۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
تعداد بازدید: ۹۳۳۶۲
معاون یگان حفاظت سازمان محیط زیست گفت: محیط‌بانان کارمند دولت محسوب می‌شوند بدین جهت عدد ریالی که برای آن‌ها در نظر می‌گیرند شاید کمتر از ۲۰ هزارتومان باشد.
کد خبر: ۳۱۲۹۶

محیط‌بانان کارمند دولت محسوب می‌شوند/ باید به این افراد جیره خشک تعلق گیرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، همزمان با روز ملی محیط بان یکی از مشکلات امر حفاظت محیط زیست را در بحث سرانه حفاظتی دانست و اظهار کرد: اکنون براساس چارت مصوب سال ۹۲ ،۵۰ درصد کمبود نیرو داریم. این باعث فشار چندین برابری به محیط‌بانان در زمینه کاری‌شان می‌شود. تا جایی که می‌توان گفت هر محیط‌بان تقریبا چندین برابر استاندارد از عرصه‌های منابع طبیعی حفاظت کند که این فشار مضاعف در کار تاثیرگذار است.

معاون یگان حفاظت سازمان محیط زیست مشکل دیگر را در زمینه زمان خدمت نیروها دانست و گفت: براساس دستورالعمل خدمتی و ضوابط اداره استخدامی سازمان، محیط‌بانان کارمند دولت محسوب می‌شوند. اما محیط‌بانان ۱۵ شبانه‌روز یعنی ۳۶۰ ساعت کار کنند و در واقع ۱۸۴ ساعت مازاد بر قانون تعیین شده خدمات کشوری کار می‌کنند.

وی تاکید کرد: یکی از مطالبات محیط‌بانان این است که سازمان برای این مقدار ساعات مازاد خدمت امتیاز ویژه‌ای را در نظر بگیرد البته باتوجه به محدودیت‌های بودجه قطعا نمی‌توان این سقف را به همه پرداخت کرد اما باز هم اقداماتی انجام شده تا بخشی از این مقدار را هم‌اکنون برای اضافه کار محیط‌بانان پرداخت می‌کنیم.

فلاحی درباره دوره‌های آموزشی محیط‌بانان و اقدامات انجام شده برای آنان اظهار کرد: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد نیروهای ما دوره‌های آموزشی اولیه را طی نکرده بودند. طی یک برنامه چندساله اکنون محیط‌بانان در بدو استخدام دوره‌های آموزشی را می‌گذرانند حتی فردی که در منطقه قبل از گذراندن دوره‌ها حضور پیدا می‌کند حالت فردی که درحال طی کردن این دوره‌ها است را دارد. با این روش قبل از گذراندن دوره‌ها در منطقه تجربه کسب می‌کنند.

وی افزود: ما اکنون می‌توانیم بگوییم در آموزش‌های بدو خدمت محیط‌بانان به‌روز هستیم. قبل از آن افرادی حتی با نزدیک بودن به دوران بازنشستگی باز هم این دوره‌های آموزشی را طی نکرده بودند.

فلاحی با اشاره به اینکه شغل محیط‌بانی را جزو مشاغل تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست محسوب کرده‌اند، توضیح داد: مزایای این اقدام برخوردار بودن از امتیازات صنفی است. این موضوع کمک به بحث حقوقی آن‌ها است.

معاون یگان حفاظت سازمان محیط زیست درباره سختی کار محیط‌بانان تصریح کرد: آنان به علت شغلی که دارند امتیاز سختی شرایط کار به آن‌ها تعلق می‌گیرد. در گذشته این موضوع ۹۰۰ امتیاز داشت که در گذر زمان به ۱۲۰۰ امتیاز هم می‌رسید اما ما این امتیاز را به ۳۰۰۰ امتیاز رساندیم. با افزایش ۵۰ درصدی حقوق‌ها در سال ۹۸ امتیاز سختی شرایط کار برای محیط‌بانان ۴۵۰۰ شد؛ به عبارتی محیط‌بانان در بدنه سازمان حفاظت محیط زیست بالاترین جایگاه در سختی شرایط کار را دارند.

وی تاکید کرد: محیط بانان به احتمال زیاد در دستگاه اجرایی کشور نیز جزو ردیف‌های اول سختی شرایط کار هستند.

فلاحی ضمن اشاره به اینکه شغل محیط‌بانی از نظر ساعت کاری جزو مشاغل نامتعارف است و ساعت کاری مشخص ندارد، توضیح داد: براساس نظر و مصوبه هیئت وزیران محیط‌بانان اکنون از امتیاز نوبت کاری برخوردار هستند. در این موضوع نیز به آن‌ها در دریافت حقوق و مزایا کمک می‌شود.

