۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
تعداد بازدید: ۵۹۹۰۰۹
وزیر راه و شهرسازی در خصوص ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن گفت: تمام تلاشمان را برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن انجام می‌دهیم. در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار پروژه در حال ساخت در کشور وجود دارد.
کد خبر: ۳۲۵۸۰

یک میلیون و۵۰۰ هزار پروژه در حال ساخت است/تمام تلاشمان را برای واحدهای نهضت ملی مسکن انجام می‌دهیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با خبرنگار خطوط به گفتگو پرداخت.

بذرپاش گفت: حدود 50 درصد مصوبات در حوزه ساختمان به مرحله اجرایی رسیده و این باعث خوشحالی است. خوشبختانه در نمایشگاه امسال  از 3 دستاورد دانش بنیان در بخش حوزه ساختمان رونمایی انجام شد.

وی در خصوص ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن گفت: تمام تلاشمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن انجام می‌دهیم. در حال حاضر بیش از یک و نیم میلیون پروژه در حال ساخت در کشور وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد: در ابتدای حضورمان در وزارت راه و شهرسازی در دولت آیین‌نامه حمایت از مجموعه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش صنعت ساختمان را تصویب و به وزارتخانه این مصوبه ابلاغ شد.

بذرپاش ادامه داد: یک نقشه حرکتی مسیر ما این روش بود. در مسیر دوم تفاوقی با معاونت علمی فناوری انجام داده‌ایم. طبق این توافق یک ستاد دانش بنیان در حوزه ساختمان نیز در معاونت علم و فناوری با معرفی نماینده ما تشکیل شده است.

وی ادامه داد: وظیفه این ستاد تسهیل ورود مجموعه‌ها و ظرفیت‌های دانش بنیان به حوزه صنعت ساختمان است، چون به محض اینکه یک افتتاح یا یک رونمایی آزمایشگاهی انجام شود باید این موارد را صنعتی کنیم. برای صنعتی شدن باید پشتبانی مالی شود. برای این موضوع صندوق نوآوری و شکوفایی یک سمت و سو بسیار خوب و فعالی را گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی یکی از مسئولیت‌های خود را پشتیبانی مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌داند. در این خصوص بانک مسکن و دیگر بانک‌ها را تکلیف خواهیم کرد.

بذرپاش در ادامه بیان کرد: تسهیلاتی را در شورای پول و اعتبار مصوب کرده‌ایم. بر طبق این مصوبه ساخت نهضت ملی مسکن که در قالب صنعتی‌سازی قبلا 20 درصد بود، با پیگیری‌های وزارتخانه و همچنین حمایت‌های بانک مرکزی این رقم به 35 درصد مازاد بر تسهیلات نهضت ملی رسید. بنابراین اگر قرار باشد ساختمانی صنعتی ساخته شود، تسهیلات بیشتر می‌شود.

وی متذکر شد: این روش‌ها زیربناهایی است که می‌توانیم این ظرفیت‌های دانش‌بنیان را به تولیدات انبوهی که در این حوزه فعال هستند، متصل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: طبق صحبت‌های انجام شده، مرکز تحقیقات مسکن خود را موظف کردیم که برای هرکدام از این موارد مدل‌های صنعتی را آماده کند و در مقررات مختلفی که مرتب در مرکز تحقیقات ما به روز می شود، این موارد وارد شود.

بذرپاش گفت: در این بخش‌ها سیستم‌های هوشمندی در مدیریت خانه‌های تعامل‌پذیر هستند. این سیستم‌ها زیست را آسان‌تر می‌کند و همچنین می‌توانند کیفیتی متفاوت‌تر به زندگی در این خانه‌ها که به این تکنولوژی مجزا هستند، ببخشند. همچنین پرینترهای سه بعدی که سازه‌های اصلی بتنی را می‌توانند طراحی کنند و بسازند که این هم مفهوم نوینی است، چند شرکت این کار را انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: یک نمونه دیگر رنگ نانویی است. یکی از مشکلاتی که ساختمان‌های بزرگ مقیاس دارند، استفاده از پوشش‌های رنگی است که پس از یک مدت کیفیت خود را از دست می‌دهند. استفاده از این پوشش‌های رنگی هم منظر شهری را به هم می‌ریزد هم کیفیت ساختمانی را از بین می‌برد.

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد: ستادی در خود وزارتخانه به نام ستاد توسعه فعالیت مجموعه‌های دانش‌بنیان تشکیل شده است که این کارها را با هماهنگی معاونت علمی و فناوری بتوانیم در حوزه مقررات‌گذاری، مقرراتی را اضافه و ابلاغ کنیم. همچنین در بخش‌های مختلف باید مصوباتی را در حوزه‌های شهرسازی تغیر دهیم.

بذرپاش گفت: با توجه به صحبت‌ها و رایزنی‌هایی که انجام شده، صندق نوآوری و شکوفایی، بانک مسکن و سایر نهادهای مالی می‌توانند پشتیبانی مالی انجام دهند. همچنین پیگیری‌های لازم از طرف خودمان صورت می‌گیرد تا در پروژه‌های عظیم نهضت ملی بخش زیادی بتواند جاری‌سازی شود.

وی ادامه داد: جهت‌سازی متفاوت که کیفت ساخت و قیمت تمام شده ساخت را تغییر می‌دهد، زیبایی کار را متفاوت می‌کند. این کیفیت برای هموطنان عزیز و مقبولیتی برای صادرات کالاهای صادراتی می‌باشد.

این مقام مسئول گفت: با توجه به مجهز شدن خیلی از کشورهای بزرگ دنیا می‌توان بازار متفاوت‌تری در بخش صادرات فراهم کرد. انشاالله در این دوره فعالیت بنده در وزارت راه و شهرسازی بتوانیم به درستی از زیر ساخت‌هایی که فراهم شده، استفاده کرد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان مطرح کرد: ما تا این مرحله موفق هستیم فقط از مرحله‌ای که به شرکت‌ها و حوزه‌های بزرگ صنعتی مربوط است توفیق کمی داشتیم که ان شاالله در این دوره بتوانیم توفیق حداکثری پیدا کنیم.

برچسب ها: وزیر راه و شهر سازی مهردارد بذرپاش #نهضت ملی مسکن شرکت های دانش بنیان
ارسال نظر
آخرین اخبار