۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
تعداد بازدید: ۲۷۷۰۸
واکنش نمایندگی ایران به گزارش مدیرکل شورای حکام آژانس؛
به دنبال انتشار گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نمایندگی دائم کشورمان گفت: در حالی که تمامی مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت و راستی‌آزمایی دقیق آژانس همراه با اقدامات شفاف‌سازی داوطلبانه و همکاری ایران بوده است، زیر سؤال بردن ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران هیچ توجیهی ندارد.
کد خبر: ۳۱۵۲۴

زیر سؤال بردن ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران هیچ توجیهی ندارد

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به دنبال انتشار گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نمایندگی دائم کشورمان نزد دفتر سازمان ملل متحد نظرات و ملاحظات خود را در مورد این گزارش اعلام کرد. برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح آمیز است. چنین بیانیه‌ای بی طرفی آژانس را تضعیف می‌کند و دور از رویکرد حرفه‌ای است که آژانس باید اتخاذ کند.

 نتیجه گیری:

۱. جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری کامل خود را در چارچوب موافقتنامه پادمان جامع (CSA) به آژانس ارائه کرده است. باید مجددا تاکید شود که تمامی مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور کامل اظهار و توسط آژانس راستی آزمایی شده است.

۲. جمهوری اسلامی ایران قویاً انتظار دارد که آژانس گزارش خود را در مورد فعالیت‌های راستی آزمایی در ایران بر اساس اصول بی طرفی، حرفه‌ای و واقعیت انجام دهد.

۳. آژانس نباید احتمال دخالت دشمنان سرسخت ایران در ارائه اطلاعات نادرست و ساختگی و ارتکاب اقدامات خرابکارانه مختلف را نادیده بگیرد.

۴. فعالیت‌های راستی‌آزمایی مرتبط با برجام مانند تولید و موجودی سانتریفیوژها، لوله‌ها روتور سانتریفیوژ و بیلوزها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم (UOC) ذیل دامنه موافقتنامه پادمان جامع (CSA) نیستند. بنابراین، ارتباط دادن تضمین‌ها درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران و حل و فصل موضوعات ادعایی به چنین اطلاعاتی، بی‌اساس و غیرقابل قبول است.

۵. در حالی که تمامی مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت و راستی‌آزمایی دقیق آژانس همراه با اقدامات شفاف‌سازی داوطلبانه و همکاری ایران بوده است، زیر سؤال بردن ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران هیچ توجیهی ندارد.

۶. جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تاکید می‌کند که سطح گسترده کنونی همکاری هایش با آژانس به سادگی به دست نیامده است که به خواهد به همین سادگی و به دلیل منافع کوته بینانه سیاسی کمرنگ شود. بر این اساس، همه از جمله آژانس و کشور‌های عضو این مسئولیت را دارند که خرد لازم را در پرداختن به چنین موضوعاتی به شیوه‌ای مجدانه نشان دهند تا از مخدوش شدن تصویر بزرگتر در مورد همکاری بین ایران و آژانس جلوگیری شود.

/باشگاه خبرنگاران جوان 
برچسب ها: سازمان ملل انرژی اتمی آژانس انرژی اتمی
ارسال نظر
آخرین اخبار