۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
تعداد بازدید: ۱۲۷۳۷۷
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بانکها را باید موظف کرد که بیشترین تسهیلات را به بخش تولید بدهند، مسکن هم به عنوان یکی از بخش‌های تولیدی مهم شدیداً به تسهیلات بانک‌ها نیازمند است، زیرا عرضه و تقاضا با یکدیگر هماهنگی و سنخیتی ندارند.
کد خبر: ۳۰۶۱۱

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی: مسکن شدیداً به تسهیلات بانک‌ها نیازمند است/ شهرهای کوچک باید گسترش افقی داشته باشند

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، «علیرضا پاک‌فطرت» عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اخبار داخلی ، با اشاره به عدم همراهی بانک‌ها در اعطای تسهیلات برای ساخت مسکن بر خلاف منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، اظهار داشت:  به طور کلی اگر وامی که بانک‌ها می‌دهند صرف تقویت زیرساخت‌ها و تولید شود، شاهد رشد اقتصادی کشور خواهیم بود، لذا از این جهت اقدامی بسیار ارزشمند است.

پاک‌فطرت تصریح کرد: از سوی دیگر اگر وامی که بانک‌ها اعطا می‌کنند با هدف تجملات و مصرف‌گرایی مانند اعطای تسهیلات به کارکنان بانک‌ها باشد، نه تنها هیچ نفعی برای اقتصاد کشور ندارد، بلکه آسیب‌های جدی به اقتصاد وارد می‌کند، زیرا نقدینگی افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن قدرت پول ملی کاهش می‌یابد.

بانک‌ها محور فعالیت‌های خود را تسهیلات به بخش مسکن قرار دهند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بانکها را باید موظف کرد که بیشترین تسهیلات را به بخش تولید بدهند، مسکن هم به عنوان یکی از بخش‌های تولیدی مهم شدیداً به تسهیلات بانک‌ها نیازمند است، زیرا عرضه و تقاضا با یکدیگر هماهنگی و سنخیتی ندارند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها طبق قانون جهش تولید مسکن موظفند به بخش مسکن تسهیلات اعطا کنند، اما از انجام وظایف قانونی خود سر باز زده‌اند، گفت: البته ماجرا برای بانک‌های خصوصی متفاومت است، زیرا در بانک‌های خصوصی این سپرده‌گذاران هستند که نحوه کارکرد سپرده را تعیین می‌کنند، اما بانک‌های دولتی چون از خزانه دولت کمک می‌گیرند، باید تابع مقررات دولت باشند و به مطالبات رئیس جمهور و مصوبات مجلس عمل کنند.

شهرداری‌ها تعارض منافعی برای گسترش کمربندی شهرها ندارند

پاک‌فطرت در واکنش به اینکه تعارض منافع شهرداری‌ها مانع از گسترش کمربندی شهرها شده‌اند، گفت: اصلاً چنین موضوعی صحیح نیست، اتفاقاً شهرداری‌ها تمایل دارند که محدوده شهری‌شان افزایش پیدا کند، زیرا مطابق ماده 101 قانون شهرداری‌ها، هر زمینی که وارد محدوده شهری می‌شود، 50 درصد آن متعلق به شهرداری‌ها است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان داشت: قرار نیست که ما بیشتر جمعیت کشور را در کلان شهرها سکنی دهیم، زیرا از لحاظ مسائل امنیتی، اجتماعی و ... مشکلاتی دارند که به راحتی نمی‌توان آنها را مرتفع کرد، به طور مثال ما نمی‌توانیم محدوده شهر تهران را افزایش دهیم، زیرا ما در موضوع رفع مشکل آلودگی هوا، تأمین آب و تأمین امنیت ناتوانی داریم.

وی افزود: ما با دو امنیت مواجه هستیم، یکی امنیت پایدار که به حمدالله در کشور مشکلی از این حیث نداریم، و دیگری موضوع خرده امنیت است که مشکلات زیادی در آن داریم مانند سرقت، کیف‌قاپی و ...... این مشکلات در حوزه خرده امنیت‌ها برای خانواده‌های ما آزاردهنده است، اگر شهرها بیش از حد گسترش پیدا کنند، فراجا هم طبعاً توان کنترل امنیت شهرها را ندارد، زیرا امکانات، نیروی کافی و .... را در اختیار ندارد.

شهرهای کوچک باید گسترش افقی داشته باشند

پاک‌فطرت ادامه دارد: گسترش افقی شهرها باید در شهرهای کوچک و متوسط صورت بگیرد تا اولاً جمعیت کشور پراکنده شود، ثانیاً شرایط برای ارائه خدمات و کنترل معضلات شهرها بهتر صورت پذیرد، حتی در موضوعات تولیدی نیز امکان فعالیت بهتر در شهرهای کوچک بیشتر است، زیرا ما در کلانشهرها غالباً شاهد مصرف‌گرایی هستیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شهرهای بزرگ اصلی‌ترین عامل مصرف انرژی و اتلاف انرژی هستند، این موضوع بسیار خطرناک است و نفعی برای اقتصاد کشور ندارد.

وی درخصوص لزوم ساخت خانه‌های ویلایی یک طبقه تصریح کرد: پیشنهاد ساخت خانه‌های ویلایی یک طبقه بسیار خوب است، زیرا آپارتمان‌نشینی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما سازگاری ندارد، مسکن مهر و خانه‌های آپارتمانی که در کلانشهرها ساخته شده است بیشتر به کمپ‌هایی شباهت دارد که کارکرد آن موقت و برای تازه عروس و دامادها است.

پاک‌فطرت گفت: مسکن یعنی مکانی که برای سکنی گزیدن افراد مناسب است و هر چه ویلایی‌تر باشد از حیث تربیتی، فرهنگی و اجتماعی بهتر است، اما نمی‌توانیم در کلان‌شهرها چنین شرایطی رقم بزنیم، بنابراین باید طرح خانه‌های ویلایی را در شهرهای کوچک و متوسط اجرا کنیم.

انتهای پیام/دفاع‌پرس

 
برچسب ها: علیرضا پاک‌فطرت عضو کمیسیون عمران تولید مسکن فرهنگ ایرانی اسلامی شهرهای کوچک
ارسال نظر
آخرین اخبار