۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
تعداد بازدید: ۱۴۹۴۳۸
تصور نمی‌شود بتوانیم با آمریکایی‌ها ظرف یک سال و نیم باقی مانده از دولت بایدن به توافق برسیم. به خاطر اینکه انتخابات آمریکا که در سال 2024 برگزار می‌شود رئیس جمهور آمریکا باید طبق قانون اساسی 20 ژانویه 2025 در کاخ سفید باشد.
کد خبر: ۳۳۵۰۵

بند غروب برجام فعال می‌شود

 

پایگاه خبری تحلیلی خطوط: آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی یک اقدام فرا برجامی بود و ارتباطی به برجام نداشت. بایدن چند وقت پیش اعلام کرد که حاضریم تحریم‌های ذیل برجام را برداریم ولی ایران نپذیرفت و تقاضایش این بود که تحریم‌های خارج از برجام مثل تحریم سپاه و قرار گرفتن آن در لیست تروریستی نیز برداشته شود.

 اما آمریکا این را نپذیرفت و پیشنهاد کردند که ما تحریم‌های ذیل برجام را برمی‌داریم شما هم از60 درصد غنی سازی پایین بیایید و بالا‌تر نروید. به نظر می‌رسید این کار می‌توانست مفید باشد. یعنی حداقل یک قرارداد موقتی را با آمریکایی‌ها ببندیم تا فضا بازتر شود و به مذاکرات برجامی امیدواری داشته باشیم که بتوانیم این مساله را در یکسال و نیم باقی مانده از دولت بایدن حل و فصل کنیم . بنابر این آمریکایی‌ها اکنون به دنبال این هستند که اگر ایران موافقت کند قرارداد جامعی میان ایران و آمریکا منعقد شود.

یعنی همان انتظاری که ترامپ داشت  و او هم به همین دلیل برجام 2015 را  در سال 2018 نقض کرد. صحبت برسر  این بود  که مساله ما با ایران فقط برجام نیست بلکه مشکلات فراوانی داریم از جمله مساله ایران و اسرائیل، حمایت ایران از کشورهای منطقه و مسائل منطقه‌ای که باید راجع به همه اینها گفت‌وگو و مذاکره صورت گیرد که این مجموعه مسائل مورد موافقت ایران قرار نگرفت. الان مشکلی که پیش آمده این است که تصور نمی‌شود بتوانیم با آمریکایی‌ها ظرف یک سال و نیم باقی مانده از دولت بایدن به توافق برسیم. به خاطر اینکه انتخابات آمریکا که در سال 2024 برگزار می‌شود رئیس جمهور آمریکا باید طبق قانون اساسی 20 ژانویه 2025 در کاخ سفید باشد.

اگر اینگونه باشد در اکتبر 2025 بند غروب برجام فعال می‌شود و توافق به پایان می‌رسد و دیگر موضوعیت قطعنامه 2231  و موضوعیت تحریم‌ها از بین خواهد رفت و ایران می‌تواند به خرید و فروش اسلحه بپردازد. همین مساله نیز باعث شده تا دو طرف بایک نوع تأنی و بی حرکتی مواجه شوند. ولی از طرف دیگر شرایط اقتصادی ایران به سمت مشکلات بیشتری حرکت می‌کند و تا دو سال آینده که مشخص نیست رئیس جمهور بعدی چه کسی خواهد بود شرایط به همین منوال خواهد گذشت. لذا اینگونه تصور می‌شود که بر مبنای سنت تاریخی کشورمان با دموکرات‌ها راحت‌تر می توانیم کنار بیاییم و وارد مذاکره شویم. لذا  همانطور که گفته شد در یک سال و نیم باقی مانده از عمر دولت بایدن به نظر نمی‌رسد که بتوانیم با آمریکایی‌ها بر سر برجام به توافقی دست پیدا کنیم. 

/علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل

برچسب ها: بایدن برجام خروج از برجام توافق برجام
ارسال نظر
آخرین اخبار