۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
تعداد بازدید: ۹۷۱۳۰
محمد مهاجری گفت:فضای سیاسی کشور به لحاظ فعالیت گروه‌ها در جریان اصلاح‌طلب و جریان اصولگرا وضعیت اسف‌انگیزی دارد.
کد خبر: ۳۰۷۷۲

مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا: دعوای دو طیف جبهه پایداری و جریان قالیباف بر سر لحاف ملاست / قالیباف اگر بخواهد در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شود، بهتر می‌داند که از صندلی ریاست مجلس به عنوان سکوی پرش استفاده کند / جبهه پایداری کارش برهم زدن بازی است؛ زیر میز می‌زنند تا سهم بالاتری دریافت کنند

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا در خصوص رقابت‌های درونی جریان اصولگرا که اخیرا با طرح موضوع خودروهای شاسی بلند بیشتر شده است، گفت: فضای سیاسی کشور به لحاظ فعالیت گروه‌ها در جریان اصلاح‌طلب و جریان اصولگرا وضعیت اسف‌انگیزی دارد. دلیل اصلی، این است که در حال حاضر جناح‌های سیاسی، پایگاه اجتماعی قابل‌اعتنایی ندارند. همه این به رفتار خودشان برنمی‌گردد. بخشی هم به رفتار مجموعه نظام سیاسی کشور برمی‌گردد که باعث شده مردم نسبت به انتخابات کاملا بی‌تفاوت باشند.

تحرکات انتخاباتی اصولگرایان مصداق این است که خانه عروس بزن و بکوب است ولی خانه داماد هیچ خبری نیست

وی افزود:‌ گروه‌های سیاسی چه موقع معنا پیدا می‌کنند؟ موقعی که می‌خواهند در انتخابات کاندیدا بدهند و مردم را پای صندوق رأی دعوت کنند. عملا به نظر می‌آید که فضای سیاسی بسیار سرد است و از طرف مجموعه سیاسی کشور برای حضور مردم در انتخابات تلاشی نمی‌شود. بنابراین احزاب و گروه‌های سیاسی هم خیلی در این زمینه نمی‌توانند فعال باشند. در حال حاضر هرچند جریان اصولگرا خیلی وضع خوبی ندارد اما اخیرا تحرکاتی صورت می‌گیرد اما این تحرکات مصداق این است که گفتند خانه عروس بزن و بکوب است ولی خانه داماد هیچ خبری نیست. یعنی این‌ها شلوغش می‌کنند اما در بدنه جامعه اتفاقی برای اینکه مردم را برای حضور در انتخابات دلگرم کند، وجود ندارد.

وی تصریح کرد:‌ شاید بخش عمده‌ آن به مسائل اقتصادی برگردد که دولت آقای رئیسی در دو سال گذشته به مراتب ضعیف‌تر از دولت آقای روحانی عمل کرده است. تحریم‌هایی که آن موقع وجود داشت و تأثیرات خودش را گذاشته بود، در دولت آقای رئیسی مورد انکار قرار گرفت، متاسفانه وضعیت اقتصادی به جایی که در حاضر دورنمایی روشنی از آن وجود ندارد، کشیده شده است. بخشی هم به موضوعات اجتماعی برمی‌گردد که مقداری مردم را گله‌مند و از فضای سیاسی دور کرد.

اختلافات جبهه پایداری و جریان قالیباف دعوا بر سر لحاف ملاست

مهاجری در پاسخ به این سوال که اختلافات بین دو طیف جریان نزدیک به آقای قالیباف و جبهه پایداری مربوط به چیست، گفت: دعوای این دو بر سر لحاف ملاست. اینکه می‌بینید یک مقدار دعوا بین این دو جریان داغ شده ربطی به انتخابات مجلس ندارد. الان دعوا بر سر انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس است. آقای قالیباف در سال آخر ریاست مجلس به دو چیز نیاز دارد: یک، رأی آوردن برای ریاست مجلس و دیگری رأی بالا آوردن در انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس است. زیرا ایشان اگر با رأی پایین رئیس مجلس شود، در سال آخر رئیس ضعیفی خواهد بود و روی سبد رای او در انتخابات ۱۴۰۲ تأثیر منفی خواهد گذاشت. به همین دلیل اختلافات جبهه پایداری و آقای قالیباف موضوع جدیدی نیست.

