۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
تعداد بازدید: ۱۲۶۸۶۹
کودتا علیه پوتین در راه است؟
کد خبر: ۳۱۹۵۹
روسیه در لبه تیغ/از هک شدن تا درگیری نیرو‌های واگنر/آیا پوتین سقوط می‌کند؟

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، کانال تلویزیونی روسی Dom Kino هک و در آن پیام درخواست کمک فرمانده واگنر یوگنی پریگوژین از مردم پخش شد. 

 

رسانه‌های محلی روسیه گزارش کردند که نیروهای امنیتی روسیه وارد مقر شبه‌نظامیان «واگنر» در «سنت‌پترزبورگ» شدند که نشان می‌دهد عملیات جستجو برای عوامل کودتا در روسیه آغاز شده است.

 

 

طبق گزارش شبکه روسی راشاتودی، «ایوگنی پریگوژین» رئیس شبه‌نظامیان در پیامی مدعی شده است که «روستوف» واقع در جنوب غربی روسیه هم‌اکنون تحت کنترل واگنر درآمده است و آن را انتقام از حمله وزارت دفاع روسیه که این گروه مدعی می‌شود علیه مواضعشان صورت گرفته، اعلام کردند.

وی در پیامی مدعی شد: «ما در فرماندهی [روستوف] هستیم. ساعت ۰۷:۳۰ صبح است. اماکن نظامی روستوف از جمله فرودگاه تحت کنترل ما است. هواپیمای نظامی که برای عملیات نظامی برخاسته بود، طبق برنامه حرکت کرده است، هیچ مشکلی وجود ندارد. هواپیمای پزشکی نیز بدون مشکل پرواز کرده است. تنها کاری که ما کردیم، کنترل کردن اوضاع است تا هواپیماهای مهاجم مواضع ما را مورد هدف قرار ندهند. آن‌ها باید مواضع اوکراین را هدف قرار دهند».

 
۱۳:۲۲ مدودوف: دشمن تشنه تکه تکه کردن سرزمین روسیه است

«دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه در واکنش به تحولات روسیه گفت: «در حال حاضر مهم‌ترین چیز، شکست دشمن داخلی و خارجی است که تشنه تکه تکه کردن سرزمین مادری ما است و مهم است که کشور را نجات دهیم و اطراف رئیس‌جمهور گردهم آییم»

وی تأکید کرد: «جدایی و خیانت مسیر‌هایی به سوی بزرگ‌ترین تراژدی و یک فاجعه جهانی است که ما اجازه نمی‌دهیم چنین چیزی رخ دهد. دشمن شکست خواهد خورد و پیروزی از آن ما است.
۱۳:۱۴ واکنش رئیس شورای اروپا به تحولات در روسیه

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا در واکنش به تحولات روسیه گفت: «با رهبران اروپایی در تماس هستیم. این یک موضوع داخلی روسیه است. حمایت ما از اوکراین و زلنسکی، تزلزل‌ناپذیر است

۱۲:۴۸ رهبر واگنر: آماد‌ه‌ایم در این خیزش بمیریم

«یوگنی پریگوژین» رئیس گروه واگنر در پیامی که امروز صبح در تلگرام منتشر کرد گفت که «آماده مرگ» هستند و از تلاش خود برای سرنگونی دولت روسیه خبر داد.

وی در این خصوص گفت: «همه ما آماده مرگ هستیم. تمامی ۲۵ هزار نفر و ۲۵ هزار نفر دیگر. ما آماده‌ایم برای مردم روسیه بمیریم. ما در حال نجات روسیه هستیم».
 
پریگوژین همچنین ادامه داد: «درباره خیانت به کشور، رئیس‌جمهور شدیداً در اشتباه است. ما وطن‌دوست هستیم. ما (برای روسیه) مبارزه کردیم و در حال مبارزه هستیم».

پریگوژین همچنین مدعی شد نیرو‌های این گروه یک فروند هواپیمای نظامی «آنتونوف ۲۶» و جنگنده «سوخو ۳۵» ارتش روسیه را سرنگون کرده‌اند.
 
۱۲:۴۴ زاخارووا خواستار حمایت ملی از پوتین شد

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (شنبه) از مردم روسیه خواست تا اطراف مقر «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در حمایت از او تجمع کنند.
 
