۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
تعداد بازدید: ۱۱۸۵۸۵
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه محصول دانشگاه باید حل مشکلات از جمله چالش‌های محیط زیست باشد، گفت: هیچ بن بستی برای علم نیست.
کد خبر: ۳۱۶۳۲

باید آموزش‌های محیط زیستی را توسعه داد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، علی سلاجقه در همایش ملی محیط زیست و حق آموزش اظهار داشت: نقش آموزش بر حفظ و نگهداری محیط زیست بسیار حائز اهمیت است و باید هرچه بیشتر به این موضوع پرداخت.

وی با بیان اینکه «حق آموزش» کلیدواژه‌ای است که نیاز به تبیین و نگاه موشکافانه دارد، گفت: آموزش الهام گرفته از طبیعت است و شکل دهی رفتار مخاطب در مورد هدف را به همراه دارد و سنگ نوشته‌ها هم نشان از این موضوع دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: قبل از زبان مکالمه با استفاده از الهام گیری از طبیعت پیشینیان با هم گفتگو می‌کردند. پیشرفته‌ترین قوانین حاکم، قوانین طبیعت است و باید از آن بهره مند شد.

سلاجقه بیان داشت: پیامبر اسلام به عنوان نبی نقش معلم داشت و اولین مسئولیت آن آموزش بود. همچنین قدیم همه آموزش از طبیعت پیرامونی بوده و علوم به صورت انتزاعی جلو رفت بدون اینکه به اطراف توجه شود.

وی افزود: محیط زیست علم بین رشته‌ای است. لذا آموزش محیط‌زیست بسیار اهمیت دارد. آموزش و پرورش می‌تواند ریشه‌هایی آموزش را تقویت کند. آموزش عالی هم باید اقدامات گسترده‌تر انجام دهد.

سلاجقه با تاکید بر اینکه محصول دانشگاه باید حل مشکلات باشد، گفت: اکنون یکی از چالش‌های بزرگ در دنیا و کشور ما مبحث تغییر اقلیم، مدیریت و حکمرانی آب است، این واقعیت انکار ناپذیر بوده و باید در دانشگاه‌ها به این مباحث و دروس پرداخت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: علم همه گره‌ها را از جمله در حوزه محیط زیست حل می‌کند و هیچ بن بستی برای علم نیست. باید آموزش‌ها محیط زیستی را توسعه داد.

همچنین در این مراسم ضیاالدین الماسی, رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان گفت: اگر محیط زیست حفاظت شده یا نواقص دارد حاصل کار معلمان از مهدکودک تا دانشگاه و آموزش در آحاد جامعه است.

وی با بیان اینکه حق بهره مندی از محیط زیست سالم از حقوق مربوط به حق حیات است، گفت: همه افراد جامعه در مورد حفاظت از محیط زیست مسئول هستند.

الماسی ادامه داد: همه افراد در مشاغل مختلف از راننده اسنپ تا کشاورز، تاجر، پزشک و… باید پیامدهای محیط زیستی کارشان را در نظر گیرند و نسبت به این قضیه حساس باشند و فعالیت‌های محیط زیستی کارشان را کنترل کنند.

وی بیان داشت: همه افراد در جنبه‌های دانش، نگرش و مهارت باید آموزش محیط‌زیست ببینند و تقویت انگیزه نسبت به حفظ محیط زیست داشته باشند. این مسأله در سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه و در فرمایشات رهبری نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان گفت: این موضوع باید در آموزش‌های رسمی و غیر رسمی هر چهچه بیشتر مورد توجه و در دستگاه‌های آموزشی مورد تعمیق قرار گیرد تا همه از محیط زیست سالم بهره مند باشیم./ مهر

برچسب ها: سازمان محیط زیست علی سلاجقه کارگاه آموزشی
ارسال نظر
آخرین اخبار