وی افزود: اگر یادتان باشد سه سال پیش، یعنی در سال ۱۳۹۸ که انتخابات مجلس قرار بود برگزار شود، در آن زمان، جبهه پایداری و جریان آقای قالیباف به شدت به هم حمله می‌کردند. بحث این شد که بروند لیست جدا بدهند اما شب آخر دور هم جمع شدند و سهمیه‌ای برای خودشان تعیین کردند. تعدادی آقای قالیباف و تعدادی آقای آقاتهرانی و آقای محصولی به عنوان جبهه پایداری سهم گرفتند و یکی، دو سه جای دیگر اضافه‌تر شدند و بالاخره در دقیقه ۹۰ لیست ۳۰ نفره را تکمیل کردند. الان اختلافاتی که شما می‌بینید در واقع وزن‌کشی است که هر دو می‌خواهند به جایی برسند که سهم و وزن‌ خودشان را از لیست اسفندماه بیشتر کنند.

رقیب اصلی انتخابات ۱۴۰۲ مردم هستند

مهاجری در پاسخ به این سوال با توجه به اختلافاتی که وجود دارد، آیا احتمال دارد در مجلس شاهد ارائه لیست‌های جداگانه باشیم یا بار دیگر مانند انتخابات گذشته به لیست واحد خواهند رسید، گفت: من معتقدم رقیب اصلی انتخابات ۱۴۰۲ مردم هستند. یعنی گروه‌های سیاسی با هم رقابت ندارند. رقیب اصلی چیزی به نام مشارکت ضعیف مردم است. اینکه در وضعیت مشارکت ناجور جبهه پایداری و آقای قالیباف ائتلاف کنند یا نکنند، جریان اصلاحات وارد شود یا نشود یا اصولگرایان سنتی با اصولگرایان غیرسنتی کنار هم بتوانند بنشینند یا ننشینند به نظرم بحث‌های بعدی است. قبل از آن باید سیگنال‌هایی به جامعه داده شود که میزان مشارکت را ولو ۱۰ درصد بالا ببرد. آن وقت این سوال معنا پیدا می‌کند که آیا لیست مشترک خواهند داد یا خیر.

وی افزود: پیشنهاد من این است که اگر قرار است برای ترکیب مجلس آینده، راهی پیدا کنند تا همین مجلس چهار سال آینده ادامه پیدا کند، این همه هزینه انتخابات، سرگرم کردن مردم و دعواهای سیاسی وجود نداشته نباشد و دولت هم در یک شرایط آرام بتواند به وضعیت اقتصادی مردم رسیدگی کند. یادتان است که انتخابات شوراها را دو سال عقب انداختند؟ در دوره قبلی برای اینکه بتوانند انتخابات شوراها را همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار کنند آن را دو سال عقب انداختند. حالا این روند را هم برای انتخابات مجلس هم می‌توانند انجام دهند، خیلی تفاوتی نمی‌کند.

 جدیدی که مردم برای آن تره خرد کنند و به خاطر آن، پای صندوق‌های رأی بیایند و حضور پیدا کنند. شاید بخشی از اصولگرایان معتدل از آن جهت که به برخی از سازوکارهای موجود کشور، نه، می‌گویند، بهتر از اصولگرایان سنتی هستند. آن هم مشروط بر اینکه بتوانند مردم را امیدوار به این موضوع کنند که حضورشان در انتخابات موثر خواهد بود.

