۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
تعداد بازدید: ۶۴۷۰۳
برزی مهر با اشاره به هماهنگی و تفاهم وزارت نیرو و وزارت صمت برای همکاری در احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی اظهار کرد: این امر یکی از راهکار‌های مؤثر برای تأمین برق مطمئن و پایدار صنایع به شمار می‌رود، در این طرح از ظرفیت شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی که از منابع و ظرفیت‌های مالی مناسبی برخوردارند برای ایجاد ظرفیت‌های جدید نیروگاهی استفاده خواهد شد.
کد خبر: ۳۱۶۰۲

احداث 10 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی / تأمین برق صنایع کوچک بدون هیچ محدودیتی انجام می‌شود

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، سپهر برزی‌مهر گفت: ویژگی مهم این برنامه مستثنی شدن صنایع کوچک و کارگاه‌های تولیدی کوچک است که تأمین برق آنها بدون هیچ محدودیتی انجام می‌شود، از سوی دیگر اعلام برنامه مدیریت مصرف برای صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی امکان برنامه‌ریزی و تغییر شیفت‌های کاری را برای صاحبان صنایع فراهم کرده است. برنامه‌ریزی برای صنایع بزرگ و انرژی‌بر همانند صنایع فولاد و سیمان نیز از طریق جابجایی بار مصرفی آنها از ساعات اوج به ساعات غیراوج و همچنین برنامه‌ریزی برای کاهش ١٠٠٠ مگاواتی برق در بخش اداری از دیگر ویژگی‌های این برنامه است.

وی ادامه داد: باید در نظر داشت که هرگونه محدودیت در تأمین برق صنایع موجب کاهش تولیدات صنعتی و متعاقب آن افزایش قیمت محصولات تولیدی می‌شود، بنابراین شاید بتوان راهکارهای اتخاذ شده را برای عبور از بحران خاموشی‌ها و جلوگیری از بروز نارضایتی صاحبان صنایع، مناسب قلمداد کرد.

برزی‌مهر تصریح کرد: در دهه ۹۰ روند رشد ظرفیت تولید برق کشور از روند رشد تقاضا کمتر بود؛ این تفاوت نرخ رشد منجر به شکاف بین عرضه و تقاضا شد که در نتیجه با ناترازی برق همراه شد، از این‌رو ضروری‌است هرچه سریع‌تر ناترازی صنعت برق را برطرف کرد. برای این منظور لازم است راهکارهایی بکارگرفته شود که از یک طرف میزان تولید برق را افزایش دهد و از طرف دیگر حجم تقاضا را بهینه کند. از جمله این راهکارها می‌توان به افزایش ظرفیت تولید و شبکه برق، توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف برق و تغییر مدل‌های کسب و کار تولید و مصرف برق اشاره کرد.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی، الگوهای تولید برق در کشور را نیازمند تغییر دانست و گفت: ضروری‌است الگوی مصرف‌کننده صرف به "مصرف‌کننده - تولیدکننده برق" تغییر کند. برای این منظور لازم است سازوکارها و مدل‌های کسب‌وکار جدید طراحی و ارتباط بین بخش عرضه و تقاضای برق اصلاح شود.

خودتامین شدن صنایع برای تولید برق در توسعه سرمایه‌گذاری و رشد صنعت

وی با اشاره به هماهنگی و تفاهم وزارت نیرو و وزارت صمت برای همکاری در احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی اظهار کرد: این امر یکی از راهکارهای مؤثر برای تأمین برق مطمئن و پایدار صنایع به شمار می‌رود، در این طرح از ظرفیت شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی که از منابع و ظرفیت‌های مالی مناسبی برخوردارند برای ایجاد ظرفیت‌های جدید نیروگاهی استفاده خواهد شد. مکلف کردن صنایع انرژی‌بر به تأمین برق خود از طریق احداث نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر و تسهیل عرضه و تبادل برق و همچنین برق تجدیدپذیر در بورس انرژی از راهکارهایی است که به توسعه صنعت برق کمک می‌کند.

برزی‌مهر در پایان درباره تأثیر مثبت خودکفایی صنایع در تولید برق گفت: در کشورهای درحال‌توسعه، در دسترس بودن برق باکیفیت استاندارد و قابلیت اطمینان بالا نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد. بی‌تردید، خودتامین شدن صنایع در تولید برق در توسعه سرمایه‌گذاری و رشد این صنعت مؤثر است. صنایع با انجام سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاهی و با ارتقای ظرفیت تأمین برق و زیرساخت‌ها، تولیدات خود را افزایش می‌دهند و از این طریق سودآوری بیشتری دارند و همچنین مازاد تولید برق خود را به سایر مصرف‌کنندگان از طریق اتصال به شبکه منتقل کرده و در نهایت صنعت برق کشور نیز رشد می‌کند.

برچسب ها: برق برق صنایع مصرف برق
ارسال نظر
آخرین اخبار