۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
تعداد بازدید: ۱۳۲۶۵۳
یک مطالعه جدید یک عارضه جانبی نگران کننده در مورد جراحی کاهش وزن نشان می دهد. جوانانی که گاسترکتومی اسلیو، رایج‌ترین جراحی چاقی را انجام داده‌اند، استخوان‌های ضعیفی نیز داشتند.
کد خبر: ۳۱۶۸۶

ایجاد استخوان های ضعیف در نوجوانان با یک نوع جراحی!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، دکتر «میریام بریدلا»، استاد رادیولوژی در دانشکده پزشکی هاروارد، گفت: «این بدان معنا نیست که آنها نباید این عمل را انجام دهند. در عوض، این تحقیق می‌تواند پایه و اساس درمان‌های جدیدی را برای هدف قرار دادن این مشکل استخوانی ایجاد کند، در حالی که نوجوانان با مصرف مکمل‌ها، رژیم غذایی سالم و ورزش‌های تحمل وزن به حفظ استحکام استخوان‌های خود کمک کنند.»

بردلا گفت: «اگرچه استخوان‌های ضعیف‌تر می‌تواند به معنای خطر بیشتر شکستگی باشد، اما چاقی هم با دیابت و بیماری قلبی مرتبط است.»

در عمل اسلیو گاسترکتومی، بین ۷۵ تا ۸۰ درصد معده برداشته می‌شود و میزان غذا خوردن را محدود می‌کند.

محققان در این مطالعه، بیماران ۱۳ تا ۲۴ ساله را که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ در این مطالعه ثبت نام کرده بودند، مورد مطالعه قرار دادند. هر کدام چاقی متوسط تا شدید با شاخص توده بدنی ۳۵ یا بیشتر داشتند.

از بین ۵۴ شرکت کننده، ۲۵ نفر عمل اسلیو شدند و ۲۹ نفر بخشی از یک گروه کنترل بودند که در مورد رژیم غذایی و ورزش مشاوره دریافت کردند.

افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند حداقل یک مشکل سلامتی مرتبط با چاقی داشتند، مانند فشار خون بالا یا دیابت نوع ۲، یا شاخص توده بدنی ۴۰ یا بالاتر.

هر شرکت کننده قبل از عمل جراحی و دو سال بعد یک معاینه فیزیکی، آزمایش خون و سی تی ستون فقرات کمری داشت. این سی تی به تعیین کمیت تراکم مواد معدنی استخوان و تعیین استحکام استخوان کمک می‌کند.

بردلا توضیح داد که کودکان و بزرگسالان چاق استحکام استخوانی بالاتری دارند که تا حدی به این دلیل است که وزن تا حدی همانند ورزش‌های تحمل وزن تأثیر می‌گذارد.

وی در ادامه افزود: «کاهش وزن می‌تواند مقداری از این استحکام را از بین ببرد. همچنین، گاسترکتومی اسلیو، بخشی از معده را که در آن هورمون‌های مفید برای سلامت استخوان ساخته می‌شود، از بین می‌برد. و از آنجایی که افراد کمتر غذا می‌خورند، احتمالاً مواد مغذی کمتری نیز دریافت می‌کنند.»

در این مطالعه، محققان دریافتند که گروه کنترل پس از دو سال حدود ۱.۵ نمره، شاخص توده بدنی شأن افزایش یافت. در همین حال، گروه جراحی به طور متوسط ۱۱.۹ نمره از شاخص توده بدنی شأن را از دست دادند.

محققان خاطرنشان کردند که گروه جراحی افزایش قابل توجهی در چربی مغز استخوان، اما کاهش تراکم و استحکام استخوان داشتند./ مهر

برچسب ها: عمل جراحی کاهش وزن چاقی
ارسال نظر
آخرین اخبار