اگر از اصولگرایان بپرسید چه تعریفی از انقلابی بودن دارید، می‌توانند دو خط جواب بدهند؟

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که دلیل آنکه اصولگرایان گفته جدیدی ندارند چیست؟ چرا به گفته شما پیر محسوب می‌شوند و نمی‌توانند حرف جدیدی داشته باشند، گفت: واقعا پویایی وجود ندارد. به خاطر اینکه امروز برخی از شعارهایی که همیشه تکرار می‌کردند، شعارهایی است که اگر هم شعار خوبی بوده قابلیت عملیاتی شدن نداشت، مدیران اجرایی خوبی برای عملیاتی کردن آن شعارها نداشتند یا اصلا شعار منطقی نبوده است. ضمن اینکه برخی از این شعارها مفهوم خودش را از دست داده است. اینکه بیایید بگویید نمایندگان مجلس باید انقلابی باشند، چه تعریفی از انقلابی بودن وجود دارد؟ اگر از اصولگرایان بپرسید چه تعریفی از انقلابی بودن دارند، می‌توانند دو خط جواب بدهند؟ اگر بخواهند جواب بدهند می‌توانند جواب تکراری ندهند و جوابی نو بدهند؟

وی افزود:‌ اگر بخواهید با خیلی از حرف‌ها و شعارهای قدیمی مردم را جذب کنید، شعارها امروز واقعا مفهوم اصلی خود را از دست داده یا اگر از دست نداده باشد تعاریف قبلی نیز خیلی برای مردم جذابیت ندارد. به طور مثال فرض کنید همان شعارهایی که آقای رئیسی مطرح کرد را اصولگرایان برای انتخابات مجلس به مردم بدهند. آقای رئیسی با آن شعارها در دولت چه کاری انجام داد که نمایندگان مجلس بخواهند انجام دهند؟‌

روحانیت به همراه گروه‌های دیگر از مرجعیت سیاسی مردم خارج شده است

مهاجری در پاسخ به این سوال که در جریان انتخابات سالیان گذشته، جامعتین نقش اساسی در انتخابات ایفا می‌کردند دلیل عدم تاثیرگذاری یا مرجعیت جامعتین در سال‌های اخیر چیست، گفت: یک بخشی‌ به تحولات اجتماعی در کشور برمی‌گردد یعنی به اندازه‌ای که قبلا جامعه به موضوعات سیاسی از منظر روحانیت نگاه می‌کرد، دیگر نگاه نمی‌کند. به عبارت دیگر سیاست از قدسیت خودش خارج شده است و غلط هم نیست. بنابراین آن موقعی که روحانیت به عنوان تکلیف شرعی می‌توانست به مردم ارائه طریق کند، گذشته و دیگر آن پذیرش برای مردم وجود ندارد.

وی افزود: در مجموع روحانیت، به دلیل عملکردی که در موضع‌گیری‌های خود داشته، تا حدی از مردم فاصله گرفته و دیگر مثل گذشته حرف آنان برای مردم حجت کافی نیست و مردم در موضوعات سیاسی نمی‌توانند همه استدلال‌های آنها را بپذیرند. خیلی‌های دیگر هم از این مرجعیت خارج شده‌اند، معلم‌ها هم از این مرجعیت خارج شدند، نخبگان دانشگاهی جزو گروه‌های مرجع مردم بودند، مشاهیر فرهنگی و هنری جزو مرجع مردم بودند. امروزه تقریبا همه آنها به دلیل عوض شدن سبک زندگی و تغییر نگاه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مردم دیگر آن مرجعیت را مثل گذشته ندارند و بعید می‌دانم به زودی امکان اینکه بتوانید یک گروه مرجع جدیدی ایجاد کنید، وجود داشته باشد. حتی افراد شاخص هم دیگر نمی‌توانند تأثیرگذار باشند. همین الان هم چه در جریان اصلاح‌طلب و چه در جریان اصولگرا حتی آدم‌های شاخص‌ هم بیایند به صحنه ورود کنند خیلی برای مردم به عنوان مرجع حرف‌شان پذیرفته شده نیست.

مهاجری در پاسخ به این سوال که برای اصولگرایان در انتخابات، رقیب جدی وجود دارد، گفت: تقریبا خیر. رقیب جدی اصولگرایان در انتخابات فقط مردم هستند که اگر شرایط همین گونه پیش برود، قطعا در انتخابات به صورت پرشور شرکت نخواهند کرد و همان درصدی که در سال ۹۸ برای مشارکت شاهد بودیم یک مقدار پایین‌تر یا بالاتر خواهد رفت. در آن صورت مجلس آینده هم به طور کامل در اختیار اصولگرایان قرار خواهد گرفت.

/ایلنا
ارسال نظر
آخرین اخبار