۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۴
تعداد بازدید: ۹۲۲۰۳
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: لاشه یک قلاده پلنگ در میان انبوهی از زباله های زیر پل جاده ارتباطی حد فاصل روستاهای "دشت رز" و "بن زد" شهرستان دنا کشف شد.
کد خبر: ۳۳۴۸۹

لاشه یک قلاده پلنگ ایرانی در میان زباله‌ها کشف شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، اسلام جاودان‌خرد اظهار کرد: ظهر امروز(سه شنبه) بنا گزارش مردمی خبر از پیدا شدن لاشه پلنگی در شهرستان دنا به اطلاع یگان حفاظت محیط زیست استان رسید.

جادوان خرد ادامه داد: با اعزام فوری یگان حفاظت محیط زیست استان به محل، لاشه یک قلاده پلنگ نر بالغ در میان نخاله های ساختمانی کشف شد.

به گفته جاودان خرد علت مرگ این پلنگ پس از انجام مراحل کالبد شکافی و نظر قطعی دامپزشک از طریق روابط عمومی محیط زیست استان اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: احتمال اینکه لاشه از جایی دیگر به این مکان منتقل شده باشد، وجود دارد.

جاودان خرد با اشاره به اینکه یگان حفاظت محیط زیست بصورت محسوس و نامحسوس تحقیقات خود را در مورد علل و عوامل احتمالی تلف شدن پلنگ آغاز کرده ، از مردم طبیعت دوست استان تقاضا کرد: چنانچه اطلاعاتی در این خصوص دارند با تماس به سامانه رایگان ۱۵۴۰ و با اطمینان از امانتداری ارائه گزارش دهند.

روستای "دشت رز" با جمعیتی بالغ بر ۹۰۰ نفر با فاصله ۶۵ کیلومتری از مرکز استان ، بطور کامل محدوده منطقه حفاظت شده دنا قراردارد و جزو روستاهای چسپیده به کوه دناست.

بخش اعظمی از کل و بزهای پارک ملی دنا در شمال این روستا قرار دارند و زیستگاه عمده پلنگ در همین بخش از دناست و این نخستین گزارشی از کشف لاشه پلنگ در جغرافیایی این روستا است.

در اوایل بهار امسال یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده دنا در این استان به دلایل نامعلومی تلف شده و بنا به گفته کارشناسان محیط زیست علائم بالینی لاشه اسهال مزمن و اتلاف آب بدن را نشان می‌دهد.

کهگیلویه و بویراحمد هفت منطقه حفاظت شده ( "دنا"، "دنای شرقی"، "سیوک"، "خائیز" و "سرخ"، "خامین"، "دِیل" و "سَولک") به وسعت ۱۸۰ هزار و ۷۶۳ هکتار و یک پارک ملی "دنا" به وسعت۲۵ هزار و ۸۲۳ هکتار و ۶ منطقه شکار ممنوع دارد./سلامت نیوز

برچسب ها: پلنگ ایرانی حفاظت از محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد
ارسال نظر
آخرین اخبار