۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷
تعداد بازدید: ۸۹۸۸۷
رییس صندوق نوآوری با بیان اینکه این صندوق به عنوان نهاد تخصصی تأمین مالی فناوری، آمادگی دارد تا در کنار همه نهادهای علاقه‌مند به حوزه فناوری قرار گیرد، گفت: تمام تلاش ما در این دوره این است که دسترسی شرکت‌های دانش‌بنیان‌ به منابع مالی را تسهیل کنیم.
کد خبر: ۳۲۴۳۸

تمام تلاش صندوق نوآوری تسهیل دسترسی دانش‌بنیان‌‌ها به منابع مالی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، تفاهم‌نامه همکاری میان صندوق نوآوری و صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز به امضای دکتر محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و مهندس مجید نوعی، مدیرعامل صندوق آینده‌ساز رسید.

همکاری در زمینه توسعه سرمایه‌گذاری جسورانه از طریق مشارکت در ایجاد صندوق جسورانه بورسی یا صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی به منظور تأمین مالی پروژه‌ها و برنامه‌های فناورانه مشترک، شناسایی نیازهای فناورانه شرکت‌های وابسته به صندوق آینده‌ساز به‌منظور مرتفع ساختن آنها با معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنایع مرتبط و اعطای تسهیلات لیزینگ به شرکت‌های وابسته به صندوق آینده‌ساز به منظور تأمین مالی قراردادهای خرید از شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله موضوعات این تفاهم‌نامه است.

خیاطیان در این نشست با بیان اینکه امروز صندوق نوآوری و شکوفایی، پایگاه افراد و سازمان‌هایی است که علیرغم دغدغه‌های بخشی، دغدغه ملی توسعه فناوری را نیز دارند، گفت: از آغاز دهه هشتاد، موضوع اقتصاد دانایی‌محور در برنامه چهارم توسعه مطرح شد. در آن دوره کمتر کسی باور داشت که کشور در این زمینه ظرفیت‌هایی دارد. سابقه کشور تا آن زمان، جهت‌گیری به سمت اقتصاد منبع‌محور را ممکن کرده بود. در واقع در کشور روحیه وابستگی به نفت وجود داشت و کمتر شاهد بودیم که نگاه خلاقانه، توسعه فناوری و استفاده از سرمایه انسانی در صنایع کشور مورد استفاده قرار گیرد.

تصویب بسته حمایت از رشد تولید محصولات دانش‌بنیان/ مشارکت صندوق نوآوری در تأسیس صندوق خصوصی زیست نوآور

دانش‌بنیان ‌شدن اقتصاد هدف غایی ماست

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: پس از انقلاب و دوران دفاع مقدس نیز اولین جهت‌گیری در فضای آموزش این بود که کشور، توسعه آموزش تکمیلی را با اتکای بر توان خود به ثمر رساند، بنابراین تربیت نیروی انسانی اولین اتفاقی بود که افتاد و نیازهای پژوهشی و تامین زیرساخت‌ها را ممکن کرد. در دهه‌های گذشته در حوزه پژوهش اتفاقات بسیار خوبی افتاده است. پس از این دوره، مسئله سهم‌گیری دانش از اقتصاد مطرح شد و این مسئله ضرورت یافت تا کشور از اقتصاد منبع‌محور به اقتصاد دانش‌محور عبور کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در دو سه دهه گذشته کمتر کسی به دانش طراحی در کشور فکر می‌کرد، خاطرنشان کرد: وابستگی ما در آن دوره، بیشتر کارخانه‌محور بود و دانش در کارخانه نیز از مرز تعمیرات فراتر نمی‌رفت. با این همه امروز کشور از دانش طراحی روز دنیا برخوردار شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان، قطعه طراحی می‌کنند، تکنولوژی می‌آفرینند و توان و ظرفیت فناوری کشور را بالا برده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه امروز دانش‌بنیان ‌شدن اقتصاد هدف غایی ماست، گفت: دولت در لایحه هفتم توسعه پیش‌بینی کرده است که باید سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور به هفت درصد افزایش یابد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز پیشتر به عنوان نهادی شناخته می‌شد که سرمایه‌گذاری سنتی بر صنایع را انجام می‌داد، اما امروز می‌بینیم که به سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری روی آورده است، گفت: ورود صندوق آینده‌ساز به حوزه دانش‌بنیان اتفاقی خرسند‌ه و معنادار است و نشان می‌دهد که بخش‌های مختلف کشور اهتمام جدی به توسعه فناوری دارند. حضور نهادهای سرمایه‌گذار در حوزه فناوری نشان می‌دهد در بخش‌های مختلف این باور به وجود آمده که توسعه تکنولوژی حتما منجر به توسعه اقتصادی می‌شود.

