۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
تعداد بازدید: ۱۱۵۷۷۲
هانی زاده گفت: پادشاه عمان برای انتقال پیام کشورهای آمریکایی و اروپایی به ایران سفر خواهد کرد. آزادی اسدی در حقیقت چراغ سبز کشورهای اروپایی به ایران برای بازگشت به میز مذاکره است .
کد خبر: ۳۱۱۲۸

چراغ سبز کشورهای اروپایی به ایران برای بازگشت به میز مذاکره

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل  درباره آزادی اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان گفت: آزادی آقای اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی که توسط دولت بلژیک بدون هیچ جرمی بازداشت شد نتیجه رایزنی‌ها و فشارهای جمهوری اسلامی ایران بر برخی کشورهای اروپایی به خصوص بلژیک بود. در طول ماه های اخیر که آقای اسدالله اسدی در بازداشت به سر می‌برد دولت پادشاهی عمان به عنوان واسطه در ارسال پیام‌ها نقش مهمی را ایفا کرد و آزادی آقای اسدی نیز در آستانه سفر قریب الوقوع سفر آقای هیثم بن طارق صورت گرفته است .

آزادی آقای اسدی مقدمه ای است تا کشورهای اروپایی ثابت کنند  از گذشته رفتارهای خود در قبال ایران پشیمان هستند

وی ادامه داد: البته ایران هم متقابلا برخی از شهروندان کشورهای اروپایی که در بازداشت کشورمان بودند آزاد کرده است. این آزادی نشان می‌دهد سفر میثم بن طارق به ایران در برگیرنده پیام های مهمی است که می‌تواند گشایش های متعددی در زمینه مذاکرات وین در مورد برجام هم ایجاد کند ضمن اینکه پادشاه عمان برای انتقال پیام کشورهای آمریکایی و اروپایی به ایران سفر خواهد کرد. آزادی اسدی در حقیقت چراغ سبز کشورهای اروپایی به ایران برای بازگشت به میز مذاکره است .البته این آزادی حق مسلم این شخص بود زیرا برخلاف کنوانسیون های وین و ژنو آقای اسدی بازداشت و تحت شکنجه دولت بلژیک نیز قرار گرفته بود ؛ اما آزادی وی مقدمه ای است برای اینکه کشورهای اروپایی ثابت کنند که از گذشته رفتارهای خود در قبال ایران پشیمان هستند.

اسدالله اسدی دارای گذرنامه سیاسی بود و نباید بازداشت می‌شد

هانی زاده بیان کرد: اسدالله اسدی در گذشته هم از سوی آلمان و هم از سوی بلژیک متهم شده بود که علیه گروهک‌های تروریستی منافقان اطلاعات جمع آوری می‌کرد؛ در حالی که وی ماموریت دیپلماتیک داشته است. هم دولت آلمان و هم بلژیک این دیپلمات کشورمان را برخلاف موازین جهانی بازداشت کردند با اینکه وی دارای گذرنامه سیاسی بوده و اصولا نباید بر اساس قوانین بین المللی بازداشت می‌شد.وی چند سال در بازداشت بود و رسانه های غربی هم در طی این سه سال بر ضد ایران داشتند . با توجه به اینکه ایران وکلای خوبی را برای دفاع از آقای اسدی به کار گرفته بود و کشورهای اروپایی هم هیچ مدرکی بر ضد ایشان ارائه نکردند سرانجام ایشان آزاد شد تا غرب بداند که ایران در برابر باج خواهی کشورهای غربی تسلیم نخواهد شد.

 

/باشگاه خبرنگاران جوان 
برچسب ها: سلطان عمان اسدالله اسدی
ارسال نظر
آخرین اخبار