۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
تعداد بازدید: ۶۷۴۵۹
تحمل مشکلات اقتصادی عزم ملی و استقامت، دو پایه مستحکمی هسـتند کـه مـی تواننـد تحمـل مشـکلات اقتصادی را آسان کنند.
کد خبر: ۳۳۳۶۷
نویسنده : امیر سیاهی

مقاموت اسلامی و دستاوردهای آن|عزم ملی با مقاومت اسلامی باعث نشاط روحی جامعه میشود

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، یکی از مباحث مهم در دو حوزه علوم سیاسی و اجتماعی، عزم ملی است که تحقق آن در مسیر پیشرفت دنیوی و اخروی افراد و جوامـع، فوایـد فراوانـی دارد. کمـک بـه توسعه همه جانبه مادی و معنوی، افـزایش تـوان مقابلـه بـا دشـمنان بیرونی و درونی، وحدت و یکپارچگی عمومی، افـزایش قـدرت سخت و نرم، تقویـت اراده فـردی و اجتماعی، از جمله آثار عزم ملی و مستفاد از قرآن اسـت. پایـداری اسـلامی نیـز از مباحث اثرگذار در دو حوزه فرد و اجتماع است و آثار شگرفی بر فرد و جامعه دارد.

عزم در لغت، به معنای «تصمیم محکـم» اسـت و در جـایی بـه کـار مـیرود کـه شخص، تصمیم قطعی بر انجـام کـاری داشـته باشـد و گاهی به هر امر یقینی و هر چیز محکم نیز عزم گفته میشود. به گفته راغب اصفهانی، عـزم بـه معنـای تصمیم قلبی برگذراندن و خاتمـه دادن بـه کـار رفتـه اسـت. پیامبران اولوالعزم، دارای اراد‌ه ای راسختر و قویتری بوده و ویژگـی خاصـی داشتند.

 منظور از «عزم ملی» تصمیم جدی همه آحاد یک جامعه بر انجام امور و حل مشکلات است که نتیجه آن تحـول سـریع در پیشـرفت کشـور و حـل مشـکلات جامعه خواهد بود و به فرموده مقام معظم رهبری: «یک ملّت تـا عـزم راسـخ نداشـته باشـد، نمیتواند به هیچ جا برسد...»

عزم ملی و مشکلات اقتصادی
تحمل مشکلات اقتصادی عزم ملی و استقامت، دو پایه مستحکمی هسـتند کـه مـی تواننـد تحمـل مشـکلات اقتصادی را آسان کنند. از نگاه مقام معظم رهبری، عزم ملی، از سـویی عامـل پیشـرفت است و از دیگر سو، به مردم کمک می کند تا بتوانند مشـکلات را تحمـل کننـد. ایشـان فرمودند: مشاهده می کنیم که عزم ملّی بحمداالله بروز و ظهـور داشـت. ملّـت مـا عـزم راسـخ خـود را هـم در تحمـل برخـی مشـکلاتی کـه بـرای او وجـود داشـت، نشـان داد.

واژه عزم ملی به مفهوم مصطلح غربی، اولین بار به وسـیله ژان ژاک روسـو مطرح شد. وی برای عزم ملی از واژه استفاده کرده است. ولی واژه یادشده به معنای اراده ملی است. دیگر اندیشمندان غربـی غالباً عزم ملی را با اراده همگانی مترادف گرفته اند.
اندیشوران غربی برای عزم ملی چند تعریف ارائه کرده اند. بهترین را پیتر پیس به شکل زیر اراده کرده است:

پـذیرش باورهـا و توانـایی مـردم بـرای رسیدن به یک هدف و مقصود مشترک و یا ایستادگی در برابر دشمن.

مقاومت اسلامی از نگاه قرآن
مقاومت در زبان فارسی بـه معنـای پایـداری کـردن، ایسـتادگی کـردن، در ایسـتادن، پای داشتن، ثبات ورزیدن و پافشاری کردن اسـت.
مقاومت وقتی به واژه اسلامی اضافه شود، به معنای پایداری در دین و مسیر حق در برابر هر گونه ناحق و کژی و بی عدالتی است. چنانکه استقامت در مفهوم قرآنى آن نیز به معنای ثبات در دین و پایداری در مسیر حق در برابر کژیهاست.


دستاورد‌های مقاومت بر پایه عزم ملی
از نگاه قرآن کریم، همراهی مقاومت با عزم ملی، دستاورد‌های فراوانـی دارد کـه در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره می کنیم:


1) عزم ملی و تقویت مقاومت اقتصادی
2) نجات از بحران اقتصادی
3) تحمل مشکلات اقتصادی
4) عزم ملی و تقویت اخلاقی جبهه مقاومت


همراهی عزم ملی با مقاومت، دستاورد‌های اخلاقی فراوانـی دارد کـه تقویـت صـبر اجتماعی و غفلت زدایی از آن جمله است.


