۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸
تعداد بازدید: ۱۳۴۴۷۹۰۱
پرداخت وام ۱۶۲هزار میلیارد تومانی به کارکنان بانک صحت دارد؟
چند نمونه از وام های پرداختی سازمان‌ها به کارکنان خود که توسط اداره رفاه اطلاع رسانی شده است: 1-پرداخت وام ۵۵۰میلیون تومانی به کارکنان و بازنشستگان عضو صندوق نفت 2_پرداخت وام تا سقف ۳۴۰میلیون تومان به فرهنگیان توسط بانک‌های مختلف 3_اعطای وام قرض‌الحسنه ۱۵۰میلیون تومان به کارکنان جهاد کشاورزی 4_پرداخت 100 میلیون تومان به کارکنان دانشگاه آزاد توسط بانک آینده ...
کد خبر: ۳۱۳۴۴
پرداختی بانک‌ها به کارکنان خود مصوبه مجلس و کاملا قانونی است!
بهرام پارساپور ، کارشناس ارشد حقوق مالی و اقتصادی
 
پایگاه خبری تحلیلی خطوط: در هفته های اخیر موضوع پرداخت وام بانک‌ها به پرسنل خود با واکنش‌های زیادی در رسانه ها و مطبوعات وفضای مجازی همراه بوده است ولی این موضوع چقدر صحت دارد؟
 
ابتدا دستورالعمل اعطای تسهیلات کارکنان بانک‌ها ؛بیمه ها؛شرکت های دولتی موضوع تبصره(۴)ماده (۱۱)ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۴۰۱کل کشور که نحوه پرداخت این وام‌ها را مشخص کرده بیان می نمایم .تسهیلات اعطایی به مدیر عامل؛اعضای هیات مدیره وکارکنان بانک های دولتی ؛بیمه مرکزی جمهوری اسلامی؛شرکت سهامی بیمه ایران وسایر شرکت‌های دولتی که به نحوی از منابع خود برای این منظور استفاده می نمایند بر اساس ضوابط مورد عمل هر دستگاه اجرایی و رعایت مفاد این دستور العمل قابل پرداخت می باشد.
 
۱-مجموع تسهیلات پرداختی نباید از ۴۰برابر سقف تعیین شده در تبصره ذیل ماده (۷۶)قانون مدیریت خدمات کشوری تجاوز نماید ۲-نرخ سود تسهیلات بر اساس بند (۴)مصوبه ۱۳۹۵/۰۵/۱۹ شورای پول و اعتبار تعیین می شود. ۳-نحوه بازپرداخت تسهیلات بر اساس ضوابط داخلی خواهد بود که به تصویب هیأت مدیره و هیات عامل دستگاه اجرایی مربوط خواهد رسید.۴-استفاده از منابع سپرده قرض الحسنه اعم از جاری و پس انداز بانک ها برای پرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل به هر نحو ممنوع می باشد .
 
نرخ سود تسهیلات به پیشنهاد بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب شورای پول و اعتبار خواهد رسید.حال سوالی که اینجا مطرح می شود اینکه آیا سازمان ها و وزارت خانه های دیگر چنین وام هایی ندارند ؟در ذیل به چند نمونه از وام های پرداختی این سازمان‌ها که توسط اداره رفاه اطلاع رسانی شده بیان می گردد: پرداخت وام به مبلغ ۵۵۰میلیون تومان به کارکنان و بازنشستگان عضو صندوق نفت پرداخت وام تا سقف ۳۴۰میلیون تومان به فرهنگیان توسط بانک‌های مختلف اعطای وام قرض‌الحسنه ۱۵۰میلیون تومان به کارکنان جهاد کشاورزی .پرداخت صد میلیون تومان به کارکنان دانشگاه آزاد توسط بانک آینده .پرداخت وام کم بهره به کارکنان شهرداری توسط بانک شهر.
 
