۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
تعداد بازدید: ۴۳۹۹۱
مدیرکل دفتر فیلمنامه صداوسیما با بیان این که تلویزیون توان مالی تولید سریال‌های «سعدی»، «خواجه نصیر»، «داستان کوفه» و «پوریای ولی» را ندارد، گفت: فیلمنامه این سریال‌ها آماده است. ولی یکی از دلایلی که باعث شده تلویزیون در سریال‌سازی کند شود مسائل و مشکلات مالی است.
کد خبر: ۳۱۷۶۶

تلویزیون توان مالی تولید برخی سریال‌ها را ندارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، نشست خبری مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی امروز، شنبه ۲۷ خرداد با حضور خبرنگاران در دفتر جلسات معاونت سیما برگزار شد.

حسین اسدی‌زاده در این نشست با اشاره به این که این اداره کل عمری ده ماهه دارد، بیان کرد: «مدیریت باشگاه رشد»، «تولید، تامین و بررسی» و «ایده، پژوهش و اقتباس» سه زیرمجموعه اداره کل فیلمنامه رسانه ملی هستند.

وی افزود: در شهریور ماه سال گذشته از ما خواسته شد به عنوان دفتر فیلمنامه رسانه ملی به تلویزیون اضافه بشویم. تلویزیون بنا دارد متن را از تولید و تولید را از پخش جدا کند و هر کدام از این‌ها مستقل باشد. ماموریت این اداره این است که همه متون نمایشی را ارزیابی کند.

اسدی‌زاده با اشاره به این‌که ده ها و صدها طرح و فیلمنامه برای ما آمده و معطل مانده بود گفت: در این مدت بیش از ۸۰۰ طرح رسیده است که آنها را بررسی کردیم. از بین این‌ها بیش از صد طرح آماده نگارش فیلمنامه شده است. معیار ما ۱۲ محور سند تحول بوده و تلاش کردیم کارها مربوط به واقعیت انقلاب اسلامی باشد و میانمایه و تکراری نباشد.

وی با اشاره به طرح‌های خوبی که به این مرکز رسیده، گفت: آخرین طرح خوبی که خواندم درباره حاج عبدالله والی بود که بخشی از انقلاب اسلامی را می‌شد بر اساس آن روایت کرد. درباره تاریخ انقلاب اسلامی و شهدا و تسخیر لانه جاسوسی کارهای خوبی آمده است‌. یک کار کمدی درباره اغتشاشات آماده شده که بر اساس موردی بوده که به باشگاه‌ها سفارش داده‌ایم. رویانا هم طرحی برای کودکان بر اساس حیوان شبیه‌سازی شده است.

اسدی‌زاده با بیان‌ این‌که سعی کردیم عدالت و بی‌طرفی را رعایت کنیم ادامه داد: هر کسی بخواهد برای تلویزیون طرح بفرستد این امکان را دارد. دعوت می‌کنم همه فیلمنامه نویسان به ما کمک کنند تا برای مرحله طرح به فیلمنامه در خدمت‌شان باشیم. تعهد ما این است هفته‌ای ۲ فیلمنامه را شروع کنیم.

مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی با اعلام این خبر که روزی ۶ طرح ورودی داریم توضیح داد: خیلی از طرح ها به ایران امروز ربطی ندارد یا این‌که قبلا بارها ساخته شده است. همه تلاش ما این بوده که به فیلمنامه و فیلمنامه‌نویس هویت بدهیم.

سریال ها شبیه به هم شده‌اند

مدیرکل دفتر فیلمنامه صداوسیما ضمن انتقاد از این که سریال ها محدود به شخصیت ها و موقعیت‌های خاص شده اند، گفت: سریال‌ها بیشتر درباره داستان های آپارتمانی است. قصه‌ها در لوکیشن تهران می‌گذرد و درباره طبقه متوسط است. در حالی که همه مردم باید خودشان را  در سریال‌ها ببینند. به همین دلیل سریال ها شبیه به هم شده‌اند و انبوه سریال ها ملودرام است. وقتی چنین فضایی وجود دارد یک سریال پلیسی یا تاریخی دیده می‌شد.

وی با تاکید بر این که هیچ پروژه‌ای بی دلیل متوقف نشده است توضیح داد: من از هر چه شایعه وجود دارد تبری می جویم هیچ‌چیزی غیر از فرایندی که تعریف کردیم وجود ندارد. ما از همه طیف‌ها برای فیلمنامه‌نویسی دعوت کردیم و هیچ توقف و ممیزی غیر رسانه‌ای وجود ندارد. 

