۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
تعداد بازدید: ۱۴۵۲۶۰
وحیدی درباره جزئیات قانون جدید انتخابات گفت: از نکات مهم این قانون موضوع پیش ثبت نام است که اگر کسی اقدام نکند فرصت داوطلبی را از دست می‌دهد.
کد خبر: ۳۲۷۱۳

آغاز پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس از 16 مرداد/ شیوه‌نامه تبلیغات اعلام می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، احمد وحیدی وزیر کشور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری درباره برگزاری انتخابات مجلس و جزئیات قانون جدید انتخابات گفت: از نکات مهم این قانون و تفاوت آن با قانون قبل، موضوع پیش ثبت نام است که از ۱۶ مرداد آغاز می‌شود و اگر کسی اقدام نکند فرصت داوطلبی را از دست می‌دهد.

وحیدی بیان کرد: پیش ثبت نام یک فرصت طلایی برای اطراف قضیه ایجاد می‌کند تا مسائل انتخابات را دنبال کند.

وی تصریح کرد: نکات دیگری که در این دوره از انتخابات داریم، بحث شفافیت مالی است که برای آن شیوه نامه تهیه و ابلاغ شده است.

وزیر کشور افزود: موضوع تبلیغات هم در قانون جدید انتخابات پیش‌بینی شده است. ضمن اینکه فرصت و اختیار کافی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد، از تخریب جلوگیری می‌کند. همچنین مواعیدی را برای بررسی بیشتر در اختیار قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: در پیش ثبت نام مدارک تحصیلی، پایان خدمت برای آقایان، عدم سو سابقه و دو تابعیتی نبودن داوطلبان ملاک است.

وحیدی یادآور شد: با این روند وقتی به ثبت نام نهایی برسیم ثبت نام‌های غیرواقعی (کسانی که مدارک لازم را ندارند) را نخواهیم داشت و این گونه به داوطلبان واقعی رسیدگی خواهیم کرد. 

انتخابات پرشوری خواهیم داشت

وی افزود: البته همیشه تیر دشمن به سنگ خورده است و من فکر می‌کنم انتخابات پرشوری خواهیم داشت. دشمنان ما مخالف مردم سالاری هستند و البته به دروغ خودشان را طرفدار مردم نشان می‌دهند.

وحیدی در توضیح وضعیت پیشنهاد تناسبی شدن انتخابات نیز گفت: تناسبی شدن انتخابات موضوعی بود که برای تهران پیش بینی شده بود و در نهایت مجلس شورای اسلامی آن را حذف کرد.

مخالفان و موافقان تناسبی شدن انتخابات چه می‌گویند؟

وی با بیان اینکه در موضوع تناسبی شدن انتخابات دو نگاه وجود دارد، اظهار داشت: بعضی نظام تناسبی را مثبت می‌دانند که می‌تواند عاملی برای حضور بیشتر گروه‌های و جریان‌های مختلف علاقمند به مشارکت شود.

وزیر کشور گفت: به هر حال در نظام تناسبی درصدی از نمایندگان خود را می‌توانند به مجلس بفرستند و این یک انگیزه بیشتری ایجاد می‌کند.

وحیدی افزود: مخالفین نیز حرف‌های دیگری داشتند که در نهایت نتیجه این شد که فعلاً در این دوره از قانون حذف شد. البته آنچه که در قانون پیش بینی شده بود نظام تناسبی مطلق نبود بلکه نظام تناسبی و ترکیبی از اکثریت بود و با توجه به اشکالاتی که گرفته شد در نهایت کار به حذف آن منجر شد.

سلامت انتخابات ما بسیار زبانزد است

وزیر کشور در بخش دیگری با بیان اینکه سلامت انتخابات ما بسیار زبانزد است، گفت: قانون جدید انتخابات تلاش دارد مفهوم دقت، سلامت، امنیت، سرعت و صحت انتخابات که در ۴۰ انتخابات گذشته در انقلاب اسلامی، مد نظر بوده را تقویت کند.

وزیر کشور با اشاره به تبلیغات نامزد‌ها در قانون جدید انتخابات گفت: شیوه‌نامه آن به زودی ابلاغ می‌شود. برای نظارت بر تبلیغات کارگروهی تشکیل شده که بررسی آن را بر عهده خواهند داشت.

تا یک هشتم انتخابات می‌تواند هوشمند برگزار شود

وی با اشاره به برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: انتخابات دارای ۲۵ فرآیند است، اما آنچه که مردم در انتخابات بیشتر درگیر آن خواهند بود، احراز هویت و شمارش آرا است که با هماهنگی شورای نگهبان به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس یک هشتم صندوق‌های رأی را به صورت هوشمند و برای این کار ایجاد می‌کنیم. در واقع تا یک هشتم انتخابات به صورت هوشمند می‌تواند صورت بگیرد که البته باید در این خصوص با شورای نگهبان به توافق برسیم ضمن آنکه این یک هشتم حداقل است و می‌تواند میزان آن نیز افزایش یابد که آن هم باید به توافق با شورای نگهبان و تأیید آن‌ها برسد.

