۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
تعداد بازدید: ۱۴۰۲۶۹
پس از آنکه محققان توانستند  به طور موفقیت آمیز آسیب های عصبی در یک مدل حیوانی را بازسازی کنند، درمان سلول بنیادی جدید برای بیماری پارکینسون یک گام به مرحله کارآزمایی بالینی نزدیک شد.
کد خبر: ۳۲۷۵۹

ابداع درمان جدید پارکینسون با سلول‌های بدن بیمار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، محققان موسسه «اسکریپس ریسرچ» و دانشگاه کاردیف با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs)برگرفته از پوست دو فرد مبتلا به پارکینسون توانستند عصب های تازه ای پرورش دهند. این عصب ها در مرحله بعد در موش های مبتلا به دژنراتیو پیوند زده شدند.

دژنراتیو نوعی بیماری است که باعث می‌شود بافت یا اندام در طول زمان فرسایش یابند.

سلول های جدید هنگام رشدتوانستند اعصاب آسیب دیده را جایگزین و احتمالا صدمه های فیزیکی همراه با آسیب عصبی را معکوس کنند.

هرچند هم اکنون مطالعات بالینی متعددی در حوزه سلول های بنیادین جریان دارد، اما این نخستین باری است که از درمان اتولوگ استفاده می شود. این بدان معنا است که سلول های کشت شده در آزمایشگاه متعلق به همان فردی خواهد بود که پیوند را دریافت می کند. این نتایج به ما اطمینان می دهد درمان های شخصی سازی شده برای پارکینسون امکانپذیر است.

سلول های برگرفته از بدن های دیگر نیازمند فراوری هستند که ممکن است برای بیمار مشکل باشد. لورینگ در این باره می افزاید: هنگامیکه اعصاب برگرفته از سلول های فرد دیگری در بدن بیمار پیوند زده می شود، سیستم ایمنی بدن آنها را رد می کند. بنابراین باید از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده کرد که آنها نیز بیشتر اوقات تاثیر مناسبی ندارند.

زان لورینگ پروفسور مرکز تحقیقات اسکرپیس و مدیر پژوهش می نویسد: این تحقیق نشان دهنده پیشرفتی مهم در خصوص توسعه درمان های جایگزین سلولی اتولوگ برای بیماری پارکینسون است./مهر

برچسب ها: تحقیقات علمی پارکینسون سلول بنیادی نوآوری سلول درمانی
ارسال نظر
آخرین اخبار