روسیه در لبه تیغ/از هک شدن تا درگیری نیرو‌های واگنر/آیا پوتین سقوط می‌کند؟

۱۲:۳۹ واکنش‌های جهانی به تحولات روسیه

سخنگوی ناتو: وضعیت روسیه را زیر نظر داریم.

وزارت دفاع بریتانیا: وفاداری نیرو‌های امنیتی روسیه به ویژه گارد ملی در ساعات آینده تعیین کننده خواهد بود. این فرصت خوبی برای اوکراین است تا از شورش و هرج و مرج کنونی در روسیه استفاده کند.

رئیس جمهور لتونی: رویداد‌های روسیه را دنبال می‌کنیم، اقداماتی که باید انجام شود را ارزیابی می‌نیم و کنترل مرز‌ها را تقویت می‌کنیم.

وزیر دفاع بلژیک: وضعیت روسیه خطرناک است و ما شاهد تحولات رویداد‌ها و تأثیر آن‌ها بر درگیری هستیم.

نخست وزیر فنلاند: وضعیت در روسیه جدی است و درگیری‌های عمیقی در نیرو‌های مسلح و اطلاعات تأیید نشده وجود دارد.

وزیر امور خارجه هلند: تحولات روسیه را دنبال می‌کنیم و با سفارت خود در روسیه در تماس هستیم تا تصویر روشنی از وضعیت به دست آوریم.

۱۲:۳۶ استونی: با متحدان خود درباره روسیه در تماسیم

«مارگوس تسکنا» وزیر امور خارجه استونی در خصوص تحولات روسیه گفت: نوضعیت روسیه را زیر نظر داریم، با متحدان خود در تماس هستیم و از شهروندان خود می‌خواهیم از سفر به روسیه خودداری کنند»

از طرف دیگر، وزیر دفاع استونی نیز واکنش نشان داد و گفت: «اوضاع برای کرملین خطرناک است و احتمال تشدید تنش زیاد است و ما با متحدان خود تحولات را رصد خواهیم کرد»

۱۲:۳۲ سوئد: تحولات روسیه را از نزدیک دنبال می‌کنیم

«توبیاس بیلستروم» وزیر امور خارجه سوئد در واکنش به تحولات اخیر روسیه تصریح کرد: «ما از نزدیک تحولات و اوضاع خطرناک در روسیه را دنبال می‌کنیم»
 
روسیه در لبه تیغ/از هک شدن تا درگیری نیرو‌های واگنر/آیا پوتین سقوط می‌کند؟

۱۲:۲۴ قدیروف: از پوتین حمایت می‌کنم

«رمضان قدیروف» رهبر چچن در واکنش به سخنان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در خصوص اقدام اخیر واگنر گفت که کاملاً از تمامی سخنان پوتین حمایت می‌کند

وی با تأکید بر لزوم سرکوب شورش گفت: «ما آمادگی داریم در صورت لزوم انجام اقدامات سخت، وارد عمل شویم»
 
 
۱۲:۰۴ رهبر حزب لیبرال دموکرات:غرب به دنبال ایجاد ناآرامی در روسیه است

«لئونید اسلاتسکی» رئیس حزب لیبرال دموکرات روسیه در کانال تلگرامی خود تصریح کرد که غرب در تلاش است تا کشور روسیه را تضعیف کند و با دست یک خائن دیگر، ناآرامی‌های جدیدی را در روسیه ایجاد کند.

وی در این خصوص گفت: «غرب با مشاهده بیهودگی تلاش‌های اوکراین برای شکستن خط دفاعی ما، علی‌رغم انبوهی از تسلیحات دریافتی از غرب، و با مشاهده پیشروی ما در مقابل ضدحمله اوکراین، بار دیگر تلاش دارد تا کشور و ارتش ما را تضعیف کند. تلاش می‌کند با دست یک خائن دیگر که یوگنی پریگوژین است، سردرگمی‌ها و ناآرامی‌های جدیدی در کشور ما به وجود آورد. اجازه چنین چیزی را به آن‌ها نخواهیم داد».

۱۱:۵۷ گفت‌وگوی تلفنی پوتین و لوکاشنکو

خبرگزاری «بلتا» گزارش کرد که «ولودیمیر پوتین» و «الکساندر لوکاشنکو» رؤسای جمهور روسیه و بلاروس طی یک تماس تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند و پوتین همتای بلاروسی خود را در جریان اوضاع فعلی کشور روسیه قرار داد.

