۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
تعداد بازدید: ۱۳۵۶۳۰
معاون اول قوه قضاییه گفت: خانم شیرین عبادی در محافل خارج همواره می‌گوید وکیل است و نباید کانونی که پروانه داده است آن را لغو کند؟ در قانون آمده است شرایط وکیل شدن اعتقاد به ولایت فقیه و قانون اساسی است که این خانم آن را به صراحت نقض کرده است و باید پروانه اش توسط نهاد مربوطه باطل شود.
کد خبر: ۳۱۷۸۸
این ادبیات در شان یک فرمانده نبود/شیرین عبادی به صراحت قانون را نقض کرده/ خیلی از رفتار‌ها نباید عنوان مجرمانه داشته باشد!
 
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، محمد مصدق در نشست خبری امروز ضمن تبریک فرارسیدن هفته قوه قضاییه و گرامی داشت یاد و خاطره شهید بهشتی گفت: هفته قوه قضاییه فرصت مناسبی برای ارایه برنامه‌های قوه قضاییه و عملکرد یکسال گذشته این دستگاه است. سال گذشته سال مهم و تاثیرگذاری برای قوه قضاییه بود و نوع چالش‌هایی که داشتیم بی سابقه بود. ما از این چالش‌ها عبور کردیم و بحران را تبدیل به فرصت کردیم.
 
وی افزود: در یکسال گذشته تلاش مسئولان قضایی بر برنامه محوری بوده است. امروز قوه قضاییه با چند سال پیش متفاوت است و همیشه اعلام کردیم که قوه قضاییه با برنامه حرکت می‌کند. در اوایل سال گذشته برنامه‌ها را اعلام کردیم و عملیاتی شد و در سال ۱۴۰۲ همین کار انجام شد.
 
وی افزود: در قانون اساسی پنج ماموریت برای قوه قضاییه تعیین شده است. برنامه قوه قضاییه با نگاهی به اسناد بالادستی تعیین می‌شود از جمله سیاست‌های کلی قضایی ابلاغی رهبری و سیاست‌های برنامه هفتم و سند تحول قضایی، مفاد حکم ریاست قوه قضاییه و محور‌های اعلامی سال گذشته در هفت تیر که توسط مقام معظم رهبری فرمودند.
 
وی با اشاره به سند تحول قضایی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند که سند تحول قضایی باید در همه سطوح اجرایی شود. هم و غم ما هم این است که این سند به طور کامل اجرا شود. پایان امسال پایان سند تحول است و حتما امسال باید به دنبال ارتقای سند تحول باشیم و حرکت براساس سند تحول در قوه قضاییه دایمی است. سال اینده ان شالله یک سند دیگر به مدت ۵ سال ابلاغ خواهد شد.
 
مصدق با یادآوری اینکه سخنان رهبری در ۷ تیر سال گذشته هوشمندانه بود، گفت: عصر همان روز جلسه‌ای گذاشتیم و ۱۸ راهکار برای عملیاتی کردن فرامین رهبری تعیین کردیم. از جمله یکی تشکیل قرارگاه عملیاتی برای اجرای فرامین رهبری بود. تا کنون ۲۳ جلسه قرارگاه برگزار شده و هدف از تشکیل قرارگاه این بوده که با نگاهی به اسناد بالادستی برنامه‌های قوه قضاییه را عملیاتی کنیم. امروز قوه قضاییه براساس شاخص‌ها بسیار موفق بوده است.
 
وی افزود: به سمت هدف محور بودن رفتیم و باید حتما هدف محور حرکت کنیم.
 
مصدق ادامه داد: گزارش دادند که رشد خوبی نسبت به اول سال داشتیم. در زمینه احقاق حق و اجرای عدالت و ... رو به رشد بودیم. نمی‌گوییم مطلوب است. قطعا مطلوب نیست و زمان می‌برد.
 
