۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
تعداد بازدید: ۵۹۶۳۱۸
بانک‌های خصوصی 160هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی داشتند که تنها 6.5هزار میلیارد آن را عملی کردند، یعنی فقط 4درصد از تعهداتشان! این درحالیست که سهم بانک_آینده به تنهایی برابر 22درصد رشد پایه پولی کشور در 9ماه ابتدای سال 1401بوده است!
کد خبر: ۳۲۰۸۰

سهم بانک آینده به تنهایی برابر 22 درصد رشد پایه پولی کشور!/ تأثیر این تخلفات در تورم چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، دیپلماسی_اقتصادی یکی از نقاط قوت دولت سیزدهم بوده و توانسته با حرکت‌های تحول آفرین در این بخش توفیقات خوبی داشته باشد، اما سوال مردم این است که چرا تاثیر این نقاط مثبت، بر وضعیت اقتصادی مشخص نیست، ما کجای راه را اشتباه می‌رویم و کجاها به ما آدرس غلط می‌دهند؟ موفقیت دولت در دیپلماسی اقتصادی، چرا به بهبود اوضاع معیشتی منجر نشده است؟

مرکز پژوهش‌های مجلس، دلیل تورم را کسری_بودجه دولت قلمداد می‌کند

برخی از اندیشکده‌ها و همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس، دلیل تورم را کسری_بودجه دولت قلمداد می‌کنند!میانگین کسری بودجه ایران درطول 10سال گذشته 1.5درصدِ تولید ناخالص داخلی، در انگلستان 5/5 درصد، ژاپن 5/5درصد، هند 7/7درصد و فرانسه 4/4درصد بوده است اما در آن کشورها از تورم‌های سرسام‌آور خبری نیست!بیش از 85درصد واردات کشور مواد_اولیه_تولید و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای است لذا افزایش نرخ ارز به افزایش هزینه_تولید منجر می‌شود.از سوی دیگر با افزایش نرخ ارز، حقوق ورودی گمرک، مزیت دلار برای حفظ ذخیره ارزش و هزینه‌های عمرانی دولت نیز افزایش پیدا می‌کند که خود یکی از عوامل کسری بودجه می‌شود.

سهم بانک آینده به تنهایی برابر 22 درصد رشد پایه پولی کشور!/ تأثیر این تخلفات در تورم چیست؟

بانک‌های خصوصی 160 هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی داشتند که تنها 6.5 هزار میلیارد آن را عملی کردند، یعنی فقط 4درصد از تعهداتشان! این درحالیست که سهم بانک_آینده به تنهایی برابر 22 درصد رشد پایه پولی کشور در 9ماه ابتدای سال 1401 بوده است!حال محاسبه کنید تأثیر این تخلفات در تورم چیست؟انتظار داشتیم دولت در برنامه هفتم به این گلوگاه‌های اصلی بپردازد تا این امر پیشران تحول در کشور شود.

مهدی_عسگری، نماینده_کرج

برچسب ها: بانک آینده بانک خصوصی #تورم تسهیلات بانکی
ارسال نظر
آخرین اخبار