۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
تعداد بازدید: ۲۴۰۰۹۱
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز میان هیاهوی زندگی شهری یک روز مانده به پایان هفته‌ای اردیبهشتی در قلب تهران قدم به 34 سالگی نهاد و در روز نخست با استقبال روبرو شد.
کد خبر: ۳۰۶۰۱

نمایشگاه کتاب قدم به 34 سالگی نهاد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مصلای امروز بنای باشکوه، اما بی رونق دیروز نیست و اسکلت‌های فلزی و دیواره‌های بی رمق چوبی دیروز در پوشش کتاب چهره دیگری گرفته اند. سالن‌ها و حیاط و غرفه‌ها و شبستان در چیدمانی منظم شبیه پازلی از قبل طراحی شده مهیای میزبانی در اولین روز اند. مثل غرفه «کتاب آرا» که از همین صبح روز اول کارگاه تصویرسازی برگزار کرده است؛ و جالب است که کتاب دوستان در همین روز گشایش آمده‌اند، جنب و جوش مصلی اصلا سنخیتی با روز اولی ندارد، انگار نه انگار که روز اول است آنقدر که مشتریان کتاب طی این سال‌ها کارکشته شده‌اند و مجرب.

چه خوب است رویداد مهم اینچنینی آنقدر اُخت شود با مخاطبانش که رها باشند از همین روز نخست از سردرگمی و گیجی، انگار حقیقت دارد که وقت برای کتابخوانان و کتاب دوستان طلاست و از هر آنش باید بهره برد. این‌ها حتما ۱۱ روز نمایشگاه را غنیمتی می‌دانند و هرچه بیشتر خود را مجاب به نهایت بهره از این فرصت می‌کنند.

سردر بسیاری از غرفه‌ها و شلوغی‌هایشان هم گویای این که سنگ بزرگ نشانه نزدن نیست، چون از همین روز اول نویسنده و تصویرگر دعوتشان را لبیک گفته در غرفه‌هایشان میزبان دوستداران اند

البته ناگفته نماند که هنوز هم برخی از غرفه داران بساط خود را برپا نکرده‌اند، برخی هم محموله کتابشان هنوز نرسیده و برخی هم در حال چیدن قفسه‌ها هستند. اما بیشتر نمایشگاه آماده عرضه است و برخی نشر‌ها بدون کوچکترین اتلاف وقتی کارگاه‌های آموزشی و جشن امضایشان را از همین امروز آغاز کرده اند.

سردر بسیاری از غرفه‌ها و شلوغی‌هایشان هم گویای این که سنگ بزرگ نشانه نزدن نیست، چون از همین روز اول نویسنده و تصویرگر دعوتشان را لبیک گفته در غرفه‌هایشان میزبان دوستداران اند.

در حالی حضور ناشران در نمایشگاه قابل توجه است که بخش مجازی نیز به موازات غرفه‌های فیزیکی پذیر‌ای تقاضا از سراسر ایران است و این مساله ارزش حضور فیزیکی را البته با این شرایط اقتصاد دوچندان می‌کند.

بخش بین الملل هم امسال گرم‌تر از همیشه است، بی شک همزبانی کشور همسایه تاجیک‌هایی که میهمان امسال نمایشگاه هستند در این شور و حرارت بی تاثیر نیست. مهمانانی که این همزبانی حس غربت را از آنان گرفته است.

در نمایشگاه امسال غرفه مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری هم در سالن اصلی مصلی میزبان نشست‌های تبیینی و همچنین پرسش و پاسخ با حضور وزرا یا معاونین آن‌ها در محوریت موضوعات عمومی است.

خلاصه نمایشگاه از همین روز اول گرم است و این استقبال در یک روز کاری می‌تواند نویدبخش روز‌های شلوغ آینده باشد تا بلکه هم کتابداران از این فرصت سود کنند و هم کتابدوستان؛ و این در حالی است که آیین رسمی افتتاح این رویداد عصر امروز در محوطه مصلی برگزار می‌شود، قرار است در این آیین از خانواده‌های معظم شهدا تجلیل به عمل آید و با برنامه‌هایی همچون اجرای گروه سرود، اجرای موسیقی، نورافشانی و آتش بازی همراه باشد.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود./ ایرنا

برچسب ها: نمایشگاه کتاب تهران سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مصلی تهران
ارسال نظر
آخرین اخبار