۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹
تعداد بازدید: ۱۱۴۲۲۴
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: ایران در ماه‌ ژوئن، روزانه 3.01 میلیون بشکه نفت تولید کرده است.
کد خبر: ۳۲۴۰۹

آژانس بین‌المللی انرژی: ایران در ماه ژوئن روزانه بیش از 3 میلیون بشکه نفت تولید کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه ماه جولای اعلام کرد، ایران در ماه گذشته میلادی یعنی ژوئن (خرداد ماه) روزانه 3.01 میلیون بشکه تولید کرده است که نسبت به ماه می تغییر نداشته است.

آمارهای این گزارش نشان می‌دهد، تولید نفت اوپک در ماه ژوئن به 28.7 میلیون بشکه در روز رسیده است که در ماه می نیز همین میزان بوده است.

تولید نفت عربستان 9.98 میلیون بشکه و تولید نفت روسیه 9.45 میلیون بشکه در روز اعلام شده است.

بر اساس برآورد این نهاد بین‌المللی، گروه اوپک پلاس در ماه ژوئن 42.62 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده‌اند که این رقم در ماه گذشته 43.59 میلیون بشکه در روز بوده است.

تولید اعضای اوپک پلاس که در توافق کاهش تولید حضور دارند در ماه ژوئن نیز 37.03 میلیون بشکه در روز اعلام شده است.

این درحالی است که اوپک روز پنج‌شنبه در جدیدترین گزارش به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد، تولید نفت ایران در ماه ژوئن ۲۰۲۳ برابر با خرداد ۱۴۰۲ به ۲ میلیون و ۷۵۴ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۵۶ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

بر اساس گزارش ماهانه اوپک، ایران در ماه می (اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) ۲ میلیون و ۶۹۸ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده بود.

گروه اوپک پلاس از ماه سپتامبر ۲۰۲۲ توافق کرده بودند که از میزان تولید خود کم کنند؛ این گروه در ابتدا توافق کردند تا از ماه نوامبر به بعد روزانه ۲ میلیون بشکه در روز از تولید خود بکاهند.

اوپک پلاس سوم آوریل چهاردهم فروردین ۱۴۰۲ اعلام کرد که تولید خود را ۱.۶ میلیون بشکه دیگر کم می‌کند و در مجموع کاهش تولید این گروه به ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که برابر با ۳.۷ درصد تقاضا جهانی نفت است.

این گروه که در مجموع ۴۰ درصد نفت خام جهان را تولید می‌کند، در نشست اوایل ماه ژوئن خود نیز بر ادامه این میزان کاهش تاکید و اعلام کرد که از ابتدای سال ۲۰۲۴ روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام دیگر از تولید روزانه خود خواهند کاست.

پس از آن عربستان اعلام کرد به صورت داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه از تولید خود را کاهش خواهد داد و تولید نفت خام این کشور به ۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. ریاض قرار است این کاهش تولید را یک ماه دیگر یعنی در ماه آگوست ادامه خواهد داد.

اندکی پس از اعلام عربستان، الکساندر نوآک، معاون نخست‌وزیر روسیه نیز اعلام کرد، مسکو نیز صادرات نفت خود را در ماه آگوست ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

این دو کاهش ۱.۵ درصد عرضه نفت در جهان را تشکیل می‌دهد و در مجموع میزان کاهش تولید اوپک پلاس به ۵.۱۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید./ فارس

 

برچسب ها: تولید نفت ایران تولید نفت #اوپک
ارسال نظر
آخرین اخبار