۱۱:۵۴ رئیس دوما:واگنر باید تصمیم درستی برای دفاع از مردم روسیه بگیرد

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه تصریح کرد که مبارزان واگنر باید تصمیم درستی بگیرند تا از مردم خود دفاع کنند و از امنیت و آینده میهن خود محافظت کنند.

۱۱:۴۰ اتحادیه اروپا: مسئله روسیه یک موضوع داخلی است

اتحادیه اروپا در واکنش به تحولات اخیر روسیه اعلام کرد: «اتحادیه اروپا آن‌چه در روسیه در حال رخ دادن است را یک موضوع داخلی می‌داند و اوضاع را تحت نظر دارد».
 
 
 
۱۱:۳۷ ریانووستی: اوضاع در روستوف متشنج، اما بدون بی‌نظمی است

خبرنگار ریانووستی از صحنه ماجرا گزارش کرده است که اوضاع در روستوف متشنج، اما بدون بی‌نظمی است. اوایل امروز، چندین رسانه کلیپ‌هایی از ورود تانک‌ها به روستوف منتشر کردند که در آن گروهی از نظامیان در حال گشت‌زنی در خیابان‌ها بودند.

۱۱:۱۴ ورود تانک‌های واگنر به روستوف

خبرگزاری اسپوتنیک یک کلیپ ویدئویی منتشر کرده است که نشان می‌دهد تانک‌های گروه شبه‌نظامیان واگنر در شهر روستوف در حال حرکت هستند.
 
 
 

 پوتین: ما با یک خیانت داخلی مواجه هستیم

«ولادیمیر پوتین»رئیس‌جمهور روسیه در جریان یک سخنرانی داخلی تصریح کرد: «آن‌چه امروز با آن روبرو هستیم خیانت داخلی است. آن‌ها از پشت به ما خنجر زدند و این مستحق مجازات است».

وی ادامه داد: «روسیه به شدت برای آینده خود مبارزه می‌کند و این مستلزم رها شدن از هر آن‌چیزی است که ما را تضعیف می‌کند. ما به اتحاد تمام نیروهایمان نیاز داریم».

پوتین تصریح کرد: «ما پاسخ سختی به این شورش مسلحانه می‌دهیم.رژیم ضد تروریستی را در مسکو و تعدادی از استان‌ها اعلام کردیم و اقداماتی برای بازگرداندن ثبات در روستوف انجام خواهد شد».

 

وی تأکید کرد: ««ما برای حق حفظ کشور با تاریخچه طولانی مبارزه می‌کنیم. هر آن‌کس که این شورش را سازماندهی کرده است، تلاش داشته تا کشور را تسلیم کرده و آن را به جنگ داخلی بکشاند».

رئیس‌جمهور روسیه در خصوص هدف پشت پرده این اقدام گروه واگنر گفت: «منافع شخصی به خیانت به کشور منجر شد و ما از کشور و شهروندانمان دفاع می‌کنیم. هرگونه ناآرامی داخلی یک تهدید مرگبار برای کشور و سیلی به صورت مردم روسیه است».

پوتین تأکید کرد: «اقدامات شدیدی را برای بازگرداندن ثبات در روستوف انجام دادیم و اوضاع در آن‌جا همچنان دشوار است. بعنوان رئیس‌جمهور روسیه هر اقدامی را برای دفاع از استقلال کشور و حفاظت از شهروندان انجام می‌دهم».

رئیس‌جمهور روسیه سپس با اشاره به این موارد افزود: «آن‌هایی که این شورش مسلحانه را سازماندهی کردند و علیه رفقای خود در جنگ سلاح کشیدند به روسیه خیانت کردند و مسئول خواهند بود. من از آن‌هایی که این جنایت را سازماندهی کردند می‌خواهم فکر کنند و تنها راه را که بازگشت به خانه و توقف این اقدامات است، برگزینند».

وی گفت که مقام‌های امنیتی روسیه دیگر اجازه تکرار شکاف در روسیه را نخواهند داد و از مردم این کشور محافظت خواهند کرد.

 

پوتین سپس گفت: «ما اجازه تکرار چنین چیزی را نخواهیم داد و هم از مردم و هم از کشور در مقابل تمامی تهدیدات محافظت خواهیم کرد».

