۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
تعداد بازدید: ۵۹۳۷۳
افزایش ۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما از چند روز دیگر باعث شده تا استقبال برای استفاده از ناوگان هوایی به شدت افزایش یابد اما همین موضوع موجبات کمبود بلیت را فراهم کرده است.
کد خبر: ۳۲۲۴۶

ایرلاین ها منتظر ابلاغ افزایش ۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما؛ بلیت مجددا کمیاب شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیل خطوط ، در اوایل خرداد ماه امسال و بعد از چندین ماه کش و قوس فراوان قیمت بلیت هواپیما در جلسه ستاد تنظیم بازار تعیین و با ۲۹ درصد افزایش موافقت شد. هرچند این افزایش قیمت از سوی ایرلاین‌ها مورد تأیید نبود و این روزها مجددا وعده ۹ درصد افزایش با طعم مالیات بر ارزش افزوده داده شده است اما قیمت های کنونی ناوگان هوایی همانطور که عبدالرضا موسوی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته بود فشار برای پایین ماندن قیمت بلیت هواپیما باعث شده اتوبوس‌سوارها و قطارسوارها هم سوار هواپیما شوند و تقاضای کاذب ایجاد شود.

در همان روزهای ابتدایی خرداد ماه امسال این افزایش قیمت ۲۹ درصدی گفته شد که برای ایرلاین ها صرفه اقتصادی ندارد

در همان روزهای ابتدایی خرداد ماه امسال این افزایش قیمت ۲۹ درصدی گفته شد که برای ایرلاین ها صرفه اقتصادی ندارد و طبق قانون مصوب مجلس، نرخ بلیت هواپیما آزادسازی شده و نباید ستاد تنظیم بازار در این حوزه ورود کند.

در همان بحبوحه ابلاغ قیمت جدید بلیت هواپیما رصد میدانی سایت‌های فروش بلیت نشان می‌داد که بلیت هواپیما که در ماه گذشته به شدت کم شده بود به یکباره در تمام مسیرها و با قیمت‌های جدید موجود شد.

ایرلاین ها منتظر ابلاغ افزایش ۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما؛ بلیت مجددا کمیاب شد

حال با گذشت یک ماه از این ابلاغیه جدید به نظر می رسد اکثر مسافران به دلیل نزدیکی قیمت بلیت هواپیما به قطار و تا حدودی به اتوبوس ترجیح می دهند با هواپیما سفر کننند.

مدیر یکی از آژانس ها: این روزها سفرهای تابستانی افزایش یافته و اتفاقا به دلیل مقرون به صرفه بودن سفرهای هوایی، اکثر مسافران ترجیح می دهند اگر بتوانند با هواپیما سفر کنند

یکی از مدیران آژانس هواپیمایی می گوید: این روزها سفرهای تابستانی افزایش یافته و اتفاقا به دلیل مقرون به صرفه بودن سفرهای هوایی، اکثر مسافران ترجیح می دهند اگر بتوانند با هواپیما سفر کنند.

او می گوید: افزایش سفرها از یک سو و استقبال مسافرانی که تا پیش از این با قطار و اتوبوس سفر می کردند از سوی دیگر باعث شده تا کمبود بلیت در برخی مسیرها و پروازها ایجاد شود.

برخی از کارشناسان معتقد هستند که اساساً شیوه قیمت‌گذاری دستوری در بخش حمل‌ونقل هوایی پذیرفته شده نبوده و این قانون عرضه و تقاضاست که بازار را متعادل می‌کند

برخی از کارشناسان معتقد هستند که اساساً شیوه قیمت‌گذاری دستوری در بخش حمل‌ونقل هوایی پذیرفته شده نبوده و این قانون عرضه و تقاضاست که بازار را متعادل می‌کند. اما از دی ماه سال ۱۴۰۰ تا قبل از خرداد ماه امسال نرخ بلیت هواپیما تغییری نکرده و در این مدت دو یا سه بار ایرلاین‌ها به صورت خودسرانه و بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده بودند که با ورود تعزیرات و دادستانی به این بخش، قیمت‌ها بعد از یک مدت کوتاه به حالت سابق خود بازگشت.

در ماه‌های گذشته بلیت هواپیما کمیاب بود و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و مدیران ایرلاین‌ها کمیاب بودن عمدی بلیت هواپیما را تکذیب می‌کردند و علت این کمیابی را افزایش تقاضا می‌دانستند

نکته جالب این ماجرا این است که در ماه‌های گذشته بلیت هواپیما کمیاب بود و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و مدیران ایرلاین‌ها کمیاب بودن عمدی بلیت هواپیما را تکذیب می‌کردند و علت این کمیابی را افزایش تقاضا می‌دانستند. با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد که پس از افزایش قیمت بلیت هواپیما بلیت در سایت‌های فروش به یکباره اوج گرفت اما چند روزی است که برخی ایرلاین ها منتظر اعمال افزایش ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده به نرخ های بلیت هستند و به همین دلیل تا حدودی از فروش بلیت در برخی مسیرها خودداری می شود.

همین خودداری فروش بلیت و افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی کمبود بلیت هواپیما را رقم زده است.

ایرلاین ها منتظر ابلاغ افزایش ۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما؛ بلیت مجددا کمیاب شد

حال سوال این است که در این مدت یک ماه گذشته آیا میزان پروازها افزایش پیدا کرد که کمبود بلیت هواپیما نمایان نشد و آیا در این چند روز گذشته افزایش تقاضا به دلیل مقرون به صرفه بودن خرید بلیت هواپیما باعث کمبود بلیت شده است؟

هر چند به خوبی مشخص است که اکثر ایرلاین ها منتظر ابلاغ افزایش ۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما هستند تا فروش بلیت و پروازها به روال عادی خود برگردد. البته باید در نیمه دوم سال نیز باز هم منتظر افزایش قیمت بلیت هواپیما باشیم چرا که ایرلاین ها افزایش ۲۹ درصدی و سپس ۹ درصدی را به هیچ وجه به اندازه انتطار و میزان پیشنهاد خود نمی دانند./بازار

 
برچسب ها: قیمت بلیت هواپیما بلیت هواپیما افزایش قیمت بلیت سازمان هواپیمایی کشوری
ارسال نظر
آخرین اخبار