وی با اشاره به حوادث اخیر و عفو رهبری گفت: در این قضیه برخورد قوه قضاییه رویکردی متانت محور توام با عقلانیت و قاطعیت بود. اتخاذ این رویکرد سه وجهی باعث شد که این حوادث مدیریت شود و از عمق بخشی برخی از شیطنت‌ها در کشور پیشگیری شود و با کمک مردم، دشمن در این خصوص ناامید شد.
 
حدود ۹۰ هزار توانستند مشمول عفو رهبری شوند
 
معاون اول قوه قضائیه گفت: پیشنهاد عفو زمانی به مقام معظم رهبری تقدیم شد که اغتشاشات به پایان رسیده بود و نظام از روی اقتدار عفو را ارائه داد و حدود ۹۰ هزار توانستند مشمول عفو رهبری شوند. اکثر قریب به اتفاق این ۹۰ هزار نفر افراد تحت تعقیب بودند و در زندان نبودند و این عفو بی سابقه حتی در زبان دشمنان هم یکی از محسنات نظام جمهوری اسلامی ایران بیان شد.
 
مصدق تصریح کرد: بسیاری از افرادی که عفو شدند جوانانی بودند که گول خورده بودند و دارای خانواده‌های متدین بودند و خود این افراد اظهار ندامت کرده بودند. کسانی که معرکه گردان بودند عمدتاً دستگیر نشدند، زیرا هنگامی که تجمعات شکل می‌گرفتند از محل دور می‌شدند و این افراد وابسته به دشمنان بودند و برای این کار‌ها از بیگانگان پول می‌گرفتند.
 
مصدق با اشاره به هوشمند سازی گفت: سال گذشته ۳ میلیون استعلام توسط سامانه هوشمند قوه قضائیه صورت گرفته که نسبت به گذشته ۵۰۰ درصد رشد داشته است.
 
وی با اشاره به نامگذاری روز‌های هفته قوه قضائیه گفت: پنج شنبه اول تیرماه: عدالت قضایی، جمعه دوم تیرماه: عدلیه در مسیر حرکت جهادی و تحول و تعالی، شنبه سوم تیرماه: قوه قضائیه هوشمند و گسترش عدالت و ترویج صلح و سازش، یکشنبه چهارم تیرماه: مبارزه با فساد و صیانت از حقوق عامه، دوشنبه پنجم تیرماه: حمایت از سرمایه گذاران و تولید دانش بنیان و مهار تورم، سه شنبه ششم تیرماه: همدلی قوا خدمت به مردم و چهارشنبه هفتم تیرماه: ولایتمداری و صیانت از ارزش‌های اسلامی نامگذاری شده است.
 
وی با بیان اینکه امسال در برنامه‌های قوه قضائیه شاهد تنوع هستیم، گفت: در برنامه امسال از رؤسای دانشگاه‌های حقوق و مدیر گروه‌های حقوق دعوت کرده ایم تا آقایان حرف‌های خود را با رئیس قوه قضائیه مطرح کنند و این اتاق فکری برای حل چالش‌ها است. همچنین همایش امنیت و حمایت از سرمایه گذاری با حضور تولید کنندگان، سرمایه گذاران و اقتصاد دانان برگزار می‌شود.
 
وی درباره لایحه جرم زدایی گفت: یکی از مشکلات مردم و ما، کثرت پرونده است و یکی از عوامل آن این است که خیلی از رفتار‌ها که براساس قانون عنوان مجرمانه دارد نباید عنوان مجرمانه داشته باشد و باید تخلف باشد لذا لایحه‌ای با این رویکرد تقدیم مجلس شده است و در دو سال گذشته موادش تغییر کرده است. مثلا نداشتن گواهینامه و رانندگی بدون گواهینامه جرم است که پس از طی مراحل قضایی پرونده تشکیل و بعد از رسیدگی جزای نقدی تعیین می‌شود یا نانوایی نان را کوچک می‌پزد لذا بهتر است برخی از رفتار‌هایی که از امروز جرم بوده توسط صنف خودش رسیدگی شود.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات فرمانده انتظامی مازندران درباره شکستن گردن هنجارشکنان و اینکه آیا او می‌تواند این سخنان را مطرح کند؟ گفت: ادبیات خوبی نبوده است. این طور نیست که او گفته باشد اگر کسی بی حجاب باشد گردنش را می‌شکنیم بلکه سخنان ایشان در رابطه باافراد شرور و کسانی که امنیت برهم می‌زنند و سرقت‌های مسلحانه بوده است. فیلم پخش شده هم تقطیع شده است. گرچه این ادبیات در شان یک فرمانده نبوده است.
 
