۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۳
تعداد بازدید: ۷۳۰۳۴
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: سرانه مصرف دارو در ایران ۶۰ دلار است.
کد خبر: ۳۲۹۶۶

هزینه‌های سلامت در ایران از حد جهانی پایین‌تر است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، سعید کریمی گفت: از سال۹۳ حدود ۱۲۹۳ راهنمای بالینی نوشته شده و بیمه‌ها باید بر اساس این راهنما‌ها اقدام به خرید خدمت کنند. خدمات پر هزینه مشخص شده و همکاران در حال نوشتن راهنما‌های بالینی هستند.

به گفته وی، در حال حاضر سرانه مصرف دارو در ایران ۶۰ دلار است و هزینه سرانه سلامت نیز در ایران ۵۰۰ دلار محاسبه شده، در حالی که در انگلیس هزینه سرانه سلامت حدود ۴۵۰۰ دلار است. سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی در حدود ۵ درصد است. 

کریمی بیان کرد: هزینه‌های سلامت کنترل شده و پایین‌تر از متوسط جهانی است، اما تعداد اقلام دارویی در نسخه نویسی پزشکان بالا است و باید در این زمینه فرهنگ سازی انجام شود.

کریمی با اشاره به موضوع گرمازدگی گفت: تمام مراکز درمانی در آماده باش به سر می‌برند، بنابراین به همه مردم توصیه می‌کنیم تا آب فراوان بنوشند، کسانی که بیماری‌های زمینه ای، قلبی و عروقی دارند باید بیشتر مراقب خود باشند. با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر گرمای بی سابقه در کشور، وزارت بهداشت پیشنهاد تعطیلی را در روز‌هایی که دمای هوا بالای ۴۰ درجه است به دولت داده است.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: مردم سعی کنند از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر از قرار گرفتن زیر نور آفتاب پرهیز کنند.

کریمی با اشاره به این که بسیاری از راهنما‌های بالینی در نسخه نویسی الکترونیکی بارگذاری شده اند گفت: ۴۲ درصد از پزشکان در پنج کلان‌شهر مشغول به فعالیت هستند، باید در توزیع پزشک عادلانه رفتار کرد.

او افزود: دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی حق تمام مردم کشور است، در بیمارستان‌ها نوبت دهی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. در دولت سیزدهم ۱۵۰۰۰ تخت بیمارستانی و ۱۰۶ بیمارستان تکمیل و تجویز شده است. 

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: دو هزار کاشت حلزون در بین کودکان با هزینه دولتی انجام شده است و دیگر لیست انتظار برای این عمل جراحی وجود ندارد. 

کریمی گفت: ۴۷ مرکز ناباروری سطح دو راه اندازی شده است و تا آبان امسال این آمار به ۶۲ مرکز خواهد رسید، بیش از ۹۰ درصد از نسخه‌ها به صورت الکترونیکی تجویز می‌شود. ۱۰۷ بیماری تحت پوشش صندوق بیماران صعب العلاج قرار گرفته است.

او افزود: ۲۵۰مرکز درمانی گواهی جذب گردشگر سلامت را اخذ کرده‌اند و یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیمار بین المللی وارد کشور شده اند. 

او بیان کرد: در سال گذشته ۵۳ مرکز دندان پزشکی دولتی و عمدتاً در مناطق محروم راه اندازی شده است. تعرفه‌های دندان پزشکی باید واقعی و منطبق بر هزینه‌های تمام شده باشد./باشگاه خبرنگاران جوان

 
برچسب ها: سرانه سلامت دارو گرمازدگی هزینه های درمان مصرف دارو وزارت بهداشت
ارسال نظر
آخرین اخبار