۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
تعداد بازدید: ۳۲۶۲۶۰
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است در حوزه تجسمی نیازمند کارهای جدیدتری هستیم؛ هر چند جشنواره تجسمی جوانان را نیز حمایت می‌کنیم اما در حال پیش بینی چندین کار جدید هستیم.
کد خبر: ۳۲۸۱۹

در حوزه تجسمی نیازمند کارهای جدیدی هستیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه «جدال نار با نور» که نمایشگاه آثار هنرمندان در محکوم کردن جسارت به ساحت قرآن کریم بود، در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره این اقدام هنرمندان گفت: معجزه جاودان دین آسمانی ما و پیامبر عظیم شأن ما، قرآن است و این نگاه عمیقی است که در این آئین آسمانی و دین کامل ما برای نجات بشر در قالب کتاب نازل شده از جانب خود را قوانین زندگی بشر را ترسیم کرده است. این تمدن بزرگ اسلامی که مظهر آن قرآن است، امروز در معرض آسیب و توهین و اهانت کسانی قرار گرفته است که سابقه علم‌سوزی و حمله به مراکز علمی و فرهنگی دارند و به قرآن که کتاب آسمانی و برنامه کامل رهایی بخش انسان‌ها است، علناً و رسماً از اهانت به آن حمایت می‌کنند.

وی بیان کرد: ما شاهد بودیم کاری که دولت‌های اروپایی انجام دادند، سابقه نداشته است که به بهانه آزادی بیان به کتاب مقدس دو میلیارد مسلمان توهین شود. اتفاقی که رخ داد واکنش‌های متفاوتی را در جهان اسلام در پی داشت که انصافاً همه مسلمانان پای کار آمدند. جامعه فرهنگی و هنری کشور ما نیز پایه پای همه بخش‌ها و جلوتر از برخی حوزه‌های دیگر همراهی کردند. من به عنوان خادم فرهنگ و هنر کشور، از هنرمندان خواهش کردم که در نشان دلدادگی خود به قرآن و تنفر از این اتفاق پیشتاز باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اقشار مختلف فرهنگ و هنر کشور بیانیه دادند و با اجتماعات مختلف واکنش‌های مختلفی را نشان دادند و هنرمندان با سلایق مختلف پای کار بودند. دوستان ما در حوزه تجسمی مانند همیشه پیشتاز بودند و نمایشگاه بسیار خوبی در حوزه کاریکاتور و پوستر را راه اندازی کردند؛ کارهای خوبی انجام شده و حتی بسیاری از آثار در ظرفیت نمایشگاه نگنجیده و قرار است به صورت مجازی به نمایش درآید. مشارکت هنرمندان در مدت سه روز، نشان می‌دهد که هنرمندان ما با علاقه در صحنه هستند و از همه آنها تشکر می‌کنم.

وی همچنین اظهار کرد: اقداماتی نظیر برگزاری این نمایشگاه، به اعتقاد من، بهترین محل برای بروز انسجام دینی و نشان دادن وحدت امت اسلامی است و اهالی فرهنگ و هنر با ذوق هنری پیشتاز این حرکت‌ها در جهان اسلام هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دیگر اقدامات وزارتخانه در مورد موضوع اهانت به قرآن، توضیح داد: خوشبختانه دوستان ما در حال انجام برنامه جامعی هستند؛ دوستان ما در معاونت قرآن پویش بزرگی برای روزهای تاسوعا و عاشورا تدارک دیده شده که عشق و علاقه مردم سوگوار حسینی در اجتماعات نشان دهند. همچنین همکاری خوبی با شعرا صورت گرفته است و این اقدامات نیز بخش بزرگی از برنامه‌های فرهنگی و هنری کشور است. در روزهای اخیر نیز مداحان و شاعران در برنامه سوگواری، بخش مهمی ابراز ارادت به قرآن و انزجار از این اقدام منحوس بود که با سروده و نوحه‌های زیبا به نمایش گذاشته شد.

