۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
تعداد بازدید: ۶۸۴۲۳
مجری طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) اعلام‌کرد: طبق تاکید وزیر صمت و سرپرست ایمیدرو، حوزه های فولاد و مس پیشران هستند و در این راستا برای تحقق اهداف این بخش‌ها، رویکرد استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها و حوزه فناوری مورد توجه است.
کد خبر: ۳۲۴۷۲

نقش کلیدی دانش‌بنیان‌ها در پیشران بودن حوزه فولاد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، «مجید وفایی‌فرد» که امروز (دوشنبه)‌ در هفتمین رویداد همرسانی توسعه بازار و تجاری سازی محصولات و خدمات شرکت های دانش‌بنیان زنجیره آهن و فولاد (دایان ۷) سخن می گفت، افزود: موضوع پیشران بودن بخش های فولاد و مس با تمرکز بر استفاده از ظرفیت های فناورانه حاکی از آن است که سهم دانش بنیان ها در تولید ناخالص داخلی افزایش می یابد.

تسهیل‌گری و بسترسازی در اولویت است

وی با بیان اینکه در طرح زیست بوم نوآوری و فناوری، تسهیل گری و بسترسازی در اولویت قرار گرفته است، گفت: بدیهی است فناوری در جلوگیری از خام فروشی موثر است. به نوعی صادرات فولاد خام نیز خام فروشی محسوب می شود و در صورتی که جهت گیری به سمت تولید آلیاژها و سوپرآلیاژها باشد، سهم ما را در ایجاد ارزش افزوده مناسب افزایش خواهد داد.

وفایی فرد ادامه‌داد: در این مسیر بهره مندی از ظرفیت دانش بنیان ها بسیار مهم است.

مجری طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی عنوان کرد: از سوی دیگر در حوزه «فولاد سبز» و کلان روندهای بخش صنایع معدنی، موضوع کربن زدایی، بازیافت و اقتصاد چرخشی مطرح است.

وی اضافه‌کرد: کلان روندها در حوزه فولاد بسیار با اهمیت است و جهان هم به این سمت متمرکز شده است. همچنین ایجاد ارزش افزوده در صنایع پایین دستی فولاد بسیار مهم است که در این زمینه بحث تحقیقات و ظرفیت دانش بنیان ها در شرکت های پیشرو جهان مورد توجه است و نمونه موفق آن را در آلمان شاهد هستیم.

برنامه برگزاری اینوماین ۴

وفایی فرد، در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری جشنواره ایده های ارزش آفرین بخش معدن و صنایع معدنی(اینوماین۴) در پاییز امسال خبر داد و گفت: جشنواره امسال به صورت نیازمحور و اولویت محور برگزار می‌شود.

وی افزود: این جشنواره که در دوره های گذشته در بخش های فرآوری مواد معدنی، هوشمندسازی، ماشین آلات، آهن فولاد(۱) و HSE برگزار شده است؛ نیازها را احصا کرده که در سایت ایمینو قابل دسترس است.

مجری طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی اعلام کرد: این اطلاعات برای متخصصان و دانشگاهیان که به دنبال ایجاد استارت آپ هستند، بسیار مفید است.

تعمیق ساخت داخل

وفایی فرد گفت: صنایع معدنی بزرگ نیز می توانند از این فرصت استفاده کرده و نیازهای فناورانه خود را مطرح کنند که حاصل آن تعمیق ساخت داخل است؛ این رویه شرایطی را فراهم خواهد کرد که تا با این بسترسازی بتوانیم میزان ساخت داخل را افزایش دهیم.

وی ادامه‌داد: در بحث آلیاژهای خاص که دارای ارزش افزوده بالا است، از عناصر استراتژیک استفاده می شود که «وانادیوم» یکی از این عناصر کلیدی است و در این زمینه در برنامه ها و جشنواره پیش رو مورد توجه قرار گرفته است.

برگزاری تورهای فناورانه

وفایی فرد گفت: برگزاری تورهای فناورانه برای حضور استارت آپ ها و دانش بنیان ها در مجتمع های معدنی در شمار برنامه ها قرار دارد که در این راستا بازدید از مجتمع سنگ آهن سنگان به‌زودی انجام می شود. به طور حتم این همگرایی منجر به افزایش بهره وری و توسعه می شود./ایرنا

برچسب ها: دانش بنیان ایمیدرو فولاد #صنایع معدنی
ارسال نظر
آخرین اخبار