما تنها 180 فروند هواپیما در ناوگان هوایی فعال است.

همچنین کمبود عرضه در بازار صنعت حمل‌ونقل هوایی منجر به افزایش قیمت بلیت هواپیما شده است؛ چراکه ایرلاین‌ها به دنبال این هستند که با افزایش قیمت بلیت هواپیما هزینه‌های خود را که به واسطه تحریم چند برابر شده است، جبران کنند.

افزایش قیمت بلیت هواپیما و از طرفی هزینه‎‌های بالای سفر در ایران منجر به این شده مردم ترجیح دهند به جای سفر به کیش، قشم، چابهار و … در مقاطعی حتی با هزینه کمتر به ترکیه، ارمنستان، ترکمنستان و … سفر کنند.

افزایش قیمت بلیت هواپیما به‌صورت غیررسمی

امیرپویان رفیعی‌شاد، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران،  درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما عنوان کرد: افزایش قیمت بلیت هواپیما به صورت غیررسمی صورت پذیرفته است.

او در ادامه به درخواست ایرلاین‌ها برای افزایش 100 درصدی قیمت بلیت هواپیما اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت بلیت هواپیما باید کارشناسی‌شده انجام بگیرد؛ برای این کار باید یکی از دو شاخص اقتصادی یعنی تورم و یا وضعیت درآمدی مردم را مبنا قرار داد.

رفیعی‌شاد تاکید کرد: افزایش قیمت بلیت هواپیما باید به نحوی باشد که در این شرایط اقتصادی، مردم توانایی استفاده از خدمات حمل‌ونقل هوایی را داشته باشند.

او قلمداد کردن سفر هوایی به عنوان خدمات لوکس و خاص غیرمنطقی دانست و افزود: همه مردم باید بتوانند از حمل و نقل هوایی استفاده کنند چرا که در برخی از مسیرها امکان سفر زمینی بسیار سخت است.

این فعال صنفی افزایش بی‌رویه قیمت بلیت هواپیما را به منزله واگذاری صنعت گردشگری به کشورهای همسایه دانست و گفت: اگر افزایش قیمت بلیت هواپیما بی‌رویه باشد در مسیرهای توریسی مانند کیش، قشم، چابهار و … راه رقابت را برای کشورهای دیگر هموار خواهیم کرد؛ چرا مردم به جای سفر در داخل کشور ترجیح می‌دهند به دبی و ترکیه سفر کنند.

فرسودگی ناوگان چالش جدی صنعت گردشگری

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران علت کمبود بلیت هواپیما را کاهش عرضه اعلام کرد و افزود: مهم‌ترین عامل کاهش عرضه زمین‌گیری تعداد زیادی از هواپیما‌ها است؛ بسیاری از این هواپیما به علت نبود قطعه به‌واسطه تحریم امکان پرواز ندارند و زمین‌گیر شده‌اند.

بنا به گفته او اگر ایرلاینی در گذشته در مسیری چهار پرواز داشت، امروزه تعداد آن به دو پرواز کاهش یافته است.

او عدم همخوانی بین عرضه و تقاضا در حمل‌ونقل هوایی را عامل مهمی در افزایش قیمت بلیت هواپیما توصیف کرد که منجر به کاهش شدید سفرهای هوایی شده است.

رفیعی‌شاد با بیان اینکه در برخی از مسیرهای پرتردد، پروازها تا بیش از 50 درصد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری توپ را به زمین دفاتر خدمات مسافرتی می‌اندازند و دفاتر را عامل افزایش قیمت بلیت هواپیما معرفی می‌کنند؛ این در حالی است که در قراردادهای چارتری که ایرلاین‌ها با دفاتر منعقد می‌کنند در حد دفاتر مسافرتی بسیار اجحاف می‌شود و قراردادها اغلب یک‌طرفه هستند، از همین رو لازم است که بین ایرلاین‌ها و دفاتر همدلی و همسویی بیشتری برقرار شود.

او یادآور شد: امیداوریم شرایطی ایجاد شود تا امکان خریداری و اضافه شدن هواپیماهای نو به ناوگان هوایی کشور فراهم شود؛ چراکه فرسودگی و کمبود هواپیما چالش جدی برای ایرلاین‌ها و صنعت گردشگری ایجاد کرده است و هواپیماهای با 30 سال عمر از نظر امکاناتی و امنیتی در شان مردم نیست.

رفیعی‌شاد در انتها اظهار کرد: هزینه خرید قطعات و تعمیر هواپیما به دلیل تحریم برای ایرلاین‌ها چند برابر تمام می‌شود و فرسودگی ناوگان هزینه ایرلاین‌ها را نیز به شدت افزایش داده است./تجارت‌نیوز

برچسب ها: بلیت هواپیما هواپیما
ارسال نظر
آخرین اخبار