با تصویب لایحه جرم زدایی یک پنجم پرونده‌ها کم می‌شود
 
مصدق درباره وضعیت کلی ورودی پرونده‌ها به قوه قضاییه و اقدامات قوه قضاییه برای رفع اطاله دادرسی در سال‌های اخیر گفت: ما هر سال نسبت به سال گذشته با رشد پرونده‌ها مواجهیم. سال گذشته نسبت به سال قبل ۴ درصد رشد پرونده داشتیم و همکاران ما در زحمت و مشقت هستند. قضات اگر پرونده به خانه نبرند، این وضعیت خیلی بدتر می‌شود. بسیاری از همکاران ما تا ۱۲ در منزل رای می‌نویسند و محاکمات را انجام می‌دهند.
 
وی افزود: ما رسیدگی هایمان نسبت به سال گذشته بهتر شده و به طور متوسط تعیین وقت در پرونده‌ها ۹۵ روز بود الان کمتر شده و نرخ رسیدگی در دادستانی کل و دادگستری‌ها و دیوان عالی بهتر شده است. چند کار در حال انجام است و اگر انجام شود امیدوارم کاهش مدت رسیدگی‌ها را شاهد باشیم. یکی لایحه جرم زدایی است. مواردی را پیش بینی کردیم و اگر تصویب شود یک پنجم پرونده‌ها کم می‌شود و دیگری جذب امکانات اعم از کارمند و قاضی است و با حمایت‌های دولت جذب را شروع کردیم. نهایتا وضعیت رو به بهبودی است.
 
معاون اول قوه قضائیه درباره رهنمود‌های رهبری و اقدامات صورت گرفته دراین باره، گفت: در سند تحول برای برنامه‌های قوه قضائیه زمان مشخص شده است و بسیاری از موارد سند تبدیل به برنامه شده است و سعی ما بر این بوده است در بازه زمانی مشخص اقدامات خود را انجام دهیم.
 
شیرین عبادی به ولایت فقیه و قانون اساسی اعتقاد ندارد
 
وی درباره نظارت بر عملکرد وکلا و دور زدن قانون توسط مفسدان، گفت: قوه قضائیه بر اساس قانون، نظارت بر کانون و مرکز وکلا را بر عهده دارد و بنای قوه قضائیه دخالت در کار کانون وکلا نیست، اما نظارت را انجام می‌دهد و طی جلساتی که با هیأت مدیره کانون‌ها داشته ایم، چنانچه نظارت توسط خود این کانون‌ها انجام شود کار ما سبک‌تر خواهد بود، اما گاهی این اتفاق رخ نمی‌دهد.
 
کانون‌های وکلا و همچنین مرکز وکلا نهاد مدنی هستند و خود باید کار نظارت را انجام دهند، اما گاهی حس می‌شود برخی از کانون‌ها کم کاری می‌کنند. برای مثال خانم شیرین عبادی در محافل خارج همواره می‌گوید وکیل است و نباید کانونی که پروانه داده است آن را لغو کند؟ در قانون آمده است شرایط وکیل شدن اعتقاد به ولایت فقیه و قانون اساسی است که این خانم آن را به صراحت نقض کرده است و باید پروانه اش توسط نهاد مربوطه باطل شود.
/ ایسنا
برچسب ها: قوه قضاییه پروانه وکالت شیرین عبادی عفو رهبری
ارسال نظر
آخرین اخبار