این ها تنها نمونه کوچکی از وام های پرداختی توسط دیگر سازمان‌ها به کارکنان خود می باشد و یا دیگر خدماتی مثل نقل و انتقالات فرزندان دانشجویی اعضا هیئت علمی ؛تخفیف شهرداری به کارکنان خود در خصوص پرداخت عوارض ؛اعطای بلیط پرواز به کارکنان فرودگاه ها در طول سال چند بار اعطا تخفیف؛اعطا تخفیفات در نظر گرفته شده توسط شرکت های بیمه برای کارکنان و... بنابراین ، بانک‌ها هم مثل بسیاری از سازمان‌های دیگر خدماتی رابه کارکنان خود ارایه می دهند که ممکن است نسبت به آنچه برای عموم عرضه می شود ارزان قیمت باشد .
 
اما طبق مصاحبه سخنگوی اقتصادی مجلس بودجه بانک‌های دولتی در بودجه سالانه ثبت. و تصویب می شود و مدیران بانکها دولتی امکان این را ندارند که در خصوص پاداش کارکنان تصمیم بگیرند .در سال ۱۳۹۲دیوان عدالت اداری طی شکایتی که در خصوص پرداخت های تشویقی به کارکنان مطرح شده بود به صراحت اعلام کرد که تسهیلات رفاهی و تشویقی بر اساس قانون تخلف نیست و مجاز می باشد .اما آیا از تعداد کارکنان بانکی بستری شده در بیمارستان های روانپزشکی آماری موجود هست؟ایا می دانید که بیشترین فوتی ها را در ایام کرونا بعد از کادر درمان، بانکی ها داشتند آیا می دانید چه تعداد از کارکنان بانک حتی قبل از دریافت اولین بازنشستگی فوت می کنند ؟شایسته است اداره رفاه و کارکنان بانک‌ها تعداد کارکنان بانک‌ها که دچار بیماری های اعصاب و گوارشی و... در بیمارستان ها بستری هستند را جهت شفاف سازی اعلام کنند!
 
حال با توجه به اینکه سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی وزارتخانه ها و... هم چنین تسهیلاتی برای کار کنان خود دارند چه کسی بر تاریکخانه های آنها نور می تاباند؟چه کسی می تواند بگوید در این نهادها چه می گذرد و کارکنان آنها از چه تسهیلاتی برخوردار هستند؟ سواحل دریای خزر اختصاصی برای کدام سازمانهاست؟.اما بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی مانده تسهیلات پرداختی به کارکنان ۱۶۲هزار میلیارد تومان می باشد واین موضوع با تسهیلات پرداختی وام قرض‌الحسنه ازدواج و فرزند آوری قابل مقایسه نیست .
 
