۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
تعداد بازدید: ۱۳۱۹۷۹
کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه برای برجام آینده قابل پیش بینی را متصور نیستیم، تصریح کرد: در بحث برجام توافقی را شاهد نخواهیم بود بلکه حالت «تعلیق» را در برجام شاهد هستیم.
کد خبر: ۳۰۵۷۸

شاهد حالت «تعلیق» در برجام/ اگر مذاکره‌ای نباشد، باید جنگ اتفاق افتد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، امیرعلی ابوالفتح، با اشاره به عدم بازگشت آمریکا به برجام، اظهار داشت: عدم تحقق خواسته‌های آمریکا در برجام یکی از دلایلی است که باعث شده این کشور به مذاکره برای رفع تحریم‌ها بازنگردد.

وی ادامه داد: ایالات متحده آمریکا به دنبال برجام پلاس، برجام منطقه‌ای، برجام موشکی، قطع همکاری‌های نظامی ایران با روسیه و کاهش همکاری‌های اقتصادی با چین است و تا زمانیکه به این خواسته‌های خود نرسد به برجام بازنخواهد گشت.

کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در این راستا اعلام کرده که نه تنها این خواسته‌های آمریکا را اجابت نخواهد کرد بلکه برخلاف خواسته آنها نیز عمل خواهد کرد.

ابوالفتح عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در برنامه‌های هسته‌ای قدم‌های بسیار بلندی را برداشته و تا بالای ۶۰ درصد غنی سازی را انجام داده، از طرفی صنایع پهپادی و موشکی ایران بسیار گسترش پیدا کرده و در منطقه غرب آسیا به موفقیت‌هایی دست یافته است.

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موفقیتی برای ایران محسوب می‌شود

وی با اشاره به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، افزود: روز گذشته با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت شد که این مهم موفقیتی برای ایران محسوب می‌شود.

کارشناس مسائل آمریکا افزود: بنابراین خواسته‌های آمریکا در برجام محقق نشده تا جایی که همکاری‌های دفاعی ایران با روسیه را شاهد هستیم.

حالت «تعلیق» را در برجام شاهد هستیم

ابوالفتح با بیان اینکه برای برجام آینده قابل پیش بینی را متصور نیستیم، تصریح کرد: در بحث برجام توافقی را شاهد نخواهیم بود بلکه حالت «تعلیق» را در برجام شاهد هستیم؛ از طرفی آمریکا به برجام برنمی گردد و از سویی دیگر ما شاهد دنیای بدون برجام هم نیستیم چرا که ورود به آن فاز، معانی خاص خود را دارد. بنابراین با وجود اینکه مذاکراتی در جریان نیست و ایران به غنی سازی بالای ۶۰ درصد رسیده اما آمریکایی‌ها همچنان تاکید می‌کنند که خواهان انجام مذاکره هستند.

وی عنوان کرد: اگر مذاکره‌ای نباشد قاعدتاً باید جنگ اتفاق افتد اما چون آمریکایی‌ها نمی‌خواهند بجنگند لذا ترجیح می‌دهند حتی اگر توافقی حاصل نشود به شکل فرمالیته و تشریفاتی بحث مذاکرات برجامی و یا دیپلماسی همچنان مدنظر باشد.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اختلافات باقی مانده در برجام، گفت: حتماً اختلافات باقیمانده جزو مسائل حیاتی است. هرچند ۷۰ درصد اختلافات حل شده اما موضوعاتی که باقی مانده شاید به لحاظ ادبی تعدادش کم باشد اما حائز اهمیت است.

جایگاه و قدرت ایران در منطقه غرب آسیا برای آمریکا مهم است

ابوالفتح تصریح کرد: جایگاه و قدرت ایران در منطقه غرب آسیا از موضوعات مورد توجه و مهم برای آمریکایی هاست. اینکه آیا ایران می‌خواهد عضوی از ارکستری باشد که رهبری آن بر عهده ایالات متحده است یا قراره به گفته آمریکایی‌ها یک کشوری باشد که نظم ارکستر را برهم زند. بنابراین از نظر آنها ایران همچنان در گروه دوم قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه آینده ایران برای ایالات متحده مهم است، خاطرنشان کرد: آمریکا می‌خواهد در مذاکرات هسته‌ای جامع حتماً مفاد موشکی، پهپادی، سرنوشت نیروهای ایران در سوریه و همچنین روابط ایران با گروههای مقاومت در فلسطین مشخص شود.

کارشناس مسائل آمریکا افزود: بنابراین خواسته‌ای آمریکایی‌ها در برجام جزو موضوعات بسیار کلان و در سطح حاکمیتی است و بخاطر همین موضوعات برجام در چنین وضعیتی قرار دارد./ مهر

برچسب ها: مذاکرات هسته ای ایالات متحده امریکا برجام
ارسال نظر
آخرین اخبار