۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
تعداد بازدید: ۱۰۸۹۶۸
رئیس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای:
مسعودی گفت: به‌طور یقین مجوز‌های ساترا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه‌های رسانه‌های صوتی - تصویری به نفع جامعه است. در گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فیلمی را برای اکران صادر می‌کرد، اما گروه‌های فشار مانع پخش فیلم می‌شدند.
کد خبر: ۳۲۰۶۴

مجوز‌های ساترا به نفع جامعه است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در روز‌های گذشته سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) آمار سه ماهه اول امسال شورای صدور مجوز تولید را منتشر کرد، که در طی ۱۱ جلسه، ۴۰ طرح سریال، ۸ فیلمنامه سریال و ۵ طرح برنامه تلویزیونی بررسی شد.

با وجود اینکه فریدون جیرانی، محمدحسین مهدویان، حامد عنقا، پیمان معادی، رضا مقصودی، مصطفی کیایی، برزو نیک‌نژاد و منوچهر هادی جزو کسانی بودند که موفق به اخذ مجوز تولید سریال شده بودند، ولی برخی از آن‌ها در واکنش به مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون تفکیک وظایف تنظیم‌گری رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، تثبیت مرجعیت ساترا را خاتمه فعالیت شبکه نمایش خانگی دانسته بودند.

امیرعلی مسعودی، رئیس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای در واکنش به بیانیه صادر کردن کسانی که مخالف تنظیم‌گری ساترا هستند، اما تاکنون از این نهاد تنظیم‌گر مجوز فیلم‌های خود را دریافت کردند و آثارشان از شبکه نمایش خانگی پخش شده است، گفت: شما که (عوامل تولید) تاکنون از ساترا مجوز گرفتید، پس نگرانی‌تان برای چیست؟ بگذارید کسانی که مجوز نگرفتند، انتقاد کنند و راهکار ارائه دهند.

مسعودی ادامه داد: به‌طور یقین مجوز‌های ساترا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه‌های رسانه‌های صوتی - تصویری به نفع جامعه است. در گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فیلمی را برای اکران صادر می‌کرد، اما گروه‌های فشار مانع پخش فیلم می‌شدند. باید این افراد بگذارند که مراکز تنظیم‌گری تقویت شود، تا وقتی تهیه‌کننده یا تولیدکننده مجوز فیلمش را دریافت کرد، عده‌ای نتوانند جلوی نمایش فیلم را بگیرند.

رئیس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای در پاسخ به این سوال که به راه انداختن لشکر‌های مجازی برای مانع تنظیم‌گری به نفع چه کسانی است، توضیح داد: بعضی از تولیدات بخاطر گیشه شامل صحنه‌ها و دیالوگ‌هایی است، که منجر به برانگیختن احساسات می‌شود. تذکر به این عوامل سرمایه‌گذاری فیلم را مفید خواهد کرد. در طول این چهار دهه دیدیم که هرجا مراکز نظارتی تضعیف شدند، عده‌ای به‌طور غیرقانونی سکان نظارت را عهده‌دار شدند.

وی خطاب به مخالفان تنظیم‌گری ساترا بیان کرد: من از افرادی تعجب می‌کنم، که نه‌تن‌ها یک مورد از کارشان توقیف نشده، بلکه مجوز ساترا هم دریافت کردند. آن‌ها به نفع کسانی عمل می‌کنند که بخاطر گیشه فیلم به دنبال نبود نهاد تنظیم‌گر هستند. این عکس‌العمل‌ها هرج و مرج راه می‌اندازد، که دود آن به چشم تولیدکنندگان این عرصه می‌رود. 

مسعودی افزود: عده‌ای معتقدند که تنظیم‌گری در فضای مجازی وجود نداشته باشد. درحالی که در همه دنیا از جمله امریکا، رژیم صهیونیستی، اتحادیه اروپا و ... تنظیم‌گری دیده می‌شود. در پاسخ به دیدگاه این افراد باید گفت مگر می‌شود در نظام حکمرانی که قوای سه‌گانه، رهبری و مردم حضور دارند، یک نفر تولیداتی را عرضه کند که نه‌تن‌ها برای مردم مفید نیست، بلکه برای فرهنگ و هویت جامعه آسیب‌زا هم است.

رئیس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ادامه داد: عده‌ای دیگر از مخالفان در واکنش به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی‌بر تثبیت مرجعیت ساترا بر شبکه نمایش خانگی می‌گویند که چرا این فضا به دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست. مگر فرقی می‌کند که تنظیم‌گری به دست صداوسیما یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. مخالفان باید مطالبه حضور افراد متخصص را داشته باشند، که از صنف سینمای خانگی و فعالین فضای مجازی هستند.

به گفته وی، بهترین راهکار برای حل مسائل صنفی گفتگو، مذاکره و تعامل است. ساترا در دوره جدید تعامل را به عنوان راهبرد خود تعریف کرده است. اگر برای هر یک محصولات نمایش خانگی نکته‌ای وجود داشته باشد، با عوامل تولید وارد گفتگو می‌شود./ باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: ساترا سواد رسانه ای وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی
ارسال نظر
آخرین اخبار