۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹
تعداد بازدید: ۹۶۲۱۳
اسماعیل عباسی عضو شورای طراحی دوره جامع عکاسی و عضو دپارتمان عکاسی انجمن سینمای جوانان ایران به ارایه توضیحاتی درباره عکاسی پرداخت.
کد خبر: ۳۲۲۵۲

عکس، یک عامل مهم و برانگیزاننده/ دوربین برخی عکاسان را باید گرفت و در کمد گذاشت!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، اسماعیل عباسی عضو شورای طراحی دوره جامع عکاسی و عضو دپارتمان عکاسی انجمن سینمای جوانان ایران درباره لزوم برگزاری این دوره در انجمن سینمای جوانان ایران توضیح داد: آموزش عکاسی امروزه پس از دبیرستان و در دانشگاه وجود دارد البته این اتفاق از ابتدا وجود نداشت و توسط دکتر هادی شفائیه ممکن شد که در این راستا از او به عنوان طراح و پایه‌گذار رشته عکاسی در دانشگاه‌های ایران یاد می‌شود. برای این آموزش در دانشگاه سرفصل‌هایی مطرح شد و در حال حاضر نیز طبق مصوبه وزارت علوم از آنها استفاده می‌شود. در آن زمان اما بیشتر کسانی در آموزش عکاسی دخیل بودند که صرفاً دانش این کار را داشتند و مدرس نبودند.

وی ادامه داد: خود من نیز ۳۳ سال پیش به دانشگاه رفتم، زمانی که سرفصل‌های آموزشی را دیدم تماماً برخلاف انتظارم بود زیرا کلی‌گویی در آنجا وجود دارد. البته در دانشگاه هم گرفتاری هست و باید طبق همان سرفصل‌ها پیش بروند به همین دلیل به شکل داخلی در سرفصل‌های آموزشی دست به تغییراتی می‌زنند به این نحو که مثلاً برای عکاسی خبری زیرشاخه‌هایی در نظر می‌گیرند.

عباسی با اشاره به درست و بجا بودن برگزاری چنین برنامه‌ای توسط انجمن سینمای جوانان ایران توضیح داد: زمانی که برای تدریس به گروه بزرگ و جغرافیای بزرگی تصمیم‌گیری می‌شود، طبیعتاً برای این کار برنامه‌ریزی دقیقی توسط استادان صورت گرفته است. برگزاری «دوره جامع عکاسی» توسط انجمن سینمای جوانان ایران بسیار بجا و موردنیاز بود. به این شکل که در کل ایران مدرسانی که تدریس می‌کنند در حداقل‌های آموزش باید مشترک باشند. در این طرح ما چهار نفر عضو دپارتمان و شورای سیاست‌گذاری و خود آقای پوراسماعیلی، خانم هاشمی و سایر دوستان تلاش کردیم تا این حداقل‌ها در دوره رعایت شود.

عضو شورای طراحی «دوره جامع عکاسی» انجمن سینمای جوانان ایران افزود: باتوجه به توانایی مدرسان، آن‌ها می‌توانند در آموزش بیشتر پیش بروند و با توجه به ابتکار عمل خود در جاهایی که افراد استعداد بیشتری از خود نشان می‌دهند، مباحث بیشتری نیز مطرح کنند. اولین امتیاز این بود که تمام دوستان دانش این کار را داشتند و با توجه به سابقه تدریس خود مشخص کردند که چه چیزهایی نیاز است و آن‌ها را در نظر گرفتند. مورد بعدی نیز واقع بینی و واقع‌نگری بود. ما نهایتاً انتظار داریم که افراد وارد بازار کار و جامعه شوند و نگاه واقع نگرانه‌ای به این موضوع داریم.

عباسی در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره تاثیر برگزاری چنین دوره‌ای در حوزه عکاسی روی آثار فیلم کوتاه مطرح کرد: من این بحث را صرفاً به فیلم کوتاه محدود نمی‌کنم. هر هنری که برای آن اشتیاق داشته باشیم، می‌تواند روی کار ما تاثیر بگذارد. صحبت من صرفاً مباحث مربوط به ترکیب بندی و زیبایی‌شناسی نیست. وقتی ایده‌ای را می‌بینید که با ادبیات دیگری بیان می‌شود و در کنار یک ایده دیگری قرار می‌گیرد، می‌تواند شما را به سمت یک ایده سومی برساند. این اتفاق درنهایت باعث بازتر شدن ذهن هنرمند نسبت به کاری که انجام می‌دهد، می‌شود.

وی ادامه داد: بعضی از دوستان از من سوال می‌کنند که اگر بخواهم در کوچک‌ترین حالت ممکن یک چیزی را به کسانی که تازه در این مسیر قرار گرفته‌اند، بگویم، چه خواهم گفت؟ من هم می‌گویم درجا دوربین‌ها را از این افراد می‌گیرم و داخل کمد می‌گذارم و به آن‌ها می‌گویم به سراغ مطالعه و بررسی ادبیات، جامعه شناسی، تاریخ و… بروید. عکس ذهن ما را نسبت به افق‌ها گسترده‌تر می‌کند و با تلفیق با ادبیات، تاریخ و… ذهنیت بسیار غنی‌تر و جدیدتری به ما می‌دهد. عکس یک عامل مهم و برانگیزاننده است.

اسماعیل عباسی در پایان گفت: شما نگاه کنید مثلاً یکی از مثال‌های بارز این موضوع شخص آقای امیر نادری است که در ابتدا کار خود را با عکاسی آغاز کرد و از دید کاملی که از طریق عکاسی به دست آورد، در فیلم‌سازی استفاده کرد. این مساله ازجمله تاثیراتی است که برگزاری چنین دوره‌هایی بر تولید فیلم می‌گذارد.اسماعیل عباسی، فرهاد سلیمانی، مجید ناگهی، مهدی وثوق‌نیا و سعید پوراسماعیلی اعضای دپارتمان عکاسی انجمن سینمای جوانان ایران و طراح و برنامه‌ریز «دوره جامع عکاسی» هستند./ مهر

برچسب ها: عکاسی دوربین سینمای جوان
ارسال نظر
آخرین اخبار