۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
تعداد بازدید: ۱۲۶۲۲۷
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در قرارداد سال ۱۳۵۱ عنوان شده که سالانه باید ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب به ایران بدهند، اما حاکمان افغانستان می‌گویند اگر الان آب سد را باز کنیم به ایران نمی‌رسد، ما به آن‌ها اعلام کردیم طبق کارشناسی، عکس‌های ماهوره‌ای و ارزیابی تیم مشترک میزان آب را بررسی کنند و آب رهاسازی شود.
کد خبر: ۳۰۸۴۰

حاکمان افغانستان می‌گویند آب سد را باز کنیم به ایران نمی‌رسد/ ایران آماده است بررسی کند که سد کجکی آب دارد یا نه!

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه چهارشنبه در نشست تسریع در روند پیگیری حقابه هیرمند که با حضور نماینده ویژه رئیس جمهور و رئیس نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کشور افغانستان، استاندار سیستان و بلوچستان، نمایندگان حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان مرتبط در چابهار برگزار شد، گفت: مشکلات و سختی‌های مردم سیستان را درک می‌کنیم و نبود آب را قبول داریم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه می‌خواهیم گزارشی دهیم که چه اقداماتی در رابطه با پیگیری حقابه هیرمند تاکنون انجام داده ایم، افزود: من با «ملأ متقی» سرپرست وزارت خارجه افغانستان در رابطه با حقآبه هیرمند زیاد صحبت کرده‌ام و حتی قبل از این جلسه هم با وی تماس گرفتم و موارد، خواسته‌ها و مطالبات اهالی سیستان را بار دیگر برای وی مطرح کردم تا مسائل را یادآوری کرده باشیم.

وی بیان کرد: وزیر نیرو هم سفری به افغانستان برای حقآبه داشتند و سایر مسئولان نیز این مسئله را پیگیر هستند، حاکمان افغانستان حقابه را قبول دارند و نمی‌گویند آب نمی‌دهیم، طالبان می‌گویند میزان آب موجود در پشت سد به اندازه‌ای نیست که بتوانیم رهاسازی آب را به سمت ایران انجام دهیم.

وی تصریح کرد: در قرارداد سال ۱۳۵۱ عنوان شده که سالانه باید ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب به ایران بدهند، اما حاکمان افغانستان می‌گویند اگر الان آب سد را باز کنیم به ایران نمی‌رسد، ما به آن‌ها اعلام کردیم طبق کارشناسی، عکس‌های ماهوره‌ای و ارزیابی تیم مشترک میزان آب را بررسی کنند و آب رهاسازی شود.

وی ادامه داد: تیم کارشناسی ایران آماده است تا به افغانستان سفر کند و این مساله را بررسی کنند که واقعاً سد کجکی آب دارد یا نه بعد این مساله معلوم می‌شود.

امیرعبداللهیان با اشاره به سایر اقدامات در رابطه با تأمین آب در منطقه سیستان، اظهار کرد: چاه عمیق در این منطقه حفر شده و طرح انتقال آب از دریای عمان در حال انجام هست، اما این مسئله زمان‌بر است.

/باشگاه خبرنگاران جوان 
برچسب ها: حسین امیرعبداللهیان وزارت خارجه
ارسال نظر
آخرین اخبار