وی افزود: از بدو امر کار انتخابات به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد. از جمله همین مسئله ثبت نام‌ها که به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. همچنین تلاش داریم تا فرآیند‌های دیگر انتخابات را یا به صورت کامل و یا دست کم بخشی از آن را به شکل الکترونیکی انجام دهیم.

شیوه‌نامه تبلیغات نامزد‌های انتخاباتی به زودی ابلاغ می‌شود

وزیر کشور در بخش دیگری گفت: شیوه‌نامه تبلیغات نامزد‌های انتخاباتی به زودی ابلاغ می‌شود و برای نظارت بر تبلیغات، کارگروهی تشکیل شده که بررسی آن را بر عهده خواهد داشت.

وزیر کشور در خصوص زمینه سازی‌های قانون برای حضور و مشارکت حداکثری مردم هم گفت: انتخابات دارای جایگاه برجسته‌ای در نظام ما است. حضرت امام خمینی (ره) در زمان جنگ و زیر بمباران‌های شدید حاضر نشدند حتی یک روز در انتخابات تأخیر ایجاد شود. همچنین مقام معظم رهبری در فتنه سال ۸۸ از بنیان‌های مردم سالاری و انتخابات در کشور دفاع کردند و جمهوریت نظام را برای همیشه تثبیت کردند.

وی افزود: این نقطه قوت و برجسته جمهوری اسلامی است، هرچند دشمنان تلاش می‌کنند آن را از ما بگیرند و قطعاً در ۷ الی ۸ ماه مانده به انتخابات آن‌ها همه تلاش خود را انجام خواهند داد تا با شایع پراکنی وگسترش یأس و ناامیدی میان مردم، آن‌ها را برای حضور در انتخابات دلسرد کنند. دشمنان که به دروغ خود را طرفدار مردم نشان می‌دهند آن‌ها را از حضور در انتخابات و تعیین سرنوشت خود محروم می‌کنند، اما انتخابات پر شوری را خواهیم داشت.

جایگاه احزاب و نقش آن‌ها در قانون جدید انتخابات

وحیدی در خصوص جایگاه احزاب و نقش آن‌ها در قانون جدید انتخابات اظهار داشت: در حال حاضر حدود صد و خرده‌ای حزب ملی و استانی شناسنامه‌دار داشته که در وزارت کشور ثبت شده اند. یکی از کار‌های مهم احزاب حضور در انتخابات و تشویق هواداران خود برای شرکت در انتخابات است. البته ما هم همه زمینه‌های حضور و مشارکت آن‌ها را فراهم می‌کنیم. جلساتی هم با احزاب مختلف گذاشته شده است و امیدواریم با حضور گروه‌ها و احزاب مختلف به شور و نشاط در انتخابات کمک کنیم.

وی در ادامه افزود: ستاد انتخابات در وزارت کشور تاکنون ۱۰ جلسه گذاشته و کمیته‌های تخصصی را تشکیل داده است. همچنین کارگروه‌های مورد نظر در فرمانداری‌ها شکل گرفته و جلسات توجیهی لازم در استان‌ها و فرمانداری‌های آن‌ها برگزار شده است لذا زیر ساخت‌ها در وزارت کشور خیلی مناسب و آماده یک شروع خوب است.

اهمیت و نقش رسانه‌ها در انتخابات

وحیدی در خصوص اهمیت و نقش رسانه‌ها در انتخابات، اظهار داشت: رسانه‌ها یک رکن در همه امور و از جمله در انتخابات هستند. امیدواریم رسانه‌ها فضای مثبت و پرنشاطی برای حضور مردم ایجاد کنند و اجازه دهند حرف‌های مثبت بهتر دیده و شنیده شود. هرچند تلاش‌های دشمنان برای جلوگیری از حضور گسترده مردم و زمینه‌سازی برای عدم حضور آن‌ها صورت می‌گیرد، اما منفعت مصلحت و وحدت ملی در گرو حضور انتخابات است و رسانه‌ها باید آن را دنبال کنند.

وی با اشاره به اهمیت انتخابات، اظهار داشت: همه داوطلبان در پیش ثبت نام شرکت کنند و انشاالله برخلاف تلاش‌های دشمنان انتخابات پرشوری خواهیم داشت. این انتخابات مظهر قدرت و منافع ملی ما در برابر دشمنان بیرونی است. هرچند آن‌ها می‌خواهند این قدرت را از ما بگیرند، اما حتماً مردم به تلاش‌های دشمنان پاسخ منفی خواهند داد./ باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: وزیر کشور دولت سیزدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی قانون انتخابات مجلس
ارسال نظر
آخرین اخبار