۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۲
تعداد بازدید: ۱۰۵۲۱۳
مسیر پاتاوه-دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد به‌طول ۱۳۶ کیلومتر درحالی مورد بهره‌برداری قرار گرفت که به‌عنوان بخشی از مسیر کریدور شمال- جنوب عمل خواهد کرد.
کد خبر: ۳۲۵۱۴

پاتاوه-دهدشت، تکمیل‌کننده بخشی از کریدور شمال-جنوب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مسیر پاتاوه-دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان بخشی از مسیر کریدور شمال-جنوب در مرکز کشور به‌طول ۱۳۶ کیلومتر با ارزش روز ٩٥ هزار میلیارد ریال در چهار قطعه به‌طور کامل تکمیل شده است. بهره‌برداری از این محور همزمان با سفر رئیس جمهوری صورت گرفته تا ترافیک سراسری در آن برقرار شود.

پروژه احداث راه اصلی پاتاوه-دهدشت از منطقه کوهستانی زاگرس میانی عبور می‌کند و سبب کاهش مسیر حدود ۶۵ کیلومتر حدفاصل پاتاوه تا بهبهان نسبت به مسیر موجود خواهد شد. با تکمیل این محور بیش از ۴۰۰ روستای مناطق محروم در مسیر پاتاوه تا دهدشت از بن‌بست خارج شده و سبب ارتباط سریع مردم منطقه و شهر دهدشت با مرکز استان می‌شود.  

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی درباره این پروژه توضیح داده بود: شروع این پروژه در بیش از دو دهه گذشته بوده که در دولت سیزدهم با نگاه ویژه‌ای تکمیل آن سرعت گرفت و در حال حاضر آماده بهره‌برداری است. از طریق این جاده ارتباط استان‌های جنوب غرب کشور از جمله استان خوزستان به استان های مرکزی برقرار شده و به نوعی این محور نقطه میانبر بین استان‌های جنوبی و کریدور شمال به جنوب کشور نیز محسوب می شود.

بهره‌برداری از پاتاوه-دهدشت به‌عنوان یکی از بزرگترین شاهراه‌های کشور

در این زمینه محمدرضا کدخدازاده، معاون توسعه راه‌ها و بزرگراه‌های کشور نیز گفته بود: این جاده قسمتی از یک کریدور اصلی است که استان اصفهان را به جنوب کشور وصل می‌کند. پروژه احداث راه اصلی پاتاوه به دهدشت به‌طول ۱۳۶ بخشی از محور مزبور به‌صورت کریدور جدید از منطقه صعب‌العبور و کوهستانی زاگرس میانی عبور می‌کند و موجب کوتاه شدن ۶۵ کیلومتر حد فاصل پاتاوه تا بهبهان نسبت به مسیر موجود خواهد شد.

وی ادامه داد: این محور در قالب چهار قطعه اجرایی تعریف شده است که قطعه اول آن ۲۶.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۲۸ کیلومتر، قطعه سوم ۶۳.۵ کیلومتر و قطعه چهارم نیز ۱۸ کیلومتر است. در سنوات گذشته به غیر از قطعه سوم سایر قطعه‌ها بهره‌برداری شده بود. با تکمیل این محور بیش از ۴۰۰ روستای مناطق محروم حد فاصل پاتاوه تا دهدشت از بن‌بست خارج شده و موجب ارتباط سریع مردم با یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد می‌شود.

به گفته کدخدازاده،  این پروژه شامل ۱۲ دستگاه تونل، پنج دستگاه گالری و ۱۳ دستگاه پل خاص است. به‌زودی راهداری و پلیس راه نیز در این مسیر مستقر می‌شوند.  اعتبار هزینه‌شده این پروژه ۲۸ و نیم هزار میلیارد ریال و ارزش به‌روز آن را معادل ۹۵ هزار میلیارد است. باند دوم جاده پاتابه به دهدشت درصورت موافقت سازمان‌های مربوط از جمله سازمان مدیریت و اخذ ماده ۲۳ در اسرع وقت مطالعات آن آغاز می‌شود.

اهداف پروژه تکمیل شبکه راه و بزرگراهی استان، اصلاح طرح هندسی، با مشخصات استاندارد و رفع نقاط حادثه خیز، کاهش زمان سفر، صرف جویی در مصرف سوخت، محرومیت‌زدایی و تقویت ارتباط و تعاملات اجتماعی منطقه، رونق گردشگری، افزایش و بالا بردن توان ترانزیتی، ایجاد ارتباط مناسب بین استان‌های مرکزی و بنادر جنوب، افزایش ایمنی و توسعه و رونق اقتصادی است./ایسنا

برچسب ها: کریدور شمال_جنوب کهگیلویه و بویراحمد راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بزرگراه
ارسال نظر
آخرین اخبار