۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
تعداد بازدید: ۲۳۶۰۲۵
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برای اولین بار در کشور و در بیمارستان شریعتی اصفهان کلونوسکوپی به روش «اند و کاف» بر روی بیمار انجام شد.
کد خبر: ۳۱۳۰۲

کلونوسکوپی به روش

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، حمید مهاجر در خصوص سرطان روده بزرگ اظهار داشت: یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور و حتی در جهان سرطان روده بزرگ است که رتبه سوم در اصفهان و در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه عوامل متعددی در شکل‌گیری سرطان روده بزرگ مؤثر است، افزود: عوامل محیطی همانند چاقی، بی‌تحرکی، مصرف الکل و دخانیات، گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده مثل کنسروها، سوسیس و کالباس، کمبود ویتامین D و عدم مصرف میوه و سبزیجات تازه، داشتن سندرم‌های ارثی از جمله عوامل خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ را می‌توان نام برد.

فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی با اشاره به اینکه مهمترین اصل در درمان موفق انواع سرطان، خصوصاً سرطان روده بزرگ تشخیص به‌هنگام و سریع بیماری است، تصریح کرد: در میان روش‌های تشخیص سرطان روده بزرگ کلونوسکوپی، بهترین و مهم‌ترین روش غربالگری سرطان کلورکتال است. در این روش لوله بلندی و قابل انعطاف که در سر آن یک دوربین کوچک و یک لامپ تعبیه شده را از راه مقعد وارد روده بزرگ کرده و پزشک متخصص را قادر می‌سازد که تمام بافت روده را به دقت بررسی کند.

 کلونوسکوپی به روش «اند و کاف» در اصفهان انجام شد

مهاجر در خصوص کلونوسکوپی به روش «اند و کاف» گفت: وسیله‌ایی قابل انعطاف و کمکی و بدون ایجاد درد و آسیب به روده برای تشخیص دقیق‌تر و بهتر پولیپ‌های روده بزرگ است. این وسیله بر روی سر کلونوسکوپی سوار می‌شود و دارای دسته‌های پلاستیکی است که در روند انجام کلونوسکوپی این دسته‌ها روی هم می‌خوابند و وقتی در ابتدای کولون قرار می‌گیرد در برگشت این دسته‌ها به صورت اتوماتیک باز شده و باعث کنار زدن چین‌های روده بزرگ می‌شود و پولیپ‌های کوچکی که مخفی شده است را شناسایی می‌کند و با این روش میزان شناسایی پولیپ‌ها را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد.

وی در ادامه اضافه کرد: اکثر سرطان‌های روده بزرگ از یک پولیپ شروع می‌شوند و وقتی ما بتوانیم پولیپ‌ها را به موقع شناسایی کنیم از ایجاد سرطان‌هایی که در آینده ممکن است در زمینه پولیپ ایجاد شود جلوگیری خواهد شد.

فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی بیان کرد: کلونوسکوپی به روش اند و کاف برای اولین بار است که در کشور و در بیمارستان دکتر علی شریعتی اصفهان وابسته به سازمان تأمین اجتماعی انجام می‌شود.

مهاجر خاطر نشان کرد: این ابزار جنس خاصی دارد و اگر شرکت‌های دانش‌بنیان از روی آن قالب‌سازی کنند و این وسیله ساده، سبک و بدون خطر را در کشور تولید کنند و با هزینه پایین‌تری در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد و می‌توان آن را به راحتی برای بیماران استفاده کرد.

برچسب ها: منطقه اصفهان عمل جراحی سرطان روده بزرگ
ارسال نظر
آخرین اخبار