۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
تعداد بازدید: ۱۷۰۶۹۰
مشاور وزیر در وزارت صمت گفت: شاخص و فعالیت معدن مشخص است. امروزه فعالیت معدن آن چیزی است که در ورطه بیابان از آن استخراج می‌شود، باید بخش معدن را یک بخش گسترده بدانیم.
کد خبر: ۳۱۲۷۷

سه عامل توسعه اقتصادی کشور در بخش معدن/ دستگاه‌های حفاری تا عمق 3000متر وارد کشور شدند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، وجیه‌الله جعفری مشاور وزیر در وزارت صمت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خطوط در مورد احتساب تمدید پروانه‌ها به عنوان ثبت یک پروانه جدید  تصریح کرد: شاخص و فعالیت معدن مشخص است. امروزه فعالیت معدن آن چیزی است که در ورطه بیابان از آن استخراج می‌شود. قطعا ارزیابی بهتری از این موضوع می‌توان کرد.

باید بخش معدن را یک بخش گسترده بدانیم

مشاور وزیر صمت در ادامه بیان کرد: باید بخش معدن را یک بخش گسترده از مواد معدنی بدانیم. در حقیقت امروزه مواد معدنی مختلفی همانند سنگ آهن در زنجیره فولاد، مس در زنجیره مس و همچنین زنجیره سرب، هستند که به بخش اقتصادی کمک می‌کنند و می‌توانیم شاهد اثرات آن‌ها در برنامه‌های اقتصادی باشیم.

جعفری گفت: آنچه که  باید به آن اهمیت دهیم، ابتدا باید دارایی‌هایمان شناسایی شود. این روش با انجام عملیات اکتشاف، توسعه اکتشاف، برنامه‌ریزی به روز و استفاده از تکنولوژی‌های روز میسر می‌شود.

 وی ادامه داد: علاوه بر عناصری که موجودند، 14 تن عنصر در مدار کار تولیدی در حال پیگیری است.

این مقام مسئول تصریح کرد: بعضی از این عناصر از یک میلیون دلار تا 500 میلیون دلار و بیشتر ارزآوری دارند و سالانه به عنوان مواد اولیه صنایع دیگر کمک بسیاری می کنند.

سه عاملی که به توسعه اقتصاد کشور کمک می‌کند

جعفری گفت: این برنامه‌ها در کنار هم یعنی اکتشاف، پژوهش و فناوری انجام زیرساخت‌ها بحث بسیار مهمی است همچنین سه عاملی که به توسعه اقتصادی کشور در بخش معدن کمک بسیاری می‌کند، شناسایی مواد معدنی، استفاده بهینه از آن، پژوهش برای انجام فرآوری و در کنار این موارد از همه مهم‌تر بحث نیروهای انسانی متخصص است.

میزان حفاری در سال باید بالا رود

وی در خصوص اکتشاف مواد معدنی ادامه داد: در حوزه اکتشافات طی 2 سال گذشته هماهنگی‌های زیادی صورت گرفته است. در حال حاضر دستگاه‌های حفاری کم است، برای افزایش دقت و اطلاعات باید حفاری انجام و میزان حفاری در سال بالا رود.

 مشاور وزیر صمت با اشاره به عمق اکتشافات مطرح کرد: متراژ 200هزار متر پیش‌بینی کرده بودیم که این عدد به یک میلیون متر حفاری برسد.

دستگاه‌های حفاری کم است

جعفری ادامه داد: دستگاه‌هایی که در داخل کشور ساخته می‌شود طبق یک عمق مشخصی هستند، برای عمق بالاتر باید واردات انجام می‌گرفت که خوشبختانه بخش عمده‌ای از این ثبت سفارشات انجام و حداقل بیش از 50 درصد این دستگاه‌ها وارد شده است، ولی قطعا نیازمند بیشتر به این تجهیزات و تکنولوژی‌ها هستیم.

وی گفت: در کنار بحث حفاری چون آموزش نیز باید صورت می‌گرفت، حداقل 4 یا 5 دوره آموزش حفاری از طریق نیرو انجام شد.

مشاور وزیر صمت در پایان مطرح کرد: درحال حاضرحفاری عمق تا 3هزار متر نیز صورت گرفته، قابل ذکر است در یکی از معادنمان تا 2000 متر حفاری انجام شده است. همچنین دستگاه‌هایی که تا 3هزار متر نیز حفاری می‌کنند، وارد کشور شده‌اند.

برچسب ها: وزارت صمت وجیه الله جعفری #صنایع معدنی #وزارت صنعت، معدن و تجارت
ارسال نظر
آخرین اخبار