۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
تعداد بازدید: ۴۷۴۵۸
اصلاح نقاط حادثه خیز تاثیر بسزایی در کاهش میزان تصادفات جاده ای در کشور دارد و به گفته رئیس سازمان راهداری در صورت تامین اعتبارات، تمامی این نقاط تا پایان دولت سیزدهم رفع خواهد شد.
کد خبر: ۳۲۶۴۷

تامین اعتبارات، راهگشای اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌های کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، همه ساله در فصل تابستان همزمان با اوج مسافرت‌ها و افزایش تردد‌های بین شهری، شاهد رشد تصادفات جاده‌ای هستیم که به گفته بسیاری ازکارشناسان یکی از علت‌های اصلی این تصادفات، نقاط حادثه خیز راه‌ها است. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای امسال عزم خود را جزم کرده تا بخش زیادی از این نقاط حادثه خیز را برطرف کند.

اغلب تصادفات مرگبار در نقاط حادثه خیز رخ می‌دهد و رفع آن‌ها می‌تواند نقش موثری در کاهش تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن داشته باشد.  در ماده ۱۰۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هم بر رفع نقاط حادثه خیز جاده‌ها تاکید شده است.

 نقاط حادثه خیز دارای شاخص‌هایی است که بر اساس آن تصادفات روز و شب و جرحی و فوتی هر منطقه در نظر گرفته شده و به یک عدد می‌رسند. از یک هزار و ۵۸۰ نقطه حادثه خیز در کشور تا سال گذشته ۵۵۰ نقطه برطرف شده و حدود یک هزار نقطه باقی مانده است که برای رفع این نقاط حدود ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است و باید سازمان برنامه و بودجه این بودجه را در اختیار سازمان راهداری قرار دهد.

در همین رابطه داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اعلام کرد: طی بررسی‌هایی که  صورت گرفته است به ۸۸۷ نقطه پرحادثه رسیدیم البته یک سری نقاط پر تصادف دیگر هم بود اما بحرانی نبودند. برای این ۸۸۷ نقطه بحرانی قرار شد از اعتبارات خودمان استفاده کنیم تا ظرف ۲ سال آینده برطرف شوند.

 او بیان کرد: حدود ۶۷۰ نقطه را امسال برطرف می‌کنیم و تا پایان دولت سیزدهم تمامی نقاط پرحادثه را رفع خواهیم کرد.

امانی بیان کرد: برای رفع این نقاط حادثه خیز تمامی دستگاه‌های امدادی و نظارتی موظف هستند که در این زمینه اقدامات ضربتی انجام دهند، اما این اقدام نیاز به تامین اعتبار دارد البته ما پیشنهاد اعتبار ۸ هزار میلیارد تومانی را در این حوزه داده ایم.

در این زمینه مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی هم دستورات ویژه‌ای در خصوص تامین بودجه لازم را داده است.

وزیر راه وشهرسازی می‌گوید: امسال رفع نیمی از نقاط حادثه خیز را سازمان راهداری وحمل و نقل جاده‌ای با اعتبارات خود در دستور کار دارد که در حال حاضر جزو اولویت‌های این سازمان است و برای مابقی هم تامین اعتبارات لازم در دستور کار قرار گرفته است.

در همین رابطه رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ۳۰۰ پروژه نیمه‌تمام در  خصوص اصلاح نقاط حادثه خیز در کشور داریم که امسال اولویت اصلی ما رفع این نقاط حادثه خیز است، همچنین در قالب تفاهم با پلیس راهور در اسفند سال گذشته مقرر شد از ۸۸۷ نقطه حادثه خیر امسال ۴۰۰ نقطه را برطرف کنیم.

به گفته معاون سازمان راهداری، اکنون برای رفع این نقاط حادثه خیز نیاز به ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار است که بخشی از آن در قالب بودجه دیده شده است.

او می‌گوید: با اتمام ۳۰۰ پروژه نیمه تمام سال گذشته و همچنین ۴۰۰ نقطه از ۸۸۷ نقطه حادثه خیز در مجموع امسال ۷۰۰ نقطه حادثه خیز در مناطق مختلف را برطرف خواهیم کرد.

اکبری گفت: طرح‌های رفع نقاط حادثه‌خیز در سازمان راهداری از ۱۹ فروردین در دست اجرا قرار گرفت و دراین خصوص در تمامی استان‌ها جلسات کارشناسی برگزار شد. در برنامه است تا موارد کارشناسی شده با اولویت‌بندی در دستور کار قرار بگیرد که طی ۲ ماه آتی این‌کار به مرور انجام خواهد شد.

معاون سازمان راهداری با تاکید بر اینکه اولویت اصلی ما رفع این نقاط حادثه خیز، افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌ای است، گفت: سال گذشته موفق شدیم ۶۰۰ نقطه حادثه خیز را برطرف کنیم.

اصلاح نقاط حادثه خیز در کشور با توجه به اوج گرفتن سفر‌های تابستانی امری مهم و ضروری است چراکه با جان انسان‌ها ارتباط دارد و باید در اولویت برنامه‌های دولت قرار گیرد. حال باید منتظر ماند و دید چه زمانی همه نقاط حادثه خیز برطرف و جاده های کشور برای مسافران ایمن می شود؟/باشگاه خبرنگاران جوان 

 
برچسب ها: حمل ونقل سازمان راهداری نقاط حادثه خیز تصادفات جاده ای وزیر راه و شهر سازی
ارسال نظر
آخرین اخبار