۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
تعداد بازدید: ۷۳۳۴۹
مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس مطرح کرد؛
مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس گفت: دهه ۷۰؛ دوره طلایی سینمای ایران برای زن و خانواده بود، با این حال معتقدم سینما برای خانواده کم‌کاری نداشته است.
کد خبر: ۳۲۳۵۰

دهه 70؛ دوره طلایی سینمای ایران برای خانواده

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، سید محمد حسینی، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به‌بهانه برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا با بیان اینکه سطح مطالعه و انس با کتاب در میان فیلمسازان‌جوان کم شده است، گفت: بخشی از این قصه به نحوه‌آموزشی که ما به این فیلمسازان جوان داده‌ایم، مربوط می‌شود؛ به‌طور کلی و عام جامعه، و به‌طور خاص سینما مطالعه‌گریز شده است. 

او با ارائه راه‌حلی برای رفع مشکل عدم مطالعه عنوان کرد: به‌نظرم برای رفع این مشکلات باید قدری خوشمزگی و لذت چشیدن مزه ارتباط با موضوع ادبیات کهن را برای سینمای ایران تسهیل کنیم؛ باید این طعم را به سینماگران جوان سینمای ایران بچشانیم که چقدر تجربه‌ی خواندن مثنوی فوق‌العاده است و در سینما به ما فضا می‌دهد. این نیازمند یک همزیستی بین سینما و ادبیات معاصر است که به‌نظرم قدری این فاصله زیاد شده که اگر حل شود، مشکل عدم مطالعه می‌تواند برطرف شود.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، سلسله نشست‌های جشنواره فیلم حوا را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه اساساً جشنواره‌ها قدری ویترینی شده‌اند؛ برای اینکه یک جشنواره ویترینی نباشد و تبدیل به یک الزام در سینما شود و برای رشد سینما زمینه ایجاد کند، حتماً نیاز است جشنواره ارتباط درستی با مخاطب خودش که فیلمساز است، داشته باشد و البته اقدام جشنواره حوا در برگزاری نشست‌های تخصصی مورد تقدیر باید باشد، گفت: جشنواره حوا باید بتواند به فیلمساز القا کند که من و تو به هم نیاز داریم. جشنواره‌ها جریان مدیریت پسینی سینما هستند؛ مدیریت پسینی یعنی اینکه در جایگاه خط تولید قرار می‌گیرد. تشویق و احیاناً تنبیه و دیده شدن و نشدن‌ها در جشنواره‌ها زمینه را برای بازتولید آثاری فراهم می‌آورد که این آثار بیشتر دیده خواهند شد. 

حسینی با تاکید براینکه دیده‌شدن برای هنرمند اصالت دارد، ادامه داد: بخاطر همین است که وقتی زمینه‌ی برای دیده شدن آثار هنرمند در جشنواره‌ها فراهم می‌شود، او تشویق به تولید بیشتر و بهتر می‌شود. یعنی هنرمندان دیگری بخاطر تشویق به‌سمت تولید می‌روند؛ این اتفاق در جشنواره‌های مختلف بزرگ دنیا به‌خصوص جشنواره‌های گرید a رخ می‌دهد؛ یعنی آن‌ها به‌نحوی سینمای دنیا را مدیریت می‌کنند که شامل سینمای ایران هم می‌شود. یعنی بخشی از سینمای ایران چه بخواهیم و چه نخواهیم، در جشنواره‌هایی مثل کن و برلین مدیریت می‌شود لذا جشنواره حوا می‌تواند در این مسیر حرکت کند. 

او در پاسخ به اینکه سینمای ایران در موضوع زن و خانواده به‌لحاظ نظری چه وضعیتی دارد، گفت: من اصلاً موافق نیستم که گفته شود سینمای ایران به‌خصوص در حوزه زن و خانواده دست‌ش خالی است؛ در حوزه نظریه کم‌کاری اهالی دانشگاهی صورت گرفته است لذا مشکلات موجود ربطی به سینما ندارد. 

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با طرح این پرسش که چرا در مراکز دانشگاهی فیلم‌های مهم سینمای ایران تدریس نمی‌شوند، گفت: دهه طلایی سینمای ایران با محوریت زن و خانواده مربوط به دهه ۷۰ است؛ چرا با وجود شاهکار‌هایی مثل «مزرعه پدری» یا «کیمیا»، اما این آثار در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار نگرفتند. رسول ملاقلی‌پور حدود هفت فیلم با موضوع زن دارد که هیچ‌گاه در دانشگاه‌ها حرفی از آن‌ها نیست و مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند و این مسائل ربطی به فیلمساز ندارد و از کم‌کاری دانشگاه است.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور تا ۲۳ تیر ماه سال جاری در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ در تهران برگزار خواهد شد. این رویداد محوریت موضوع زنان و خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند./ باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: سینمای ایران خانواده زنان سینمای دفاع مقدس
ارسال نظر
آخرین اخبار