۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
تعداد بازدید: ۱۲۵۲۵۵
اختصاص اعتبار دولتی برای درمان یک هزار و ۱۰۰ زوج نابارور، افزایش تعداد مراکز درمان ناباروری از یک به هفت مرکز و اختصاص ۲ مصوبه سفر رئیس جمهور برای این منظور، اقدام عملی دولت سیزدهم در پایان دادن به کابوس درمان زوجین نابارور در مازندران است.
کد خبر: ۳۱۷۹۴

تحقق وعده درمانی دولت سیزدهم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، آیت‌الله رئیسی از همان ابتدای تشکیل دولت سیزدهم اعلام کرد که "توسعه خدمات ناباروری از برنامه‌های قطعی دولت است و باید بدون چون و چرا اجرا شود". اکنون که حدود ۲۲ ماه از فعالیت دولت سیزدهم می گذرد با ورق زدن کارنامه دولت در این حوزه نشان می‌دهد که وعده های رئیس جمهور از پرداخت هزینه درمان ناباروری گرفته تا راه اندازی مراکز درمان آن در مازندران اجرایی شده است.

تا پیش از این، بسته حمایت از زوج‌های نابارور هم وجود داشت. به این معنی که اعتبارات درمان ناباروری در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گرفت، اما اکنون با محقق شدن بیمه درمان ناباروری، سازمان بیمه سلامت به عنوان نهاد متولی انجام این کار مشخص شده و هزینه‌های درمان نازایی را می‌پردازد. به این ترتیب ۹۰ درصد از هزینه‌های لازم برای فرزنددار شدن، از دوش مردم برداشته شد و به بیمه محول شده است که افزایش توان مالی زوج‌ها برای درمان ناباروری از دستاوردهای آن به شمار می رود.

در این طرح سازمان بیمه سلامت مکلف است براساس تکالیف قانونی از زوج‌های نابارور با هدف اجرای سیاست‌های جمعیتی حمایت کند. البته پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری و زایمان در بند سوم سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳ مورد تاکید قرارگرفته است؛ ضمن اینکه در قانون برنامه ششم توسعه نیز تمهیدات لازم درقالب بودجه تکلیف شده است.

توجه به این قوانین و به دنبال آن تاکید بر اجرای سیاست‌های جمعیتی سبب شد که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بیمه درمان ناباروری تصویب و دولت مکلف به پوشش ۹۰ درصدی هزینه‌های سه دوره کامل یکی از روش‌های درمان ناباروری برای زوجین نابارور شود.

مازندران نیز همسو با ابلاغیه کشوری در مسیر کمک به زوج های نابارور قرار گرفته است البته این همراهی مسوولان مازندران با ابلاغیه های کشور تنها به پرداخت هزینه درمان خلاصه نشده و برای این منظور مصوبات سفر رئیس جمهور نیز در این عرصه کمک حال بوده است.

همسو با این کار از ۱۷۶ مصوبه سفر رئیس جمهور به مازندران ۲ مصوبه ویژه به حوزه درمان زوجین نابارور اختصاص یافته است.

راه اندازی مرکز درمان ناباروری بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) بهشهر در شرق مازندران و راه اندازی همین مرکز در بیمارستان شهید بهشتی نوشهر در غرب استان مورد بهره برداری قرار گرفت که با فعالیت آنها دسترسی افراد برای دریافت خدمات از این نوع مراکز نیز تسهیل شد.

تا پیش از اجرایی شدن این وعده دولت سیزدهم تنها مرکز درمان ناباروری مازندران در بیمارستان فاطمه الزهرا (س) در بابل فعال بود. اما هم‌پا با کمک دولت به پرداخت هزینه درمان زوج های نابارور در این استان تلاش برای فراهم کردن زیر ساخت های دولتی به منظور دسترسی راحت تر زوج ها به خدمات درمانی اجرا شد و البته همچنان نیز ادامه دارد.

پرداخت هزینه درمان یکهزار و یکصد زوج نابارور مازندران

مدیرکل بیمه سلامت مازندران نیز در خصوص حمایت‌های دولت سیزدهم از درمان زوج‌های نابارور گفت: از سال گذشته تاکنون با تزریق اعتبار دولتی ۳۱ میلیارد ریالی هزینه درمان ناباروری یکهزار و ۱۰۰ زوج استان پرداخت شد.

محمدرضا میرزایی افزود: در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بیمه درمان ناباروری تصویب و دولت مکلف به پوشش ۹۰ درصدی هزینه‌های سه دوره کامل یکی از روش‌های درمان ناباروری برای زوجین نابارور شده است.

این مقام مسوول اضافه کرد: تا پیش از اجرایی شدن این قانون در مازندران مرکز فاطمه الزهرا (س) در بابل تنها مرکز درمان ناباروری استان بود که در این زمینه فعالیت داشت.

به گفته وی، برای افزایش دسترسی بیشتر زوج های نابارور مازندران به خدمات آن راه اندازی مراکز جدید در دستور کار قرار گرفته است و در حال حاضر تعداد این مراکز از یک به هفت مرکز دولتی و خصوصی افزایش یافته است.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران گفت: در زمان حاضر مرکز درمان ناباروری دولتی در بیمارستان های فاطمه الزهرا (س) بابل، امام خمینی (ره) ساری، نوشهر و خاتم الانبیاء(ص) بهشهر و سه مرکز خصوصی در ساری راه اندازی شده است.

میرزایی، همچنین از پیگیری برای راه اندازی مراکز دیگر درمان ناباروری در استان خبر داد و افزود: با فعال شدن این مرکز ارائه خدمات در این حوزه افزایش بیشتر خواهد شد.

۱۵درصد زوجین مازندران نابارو هستند

وی ادامه داد : بنا به آمارهای ۱۵درصد زوجین مازندران نابارور هستند که این تعداد رقم قابل توجهی است و کمک در تسریع درمان این افراد می تواند در رفع دغدغه بخشی از زوجین استان تاثیر خود را بگذارد.

مدیر کل بیمه سلامت مازندران گفت: ایجاد مراکز درمانی و پرداخت هزینه های درمان فعالیت حوزه درمان در مورد ناباروری است اما مسوولان ارشد استان می بایست بسته های تشویقی لازم در حوزه مسکن و اشتغال جوانان آنها را به سمت ازدواج و فرزندآوری سوق دهند./ ایرنا

برچسب ها: ناباروری درمان ناباروری دولت سیزدهم استان مازندران
ارسال نظر
آخرین اخبار