دو دلیل برای کُند شدن تلویزیون

اسدی‌زاده با اشاره به روند کند تلویزیون در سریال‌سازی ادامه داد: این که تلویزیون کند شده دو دلیل دارد. یکی این که تلویزیون به لحاظ مالی توان تولید ندارد. به عنوان مثال فیلمنامه‌هایی درباره سعدی، خواجه نصیر، داستان کوفه و پوریای ولی آماده است؛ ولی تلویزیون به لحاظ مادی نمی تواند تولید کند و یکی از دلایلی که آنتن خالی شده همین است. دلیل دوم این است که تلویزیون‌ها در همه جای دنیا در حال رکود هستند و مرحله گذار به فضای مجازی را سپری می‌کنند. ضمن این که تلویزیونی که شهریور سال قبل تحویل گرفتیم، این طوری نبود که در اوج باشد و به خاطر سریال‌هایش خیابان‌ها خلوت شود. 

این حجم از خشونت مشابه تاریخی ندارد

وی با اشاره به محصولات شبکه نمایش خانگی و فیلم‌ها و سریال‌های داخلی و خارجی که رقبای تلویزیون هستند گفت: این حجم از خشونت و خلاف ادب اجتماعی در فیلم‌ها و سریال‌های منطقه و نمایش خانگی مشابه تاریخی ندارد. این همه خون پاشی و پرداخت بی‌محابا به روابط نازل اجتماعی در محصولات تصویری جای تعجب دارد. زمانی در منطقه از فیلم‌ها و سریال‌های ما کپی می‌کردند.

وی افزود: الان در شوهای تلویزیونی می‌بینید که ما از دیگران تقلید می‌کنیم. قرار نیست هر چیزی را که مردم ببینند بسازیم. ما همه فرمول‌های دیده شدن را می دانیم. در کنار این بلد بودن باید تقوایی داشته باشیم که به برخی فرمول‌ها تن ندهیم. 

بیشتر طرح‌ها درباره دعواهای خانوادگی است

اسدی‌زاده با انتقاد از برخی طرح‌های رسیده به صداوسیما گفت: بیشتر طرح‌هایی که رسیده مربوط به دعواهای خانوادگی است. ما فکر می کنیم خانواده‌ها در درام باید سر ارث با هم دعوا کنند. درباره اغتشاشات هیچ طرحی هم به دست ما نرسیده است. درباره موشک و نیروی دریایی هم طرحی نیامده است. عجیب است که فیلمنامه در نقد نظام جمهوری اسلامی و اثر سیاه به دست ما می‌رسد؛ ولی درباره اغتشاشات چیزی نمی‌نویسند.

وی افزود: در حالی که در ماجرای اغتشاشات کلی شخصیت خوب وجود دارد. این نکته نشان می‌دهد برخی فیلمنامه‌نویسان به واقعیت و مسائل مردم توجهی ندارند. بخش زیادی از طرح‌هایی که می‌رسد در آنها نوشته شده است براساس فلان سریال اما از آنها ضعیف‌تر است مثلاً اگر می‌نویسد براساس گیم اوترونز، می‌بینید از آن ضعیف‌تر است!

اسدی زاده در پاسخ به این سوال که آیا نرسیدن طرح درباره اغتشاشات به خاطر ترس از ممیزی بوده است توضیح داد: حتی طرح با دیدگاه موافق که بخواهد نظام را توجیه کند هم نیامده است. فیلمنامه نویسان اگر به بازار توجه داشتند هم باید چیزی درباره اغتشاشات می‌نوشتند. ما مخلص قصه خوب هستیم. کلی قصه خوب درباره انقلاب اسلامی وجود دارد. همه داستان ها درباره این است که خانه ای از مادربزرگ مانده و نوه ها دارند دعوا می کنند که خانه به چه کسی برسد. 

وی افزود: در ۸۰۰ طرحی که در دست داریم ۲۰ طرحش درباره ابرقهرمانان واقعی این مردم است. چند متن درباره حاج قاسم آمده است. واقعیت انقلاب اسلامی پر از شخصیت و موقعیت درجه یک است. ولی فیلمنامه‌هایش را نداریم. 

مدیر اداره کل دفتر فیلمنامه رسانه ملی تاکید کرد: خواهشم این است که همه فیلمنامه‌نویسان به ما کمک کنند. کار سختی به ما سپرده شده است اما فکر می‌کنم اتفاق خوبی رخ خواهد داد. تعهد ما این است که هفته‌ای دو فیلمنامه را شروع کنیم و حدود ۲۰ تا ۳۰ هفته طول می‌کشد که یک فیلمنامه در مرحله متن به خروجی برسد. در فرآیند دریافت آثار هم همه مکاتبات کاغذی را حذف کرده‌ایم و همه اتفاقات به صورت دیجیتال بررسی می‌شود. از میان این طرح‌های دریافتی هم تا کنون بیش از صد طرح وارد مرحله نگارش فیلمنامه شده است./ ایرنا

برچسب ها: صدا و سیما تلویزیونی رسانه ملی سریال تلویزیونی
ارسال نظر
آخرین اخبار