مبلغ اعلام شده برای کارکنان بانک‌ها طی 30 سال خدمت می‌باشد که در طول 30 سال خدمت می توانند دریافت کنند با توجه به تعداد کارکنان بانک ها هر فرد بانکی طی سی سال می تواند حدود 700. میلیون تومان وام دریافت نماید که سالی حدود 270 میلیون می باشد با 700 میلیون تومان چند متر آپارتمان یک کارمند بانک می تواند در تهران خرید نماید؟ نتیجه این که پرداختی بانک‌ها به کارکنان خود طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی و کاملا قانونی می باشد و مانده اعلام شده تسهیلات پرداختی طی 30 سال به کارکنان می باشد نه یک سال .
ارسال نظر
بهرام کلوری
۱۹:۰۶ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
سلام خدا قوت دست مریزاد شفافیت راه و رسم خطوط
محسن پایروند
۱۹:۳۶ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
دقیقا همینطور میباشد.ارگانهای دیگر پرداخت‌ها به مراتب بالاترو تخفیفات بسیار بیشتر برای کارمندان خود دارند.لطفا پیگیری فرمایید تا بر همگان روشن شود.
ف.م.و
۰۹:۰۴ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
واای به حال اون مسوولی که فرق بین مانده تسهیلات و مبلغ پرداختی رو نمیدونه و متاسفم برای خودمون که چنین مسوولانی رو انتخاب می کنیم تا برای ما و مملکت تصمیم بگیرن.
بانکی ها واقعا بی رحمانه تخریب می شوند،
سعید شاه ملکی
۲۱:۲۶ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
علاوه براینها به دلیل پایین بودن حقوق و مزایای بانکهای دولتی تعداد زیادی از پرسنل بانک درخواست بازنشستگی پیش از موعد دارند و میزان ریزش نیرو به شدت افزایش پیدا کرده
بشری مزرعه
۱۲:۵۱ - ۰۶ تير ۱۴۰۲
احسنت خوشحالم که بالاخره یک نفر پیدا شده از حقوق این قشر زحمت کش دفاع نماید
داریوش
۱۴:۴۳ - ۰۶ تير ۱۴۰۲
تسهیلات یک میلیارد تومانی بانک سپه برای هیئت علمی دانشگاه ها با باز پرداخت ۲۰ ساله ! نماینده های مجلس و صدا و سیمای میلی خودشان را برای تسهیلات مسکن سیصد میلیونی کارمندان بانک ها ...
علی
۱۷:۰۵ - ۰۶ تير ۱۴۰۲
باسلام
من نوعی کارمند بانک دولتی با ۱۵سال سابقه و کل حکمم ۱۲میلیون
کدوم ارگان یا کارکنان کدام ارگان از ۷صبح تا۴بعدظهر بااین حقوق ودستمزد کار میکنن

خداشاهده حقوق من به ۱۰ ام ماه نمیرسه

دارم استعفا میدم اگر با اسنپ از۷صبح تا۴بعدظهر کار کنم روزی ۱میلیون درامد دارم
مریم
۱۸:۳۳ - ۰۶ تير ۱۴۰۲
شرکت نفت پتروشیمی ارتش و کلی ارگان دیگه خونه های سازمانی در اختیار کارمنداشون قرار میدن.
اینا هم باید بررسی بشه
چرا بقیه نباید این امکانات رو داشته باشن؟
محمد عابدینی
۰۱:۰۴ - ۰۷ تير ۱۴۰۲
به نظر بنده حق بانک خیلی بیشتره با توجه زحمتی که میکشن بانک فقط دلخوشیش به تسهلات و از نظر حقوق پاداش صفر هستش همسان سازی کنن بابقیه ادارات تسهیلات پیشکش چون فقط وفقط بدهکارمون میکنن یعنی وقتی بازنشست میشی می افتی به گدایی چون دیگه حقوقی برات نمی مونه
مرتضی
۰۷:۲۴ - ۰۷ تير ۱۴۰۲
با سلام لطف بفرمایید در شفاف سازی ها و اعلام آمار در پرداختی ها به کارکنان بانک‌ها مبالغ محاسبه شده برای کارکنان بانک خصوصی را از لیست و آمار بیرون بیاورید چون بصورت کلی آمار می‌دهند ولی آخر بصورت جزئی بانک‌های دولتی را متهم می‌کنند.
در صورتی که پرداختی بانک‌های خصوصی حدودا ۲ تا ۳ برابر بانک‌های دولتی است هم حقوق و هم تسهیلات.
باتشکر
علی نصری
۰۷:۰۳ - ۱۰ تير ۱۴۰۲
سلام.کارکنان بانکهای دولتی زحمتکش ترین ومظلوم ترین وکم درآمدترین قشرجامعه هستند.متاسفانه موقع انتخابات نمایندگان بجای رسیدگی به مشکلات مردم و جوانان از جمله تورم افسارگسیخته، اشتغال، اختلاس،دزدی و فیش های نجومی خودشان، به بانک ها فشار می اورند.لطف کنیدیه استعلام از نماینده هاگرفته بشه ببینید چقدر تسهیلات با نرخ کم گرفته اند.
آخرین اخبار