۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷
تعداد بازدید: ۷۳۸۴۶
با تلاش دانش بنیان ها؛
یک شرکت دانش بنیان موفق شد برای نخستین‌ بار و طی یک تلاش هشت ساله، به فناوری برداشت مکانیزه گیاه کنجد دست یابد.
کد خبر: ۳۲۹۱۶

امکان کشت مکانیزه کنجد فراهم شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، محمدرضا سیاهپوش، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به توان‌مندی این شرکت در زمینه تولید گسترده روغن کنجد گفت: کنجد ملکه گیاهان روغنی است و به لحاظ کیفیت مطلوب روغن در دنیا مطرح است. روغن این دانه بدون هیچ گونه فیلتراسیونی مصرف می شود و مصارف متعددی نیز دارد؛ از جمله استفاده در صنایع آجیل و قنادی. این گیاه ارزشمند به واسطه عدم وجود ژن ها در ریزش دانه، امکان کشت گسترده ندارد و کشاورز مجبور است به صورت سبز، محصول را برداشت کند زیرا در غیر این صورت، کپسول باز می ‌شود و دانه پس از خشک شدن شروع به ریزش کامل می ‌کند.

وی در ادامه با تاکید بر ارزشمندی گیاه کنجد از لحاظ امنیت غذایی و تولید روغن، گفت: ما برای نخستین‌ بار، طی یک تلاش هشت ساله، ژن مقاومت به ریزش را در لاین هایی ارتقا استقرار دادیم؛ در نتیجه امروزه با توجه به لاین های ایجاد شده گیاه قادر است با کمباین و به صورت مکانیزه برداشت شود.

سیاهپوش مطرح کرد: طی این مراحل،کنجد یک گیاه زراعی مکانیزه شد و به همین واسطه آمادگی کشت در هزاران هکتار را پیدا کرد؛ این در حالی است که در قبل از آن کشاورز نهایت یک هکتار زمین را گیاه کنجد می کاشت. اوج بلوغ یک محقق رسیدن به فناوری است و درهمین زمان است که می تواند به مردم خود خدمت می نماید و اوج خلاقیت یک او نیز تبدیل علم به ثروت است.

وی خاطرنشان کرد: در این راه حمایت های معاونت علمی و فناوری نیز بی تاثیر نبوده است که نمود آن را در موفقیتمان دیدیم. معاونت، راه گشای فناوران است و با ارائه تسهیلات، دست به دست آنها داده و به ارتقا کشور یاری می رساند.

مدیرعامل این شرکت زیست بنیان در خصوص چالش های پیش رو گفت: عدم وجود مزرعه یکی از چالش های اساسی ما شده است زیرا کنجد،گیاه خود رشدی نیست و نگهداری آن بسیار مهم است.امیدوار هستیم مسئولان برای این مساله نیز فکری کنند زیرا در غیر این صورت فناوری دچار مشکل خواهد شد.

وی در پایان مطرح کرد: خوشبختانه امروزه در کشور ما، با توجه به اقدامات صورت گرفته و مناسب بودن شرایط محیطی، عملکرد تولید گیاه کنجد حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ کیلوگرم در هکتار است و در تابستان سال گذشته نیز به بالاترین میزان تولید این دانه روغنی که چیزی حدود، هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار بود،دست پیدا کردیم.این در حالی است که متوسط تولید کنجد در دنیا چیزی حدود ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار است./مهر

برچسب ها: محصولات دانش بنیان شرکت دانش بنیان اقتصاد دانش بنیان دانه روغنی کنجد
ارسال نظر
آخرین اخبار