وی با بیان اینکه تقریباً هیچ بخش و صنفی نیست که اعلام موضع رسمی نکرده باشند، گفت: دوستان من در تدارک چنین برنامه‌هایی هستند که مجموع واکنش‌ها را جمع کنند و در قالب‌های فرهنگی و هنری متنوعی برای بازدید علاقمندان قرار داشته شود. امیدواریم این بحث در این نقطه منجر به ایجاد انسجام و همگرایی شود که در کشور و جهان اسلام و کسانی که معتقد به احترام به مقدسات هستند، شود. همچنان که هفته گذشته در کلیسای بزرگ شهرمان حاضر شدم که در آنجا همه ادیان بیانیه مشترک دادند؛ نمایندگان یهودیان، ارامنه، عاشوری‌ها و زرتشتی‌ها صحبت کردند و بیانیه انجمن‌های خود را خواندند و اعلام انزجار کردند. معتقدم نقطه همدلی و وفاق خوبی به وجود آمد و انشاالله این موضوع در ابراز ارادت به قرآن کریم تداوم داشته باشد.

اسماعیلی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره دست پر سینمای ایران در باب عاشورا و حمایت وزارت ارشاد از آنها گفت: مکتب امام حسین و واقعه عاشورا در تمام ١۴٠٠ سال گذشته با عنصر فرهنگ و هنر پیوند خورده است. بهترین آثار هنری ما در حوزه کربلا و عاشورا خلق شده است که بازتاب آن دیده می‌شود و اقداماتی در حوزه‌های هنری نیز صورت گرفته است. هم اکنون در دوره مدیریت بنده، در بنیاد فارابی چند کار جدید در قالب فیلمنامه برای مباحث مربوط به مناسبت‌ها و موضوعات مرتبط با عاشورا آماده شده است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تأمین مسکن پیشکسوتان بیان کرد: در این مورد، اقدام خوبی شد و با همکاری دوستان ما ثبت نامی از کسانی که مشکل مسکن داشتند در میان پیشکسوتان و غیر پیشکسوتان انجام دادیم و اجرای آن را آغاز می‌کنیم. باید از وزیر محترم راه و شهرسازی که همکاری خوبی با ما داشتند، تشکر کنم. در شهر پرند کار ٢ هزار و ۵٠٠ واحد آغاز شده است. در کنار آن در صندوق هنر هم فراخوان رسمی دادیم تا کسانی که عضو صندوق بودند ثبت نام کنند و به نظرم روزهای آخر این فراخوان است. امیدواریم با موارد حمایتی ویژه بتوانیم زمینه خانه‌دار شدن همه اصحاب هنر و فرهنگ و رسانه نیز فراهم کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره انتخاب دبیران جشنواره‌های فجر از جمله تجسمی و موسیقی فجر گفت: جشنواره فیلم فجر به دلیل اهمیت آن، چند ماه است که کارش را آغاز کرده و دبیرش نیز مشخص شده است. فرآیند انتخاب شورای سیاستگذاری و دبیران جشنواره‌های فجر بدون تأخیر و طبق تقویمی که دارند انجام خواهد شد و حتی جلوتر از تقویمی که تعیین شده، جلو رفته‌ایم. امیدواریم امسال با تمهیداتی که همکارانم پیش بینی کردند، جشنواره‌های فجر باشکوهی را داشته باشیم.

وی همچنین در پایان در پاسخ به پرسش دیگر درباره جشنواره تجسمی جوانان و حمایت‌های وزارت ارشاد از استعدادهای جوان بیان کرد: در حوزه تجسمی، به همکاران در معاونت هنری و اداره کل تجسمی گفته‌ام که نیازمند کارهای جدیدتری هستیم و جشنواره تجسمی جوانان را نیز حمایت می‌کنیم؛ در کنار آن، در حال پیش بینی چندین کار جدید هستیم تا بتوانیم در عرصه هنرهای تجسمی نیز بتوانیم حمایت کنیم./ مهر

برچسب ها: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد مهدی اسماعیلی  هنرهای تجسمی جشنواره هنرهای تجسمی
ارسال نظر
آخرین اخبار