وی همچنین درباره کاهش ساعت کاری محیط‌بانان افزود: براساس دستورالعمل خدمتی قبلی نیروهای محیط‌بانی باید ۱۸ شبانه‌روز مشغول به کار بودند و ۱۲ شبانه‌روز استراحت می‌کردند این درحالیست که باتوجه به بررسی‌های انجام شده و وضعیت کنونی جامعه تعداد روزهای خدمت سه روز کاهش یافته و به ۱۵ شبانه‌روز خدمت تبدیل شده است. با این اقدام نیروها می‌توانند به‌صورت یک روز در میان ۲۴ ساعت را خدمت و ۲۴ ساعت بعدی را استراحت کنند.

معاون یگان حفاظت سازمان محیط زیست درباره جیره غذایی محیط‌بانان اظهار کرد: براساس دستورالعمل سازمان حفاظت محیط زیست باید به محیط‌بانان جیره خشک تعلق بگیرد. محیط‌بانان کارمند دولت محسوب می‌شوند بدین جهت عدد ریالی که برای آن‌ها در نظر می‌گیرند شاید کمتر از ۲۰ هزارتومان باشد. با رایزنی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست از محل رفاهیات سایر نیروها، جیره غذایی به حدود سه برابر افزایش یافت، به‌طوری‌که اکنون روزانه ۵۰ هزارتومان به آنان تعلق می‌گیرد.

فلاحی با اشاره به اینکه در گذشته تجهیزات و لباس محیط‌بانان در هر استان به‌صورت جداگانه و سالیانه خریداری و به محیط‌بانان تحویل داده می‌شد، افزود: ما در این زمینه اقدامی را به صورت متمرکز در سطح کشور انجام دادیم. در نهایت در بحث خریدهای مورد نیاز صرفه‌جویی شد چراکه در حجم بسیاری آن صورت می‌گرفت. به علاوه همه لباس‌هایشان متحدالشکل شده است و از یک کالا استفاده می‌کرتند. 

وی درباره ناوگان موتوری محیط‌بانان نیز گفت: غالب موتورسیکلت‌های ما قدیمی، فرسوده و از رده خارج بودند. ما از طریق یک شرکت داخلی باتوجه به وجود محدودیت در خرید موتورسیکلت خارجی، ۱۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت مونتاژ داخل کشور را تهیه و در پاسگاه‌های سراسر کشور توزیع کردیم. به عبارتی اکنون پاسگاه‌های ما باتوجه به تعداد محیط‌بانان حداقل دو موتورسیکلت آماده به کار را دارند.

فلاح با اشاره به اینکه بیشتر خودروهای محیط‌بانی فرسوده هستند، افزود: ما در موضوع خودرو بسیار مشکل داریم، به طوری‌که غالب خودروهای خریداری شده اخیر پس از یک سال کارایی لازم برای استفاده در مناطق صعب‌العبور با شرایط آب و هوایی مختلف را ندارند. بدین جهت پس از مدتی آن‌ها هزینه‌های سنگین تعمیر و نگهداری دارند. بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد ناوگان خودرویی ما فرسوده هستند و نیاز به بازسازی در این زمینه بسیار احساس می‌شود. می‌توان گفت اقداماتی هم انجام شده اما در واقعیت جوابگو نبوده است.

معاون یگان حفاظت سازمان محیط زیست ضمن اشاره به مجوزهای استخدام محیط بانان توضیح داد: ما در گذشته سالانه حدود ۲۵۰ نفر مجوز استخدام داشتیم این در حالیست که با رایزنی با دستگاه‌های ذی‌ربط این تعداد را به ۳۸۰ نفر مجوز برای جذب محیط‌بان رساندیم همچنین بخش دیگری از نیروها از طریق افراد واجد شرایط سهمیه‌های خانواده‌های جانبازان و شهدا تامین می‌شود. این نیروها به بدنه محیط‌بانی کشور تزریق می‌شوند و کاستی‌های کمبود نیرو را کمی جبران می‌کنند.

وی درباره اینکه براساس قانون حمایت‌های بیمه‌ای و قضایی از محیط‌بانان و جنگل‌بانان بیمه‌های تکمیلی آنان را انجام دادند تصریح کرد: بیمه تکمیلی برای خود محیط‌بانان صد درصد رایگان است همچنین بیمه عمر، حوادث و مسئولیت مدنی از مهم‌ترین مواردی است که برای آن‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود. اکنون اگر اتفاقی ناشی از سهل‌انگاری باعث محکومیت محیط‌بان شود دغدغه پرداخت دیه را ندارد چراکه بیمه تعهد پرداخت داده است. به علاوه این موارد حتی برای همسر آن‌ها ۵۰ درصد تخفیف در بیمه تکمیلی قائل می‌شوند.

فلاحی در پایان تاکید کرد: تمامی این اقدامات انجام شده برای بهبود شرایط کاری محیط‌بانان و حذف کاستی‌ها و کمبودها بوده است. 

/باشگاه خبرنگاران جوان
برچسب ها: محیط زیست حقوق محیطبانان محیط بان حفاظت از محیط زیست
ارسال نظر
آخرین اخبار