۱۰:۲۶ ادعای واگنر در خصوص کنترل تأسیسات نظامی وورونژ

شبه نظامیان واگنر در بیانیه‌ای که در کانال تلگرامی خود قرار دادند، مدعی شدند که کنترل تأسیسات نظامی در شهر «وورونژ» روسیه را به دست گرفتند.

در بیانیه این گروه آمده است: «تأسیسات نظامی در وورونژ تحت کنترل فرماندهی واگنر درآمده است. ارتش در کنار مردم قرار می‌گیرد».

۱۰:۰۳ لغو تمامی رویدادهای عمومی در مسکو

«سرگئی سوبیانین» شهردار مسکو از لغو تمامی رویدادهای عمومی در این شهر خبر داد ولی با این‌حال گفت: «مردم هنوز هم می‌توانند بیایند و بروند. کلیه خدمات شهری در پایتخت به طور کامل کار می‌کند».

 

روسیه در لبه تیغ/از هک شدن تا درگیری نیرو‌های واگنر/آیا پوتین سقوط می‌کند؟

۰۹:۵۷ جلسه ستاد عملیاتی در منطقه بلگورود

«ویاچسلاو گلادکوف» فرماندار منطقه «بلگورود» گفت که صبح امروز (شنبه) در راستای اجرای فرمان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، جلسه ستاد عملیاتی را برگزار خواهد کرد.

گلادکوف در کانال تلگرامی خود نوشت: «صبح امروز به عنوان بخشی از اجرای فرمان ولادیمیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه جلسه ستاد عملیاتی را درباره وضعیت فعلی منطقه بلگورود برگزار خواهم کرد. قطعاً تصمیمات اتخاذ شده را به اطلاع اهالی خواهد رساند».

۰۹:۵۲ ساختمان «مرکز واگنر» در سن پترزبورگ محاصره شد

خبرنگار خبرگزاری روسی ریانووستی گزارش کرد که نیروهای امنیتی روسیه، ساختمان مرکز گروه شبه‌نظامی واگنر در خیابان «زولوتوی» در سن پترزبورگ را محاصره کردند.

طبق این گزارش، چندین نفر از مأموران امنیتی در ورودی قلمرو مرکز واگنر در حال انجام وظیفه هستند.

 

۰۹:۳۸ درخواست وزارت دفاع روسیه از مبارزان واگنر

وزارت دفاع روسیه خطاب به مبارزان جوخه‌های تهاجمی واگنر اعلام کرد که آن‌ها فریب ماجراجویی جنایی پریگوژین و مشارکت در یک شورش مسلحانه را خورده‌اند.

وزارت دفاع روسیه از مبارزان واگنر خواست احتیاط کرده و در اسرع وقت با نمایندگان وزارت دفاع روسیه یا سازمان‌های مجری قانون تماس بگیرند و تضمین داده که امنیت همه آن‌ها تأمین شود.

وزارت دفاع روسیه همچنین خطاب به جنگجویان این گروه شبه نظامی ادامه داد: «بسیاری از رفقای شما به اشتباه خود پی برده‌اند و درخواست کمک کردند برای این‌که بتوانند با خیال راحت به محل استقرار دائمی خود بازگردند. چنین کمک‌هایی در اختیار تمامی فرماندهان و مبارزانی که درخواست کمک داشته‌اند، قرار گرفته است».

 

 اعلام رژیم عملیات ضدتروریستی در مسکو

کمیته ملی مبارزه با تروریسم روسیه اعلام کرده است که به منظور جلوگیری از اقدامات تروریستی احتمالی در پایتخت روسیه، رژیم عملیات ضدتروریستی در شهر مسکو و منطقه مسکو اعلام شده است.

۰۹:۲۶ توصیه قزاقستان به شهروندانش برای خودداری از سفر به روسیه

سفارت قزاقستان در فدراسیون روسیه از اتباع خود درخواست که کرد از سفر به مناطق هم مرز با اوکراین در روسیه خودداری کنند.

در بیانیه سفارت قزاقستان در این خصوص آمده است: «در ارتباط با تهدیدات امنیتی موجود در مناطق روسیه هم مرز با اوکراین، از شما می‌خواهیم از بازدید از این مناطق خودداری کنید».

۰۹:۲۱ پوتین بزودی سخنرانی می‌کند

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اعلام کرد رئیس‌جمهور روسیه بزودی نطق تلویزیونی خواهد کرد.

/فارس

برچسب ها: هک تلویزیون روسیه
ارسال نظر
آخرین اخبار