۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
تعداد بازدید: ۹۴۴۷۳
قیمت دلار تا پایان نیمه نخست سال جاری نیز در صورتی که خبری جدی رخ ندهد، بر همین منوال ادامه می‌یابد و با ثبات و آرامش نسبی همراه خواهد بود. اما در نیمه دوم سال و به خصوص از آبان ماه دولت احتمالا دچار کسر بودجه شده و به ناچار رو به چاپ پول خواهد آورد که قطعا تاثیر آن را بر قیمت دلار و ارز خواهیم دید.
کد خبر: ۳۳۵۰۱

دلار رفتاری متفاوت خواهد داشت

 

پایگاه خبری تحلیلی خطوط: رفت و برگشت‌های دلار در بازار ارز طی روزهای گذشته در حالی صورت می‌گیرد تحولات پنهان و آشکاری در حوزه سیاسی در حال شکل‌گیری است که در نهایت به آزادسازی قسمتی از اموال بلوکه شده ایران و همچنین آزادی زندانیان انجامید و بر بازار ارز نیز تاثیر گذاشت اما مُسکن‌های گاه و بیگاه ناشی از تحولات سیاسی – اقتصادی چندی است تاریخ مصرف کوتاه مدت یافته است و زمان تاثیر آن در بازار در حال کاهش است و همان‌گونه که خبر آزادسازی اموال ایران از کره جنوبی نیز شامل همین امر شد و در نهایت، واکنش مثبت بازار به این اخبار محدود به روز جمعه بود.

 روز شنبه بازار ثابت ماند و روز یکشنبه دلار با افزایش حدود 300 تومانی وارد کانال 49 هزار تومان شد و روند ثابت قیمت دلار در روز شنبه نشان می‌داد که این ارز تمایل چندانی برای کاهش ندارد. 

هرچند خبرهایی در باره مذاکرات برجام، توافقات هسته‌ای، آزادسازی زندانیان، بهبود روابط با کشورهای منطقه و عربستان و... هر کدام به صورت مقطعی باعث آرامش نسبی در بازار شد، اما به تدریج اثر این مُسکن‌ها در بازار کاهش یافت و خاصیت خبردرمانی کنترل قیمت‌ها به ویژه در بازار ارز کمتر شد. در حقیقت نرخ تورم، گرانی‌ها و عدم ثبات اقتصادی شاخص‌های ماندگار در این عرصه هستند، در حقیقت با توجه به افزایش نرخ تورم در کشور، قیمت دلار هنوز به ارزش ذاتی و واقعی خود نرسیده است. وقتی تورم ۵۰ درصد می‌شود یعنی ارزش پول ملی ۵۰ درصد کاهش داشته است. اگر بخواهیم نرخ ارزی را تا انتهای سال مقایسه کنیم امکان ندارد نرخ ارز را ثابت فرض کنیم. 

در این میان بهبود روابط ایران با برخی از کشورهای منطقه به عنوان مثلا با کشور عربستان فقط فراتر از بازگشایی سفارتخانه و کنسولگری‌های نرفته است و خبری از افزایش مبادلات تجاری – اقتصادی نیست، هر چند در صورت توسعه روابط اقتصادی ایران با توجه به مساله اف‌ای‌تی‌اف و تحریم‌ها همچنان چشم‌انداز روشنی در این زمینه به چشم نمی‌خورد و کاهش قیمت گاه و بیگاه دلار به میزان 1000 تا 2000 تومان نیز ره به جایی نبرده است و گویا بازیگران بازار ارز نیز بازی را شناخته‌اند با مهره‌های خود به میدان آمده‌اند.

در حقیقت بازار ارز با تلنگری تکان می‌خورد اما سریع به جای خود باز می‌گردد و فعلاً نیز دلار در محدوده کانال 48 تا 50 هزار تومان در نوسان است، اما به نظر نمی‌رسد که قیمت دلار با وجود رخدادهای گاه و بیگاه در این عرصه کانال‌های بالاتر و یا پایین‌تری را تجربه کند. 

اما آنچه که از شواهد امر پیداست، قیمت دلار تا پایان نیمه نخست سال جاری نیز در صورتی که خبری جدی رخ ندهد، بر همین منوال ادامه می‌یابد و با ثبات و آرامش نسبی همراه خواهد بود. اما در نیمه دوم سال و به خصوص از آبان ماه دولت احتمالا دچار کسر بودجه شده و به ناچار رو به چاپ پول خواهد آورد که قطعا تاثیر آن را بر قیمت دلار و ارز خواهیم دید. البته به شرط آنکه تغییری در روابط سیاسی با کشور‌های دیگر نداشته باشیم که در آن صورت، قیمت دلار رفتاری متفاوت خواهد داشت. البته یادمان نرود که تحولات مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اعلام نامزد‌های آن نیز در جریان است و بازار ارز ایران به این اتفاقات نیز واکنش نشان خواهد داد.

سید مرتضی افقه، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران

برچسب ها: بازار دلار دلار قیمت دلار
ارسال نظر
آخرین اخبار