۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
تعداد بازدید: ۹۴۰۶۷
کنیا، کشوری که در شرق آسیاست؛
کد خبر: ۳۱۳۷۹

چنین گاف‌هایی در تلویزیون چندان عجیب نیست!

 

پایگاه خبری تحلیلی خطوط: ریاست جمهور به کنیا سفر کرد و آمنه سادات ذبیح پور به عنوان گزارشگر صداوسیما نیز او را همراهی می‌کرد. صداوسیمایی که در این سال‌ها هر سفر رئیس‌جمهور را به گونه‌ای پوشش می‌دهد که گویی فتح الفتوحی اتفاق افتاده است و زندگی مردم بعد از این سفر‌ها از این رو به آن رو شده است.
آمنه سادات ذبیح‌پور در همین راستا در حال گزارش از سفر رئیس جمهور بود که یک سوتی بزرگ داد. او در گزارش ارسالی خود برای صداوسیما، نقشه دنیا را تغییر داد و کنیا که یک کشور آفریقایی است را «دروازه شرق آسیا» عنوان کرد.
شاید این گاف، یک اشتباه زبانی بوده باشد و ممکن است از هر انسانی سر بزند، اما وقتی می‌بینیم که این گزارش از تلویزیون و کانال صداوسیما پخش شده است، می‌فهمیم که این تنها یک اشتباه نیست بلکه یک بی‌سوادی کامل است.
ذبیح‌پور و تیم همراه او چه در زمان گزارش و چه بعد از آن که احتمالا در زمان تدوین گزارش، متوجه این اشتباه نشدند. گزارش خبری به تهران ارسال شد و در صداوسیما هم کسی متوجه این سوتی بزرگ نشد. یعنی نه سردبیر نه ناظر‌ها متوجه نشدند که کنیا هیچ ربطی به آسیا به ویژه شرق آن ندارد.
دوست ندارم اینگونه بگویم، اما به نظر می‌رسد همه آن‌هایی که نقشی در این ساخت و پخش این گزارش داشته‌اند، فکر می‌کردند که کنیا کشوری در آسیاست و گرنه یکی باید متوجه این اشتباه جغرافیایی می‌شد. البته دیدن چنین گاف‌هایی در تلویزیون چندان عجیب نیست. وقتی مدیران صداوسیما تصمیم می‌گیرند رسانه به اصطلاح ملی کشور را از متخصصین خالی کنند و به جای آن همفکران را روی آنتن می‌فرستند، داستان می‌شود همینی که می‌بینید.
الان کار تلویزیون به جایی رسیده است که برنامه‌هایی می‌سازد که رقیب برنامه‌های موفق قدیمی خود مثل خندوانه، عصر جدید و دورهمی است. افراد موفق در این برنامه‌ها را حذف کردند تا جوانان انقلابی برنامه‌هایی بسازند که به جای جذب مخاطب، دفع مخاطب می‌کند.
در همین سال‌ها از تریبون‌های رسمی کشور هم شاهد چنین گاف‌هایی بودیم که نشان از ناآشنایی مسئولان با مسائل مختلف است.
زمانی بود که مسئولان و اهالی صداوسیما شاید نمی‌توانستند مشکلات را حل کنند یا برنامه‌های سرگرم کننده بسازند، اما حداقل در کلام قوی بودند و می‌توانستند ساعت‌ها بدون حتی یک اشتباه با مردم و مخاطبین ارتباط برقرار کنند.
حضور جوانان در نهاد‌های مختلف کشور بسیار کار پسندیده‌ای است، اما به شرطی که این جوانان به خاطر تخصص خود انتخاب شوند و نه اینکه آن‌ها به خاطر همفکری با این یا آن بر کرسی‌هایی تکیه بزند که می‌تواند در زندگی مردم تاثیر داشته باشد.
 
مصطفی داننده

برچسب ها: کنیا رئیس جمهوری شرق آسیا صداوسیما
ارسال نظر
آخرین اخبار