خیاطیان با تاکید بر اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان نهاد تخصصی تامین مالی فناوری آمادگی کامل دارد تا در کنار همه نهادهای علاقه‌مند به حوزه فناوری قرار گیرد، گفت: تمام تلاش ما در این دوره این است که دسترسی شرکت‌های دانش‌بنیان‌ به منابع مالی را تسهیل کنیم. در این زمینه شبکه بانکی همکاری بسیار خوبی با صندوق دارد.

ضرورت بهره‌گیری از فرصت برنامه هفتم توسعه برای افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی

مجید نوعی، مدیرعامل صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز نیز در این نشست با بیان اینکه دولت سیزدهم با رویکرد مردمی و انقلابی، بر تخصص‌گرایی و شایسته‌سالاری در بخش‌های مختلف مدیریتی تاکید دارد، گفت: از سوی دیگر رشد کشور با اتکا به منابع خود کشور از سیاست‌های دولت سیزدهم است.

وی با اشاره به اینکه حضور دکتر خیاطیان در صندوق نوآوری، قطعاً کمک بسیار خوبی در رشد و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور خواهد بود، به سیاست‌ دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: با تاکیداتی که در برنامه هفتم توسعه مبنی بر افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور وجود دارد، اگر از این فرصت خوب استفاده کنیم، ارزش بسیار زیادی را برای کشور ایجاد خواهیم کرد.

مدیرعامل صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز با بیان اینکه ما در صندوق آینده‌ساز با برنامه‌ریزی و عملکرد متناسب، پایداری صندوق را به ثبات رسانده‌ایم، گفت: تصمیم بر این شد که منابع سرمایه‌گذاری خود را در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان صرف کنیم که علاوه بر آورده‌های اقتصادی برای صندوق، این کار مایه دلگرمی نخبگان و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان شود.

نوعی همچنین خاطرنشان کرد: امضای تفاهم‌نامه با صندوق نوآوری و تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری مشترک قطعاً کمک می‌کند سرمایه‌ خود را به صورت موثرتری، اهرمی‌سازی و در راستای اهداف اقتصادی کشور حرکت کنیم.

با تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان، دوره جدیدی در زیست‌بوم نوآوری کشور آغاز شده است

دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز صندوق نوآوری را مولود قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات عنوان کرد و گفت: در سال 1389 که این قانون به تصویب رسید، قرار شد صندوقی به‌منظور تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان شکل بگیرد، بنابراین صندوق نوآوری و شکوفایی با سرمایه اولیه 3 هزار میلیارد تومانی شکل گرفت و در سال گذشته نیز هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی مصوب کرد سرمایه صندوق ظرف 5 سال آینده به 100 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.
ملکی‌فر با بیان اینکه امروز تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به بیش از 8600 شرکت رسیده است، گفت: این شرکت‌ها امروز در حوزه‌های مختلف از جمله برق و الکترونیک؛ فناوری اطلاعات؛ کشاورزی؛ ماشین‌آلات و مواد پیشرفته؛ تجهیزات پزشکی و دارویی فعالیت می‌کنند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان در مجلس شورای اسلامی در سال گذشته، تصویب این قانون را رویدادی مهم در زیست‌بوم نوآوری کشور برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان توصیف کرد و گفت: به مدد این قانون، امروز دوره جدیدی در زیست‌بوم نوآوری کشور آغاز شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی همزمان با تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان به فکر توسعه بازار این شرکت‌ها است و برای آن برنامه‌ریزی کرده است، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان شاید قبل از اینکه احتیاج به دریافت تسهیلات داشته باشند نیازمند این هستند که خدمات و محصولات خود را در بازارهای داخل و خارج از کشور به فروش برسانند، بنابراین برای توسعه بازار آنها ابزارهای متعددی را تدارک دیده‌ایم.

توسعه صنعت از مسیر اقتصاد دانش‌بنیان، امروز راه خود را پیدا کرده است

محمد حاجعلی، معاون مالی و اقتصادی صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز نیز با بیان اینکه این صندوق در سال 1354 بر اساس مطالعاتی که سازمان گسترش و نوسازی صنایع انجام داد، تاسیس شد، گفت: صندوق آینده‌ساز با محوریت نخبگان بخش صنعت شکل گرفته است و امروز مطالعات ما نشان می‌دهد که امروز عمیق‌ترین لایه تجمع نخبگان، در شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه صنعت از مسیر اقتصاد دانش‌بنیان، امروز راه خود را پیدا کرده است، خاطرنشان ساخت: توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور نشان می‌دهد که صندوق آینده‌ساز نیز باید نقشی فعال در زمینه همکاری‌ در عرصه‌های فناوری و حوزه دانش‌‎بنیان ایفا کند./تسنیم

 

برچسب ها: صندوق نوآوری و شکوفایی #شرکت های دانش بنیان اقتصاد دانش بنیان
ارسال نظر
آخرین اخبار