تقویت صبر اجتماعی
صبر از جمله با ارزشترین فضیلت‌ها در آیین اسـلام اسـت. از نگـاه قـرآن کـریم، جایگاه صبر تا حدی است که خداوند در ستایش پیامبران اولوالعزم، از آنان بـا وصـف صابران یاد می کند.


غفلت زدایی
یکی دیگر از دستاورد‌های اخلاقی عـزم ملـی، غفلـتزدایـی از جامعـه و اسـتمرار حرکت‌های اصلاحی اجتماعی است. با وجود عزم ملی، حرکت‌های اجتمـاعی جامعـه نیز توسعه یافته و پیشرفت می کند و بدون وجود عزم ملی، حرکت‌های اصلاحی رو بـه افول نهاده و به شکست می انجامد. شاید بتوان گفت مهمترین دلیل بـرای ناتمـام مانـدن مدت حضور حضرت آدم در بهشت، سست عزمی بوده اسـت.


عزم ملی و دستاورد‌های سیاسی مقاومت
بخشی از مهمترین دستاورد‌های همراهی عزم ملی بـا مقاومـت اسـلامی در حـوزه مسائل سیاسی بروز و ظهور می یابد که در ادامه به نمونه‌هایی از آن اشاره می کنیم:


اتحاد ملی
وجود تفاوت در جوامع بشری، طبیعی و غیر قابل انکار است. در این بـین، عوامـل بیرونی یا درونی می تواند تفاوت یاد شده را به اختلاف، تشتت و هرج و مرج بکشاند و جامعه را نابود کند.

خودباوری
یکی دیگر از دستاورد‌های سیاسی هماهنگی عزم ملی و استقامت، خودباوری است. افراد و جوامعی که از خودباوری تهی باشند، به راحتی تحت تأثیر القائات دشمن قـرار گرفته خود را می بازند. در مقابل، افراد و جوامعی که به خودشان و توانایی‌های جوامـع  از نگاه قرآنی اعتماد دارند، به راحتی در برابر دشمن مقاومت می کنند. از همین روست که مسـتکبران در طول تاریخ سعی کرده اند روحیه خودباوری را از دیگران بسـتانند.

تقویت رهبری
یکی دیگر از مهمترین دستاورد‌های سیاسی همگامی عزم ملی با مقاومـت، تقویـت رهبری و حاکم اسلامی است. برابـر بسـیاری از روایـات، یکـی از مصـادیق مصـابره و مرابط‌های که در سوره ۲۰۰ آل عمران از آن سخن به میـان آمـده، همراهـی بـا رهبـری است. به عنوان نمونه، از امام صادق(ع) روایت شده که: با ائمه صبر کنید بـر فـرایض و هـم صبری نمایید در مصائب و بسـتگی پیـدا کنیـد.


نتیجه گیری
1)عزم ملی، یکی از ارکـان اصـلی مقاومـت اسـلامی اسـت و بـدون آن، مقاومـت اسلامی تحقق نخواهد یافت.

2)توسعه و افزایش تـوان تحمـل مشـکلات اقتصـادی، از دسـتاورد‌های اقتصـادی مقاومت است.

3)تقویت صبر اجتماعی و غفلتزدایی از دستاورد‌های سیاسی همراهی عزم ملی با مقاومت اسلامی است.

4)همگامی عزم ملی با مقاومت اسلامی باعث نشاط روحی جامعه میشود.


5)قراردادن دشمن در موضـع انفعـال و شکسـتناپـذیری از دسـتاورد‌های نظـامی همگرایی عزم ملی و استقامت اسلامی است.

در انتها باید گفت این دستاوردها و نتایج زمانی دلچسب میشود که تمام آحاد جامعه در یک جبهه باشند، نه اینکه در شعار حرف از اتحاد و مقاومت زده شود اما در عمل خط خود را از قاطبه مردم جدا نمایند.

مانند کسانی که حرف از مقاومت  میزنند اما حسابشان با حقوق های نجومی پر میشود.

حرف از فیلترینگ میزنند اما در همان فضا ها حساب کاربری دارند.

حرف از تحریم اجناس کشوری میزنند در حالیکه لباس و گوشی موبایلشان ار آن کشور است.

در آخر میرسیم به این   سخن حكيمانه و جامع از امام على عليه السلام  که می فرماید:

و أيُّ كَلِمَةِ حُكْمٍ جامِعَةٍ : أنْ تُحِبَّ للنّاسِ ما تُحِبُّ لنَفْسِكَ ، و تَكْرَهَ لَهُم ما تَكْرَهُ لَها ؟ !
آنچه بر خود مى پسندى براى مردم نيز بپسند و آنچه براى خود نمىپسندى براى آنها نيز نپسند!
 
منبع مطالب : فصل نامه پژوهشی حکومت اسلامی
برچسب ها: جبهه مقاومت مقاومت اسلامی مقاومت فلسطین ادبیات بیداری و مقاومت
ارسال نظر
آخرین اخبار